چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

چگونه کیفیت مجلات را ارزیابی کنیم؟

نویسندگان معمولا تمایل دارند که مقالات خود را در مجلات با بالاترین رتبه به چاپ برسانند. انتشار در یک ژورنال معتبر نه تنها به پربارتر کردن روزمه علمی شما کمک می کند، بلکه ممکن است فرصت های شغلی و سرمایه گذاری بهتری نیز برای شما به ارمغان بیاورد. محققان معمولاً از فاکتور ضریب تأثیر ژورنال (JIF) برای ارزیابی کیفیت ژورنال استفاده می کنند. با این حال، ضریب تأثیر مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مطلب عوامل دیگری که هنگام ارزیابی یک ژورنال باید در نظر داشت را توضیح می دهیم.

چگونه کیفیت مجلات را ارزیابی کنیم
چگونه کیفیت مجلات را ارزیابی کنیم؟

چگونه یک ژورنال را ارزیابی کنیم؟

اولین قدم در انتخاب ژورنال مناسب تهیه لیستی کوتاه ازمجلاتی است که بهترین مقالات را در زمینه مورد نظر شما چاپ می کنند. یک ژورنال با کیفیت می تواند فرصت مناسبی برای بهتر دیده شدن مقاله تان باشد چرا که بالطبع خوانندگان بیشتری دارد. بنابراین، می توانید کیفیت ژورنال را به وسیله سه عامل اصلی ارزیابی کنید:

  1. تجزیه و تحلیل استناد: قطعاً ضریب تأثیر ایراداتی دارد، اما هنوز هم ضروری است. ضریب تاثیر میانگین تعداد دفعاتی است که در یک بازه زمانی معین به ژورنال استناد می شود.
  2. تجزیه و تحلیل همتا: آیا کارشناسان این حوزه مقالات را بررسی کرده اند؟
  3. انتشار: آیا ژورنالی که انتخاب کرده اید با توجه به نمایه هایی که دارد و فهرست موضوعاتی که به آن می پردازد، مخاطبین هدف خود را پوشش می دهد؟

ملاحظات معیارها

هیچ یک از معیارهای فوق نباید برای ارزیابی کیفیت یک مجله به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا همه آنها دارای مزایا و معایب خود هستند که در زیر به آنها می پردازیم.

تجزیه و تحلیل استناد

منطقی است که یک ژورنال را با میانگین میزان استناد رتبه بندی کنیم زیرا این امر نشان دهنده میزان محبوبیت آن ژورنال است. شامل:

  • ارزیابی کمی
  • به روز رسانی منظم
  • ارزیابی توسط شخصی بی طرف

با این حال، کیفیت مجلات به دلایل زیر قابل بحث است:

  • همه استنادها نشان دهنده خوب بودن مقاله نیست.
  • نویسندگان ژورنال تمایل دارند به یکدیگراستناد کنند.
  • نوع مقاله بر آن تأثیر می گذارد. مقالات مروری نسبت به مقالات اورجینال، دارای استنادهای بیشتری هستند.

آنالیز همتا

آنالیز همتا بررسی دقیق و با کیفیتی بالا قبل از انتشار مقاله در یک ژورنال است. با این وجود، باید به معیارهای انتخاب داور توجه داشته باشید تا بتوانید آن ها را ارزیابی کنید. اگرچه داوران در رشته ی خود متخصص هستند، اما حیطه ی دانش و تجربیات آن ها گسترده است و همین امر اغلب منجر به تفاوت در دیدگاه ها و نظرات آن ها می شود.

علاوه بر معیارهای ذکر شده در بالا، عوامل دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها برای قضاوت در مورد کیفیت یک ژورنال استفاده کرد:

چارچوب استاندارد گزارش مقالات

فاکنور استاندارد توسط ژورنال تنظیم می گردد تا اطمینان حاصل شود تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی در مقاله وجود دارد.

رتبه بندی ژورنال

رتبه بندی ژورنال بر اساس سوابق استناد و همچنین اعتبار ژورنال صورت می گیرد. رتبه بندی ژورنال نشان دهنده ی درک و احساسی است که نویسندگان و محققان نسبت به ژورنال دارند.

بستر بحث

توانایی بحث در مورد شایستگی ها و کاستی های یک مقاله بر ارزش جامعه تحقیقاتی می افزاید. بنابراین می توان ژورنالی را ارائه داد که بستر بحث و گفتگوی آنلاین را فراهم کند. البته این امر تنها در صورتی ارزشمند است که جامعه تحقیقاتی در آن مشارکت داشته باشد.

میزان پذیرش / رد

برخی مجلات این آمار را در وب سایت خود منتشر می کنند. میزان رد بالا نشان می دهد که یک ژورنال درمورد کیفیت تحقیقاتی که منتشر می کند بسیار دقیق است. با این حال، نکته منفی این آمار این است که مجله دلیل رد آن را نمی گوید. همچنین، آمار بالای نپذیرفتن مجلات می تواند به دلیل کمبود فضای انتشار باشد.

برای به دست آوردن رتبه بندی کلی ژورنال و تصمیم گیری در مورد اینکه کدام ژورنال برای شما مناسب تر است، می توانید تمام عوامل فوق را در نظر بگیرید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که نمی توانید مجلات رشته های مختلف را با هم مقایسه کنید زیرا استاندارد معیارها متفاوت خواهد بود.

چگونه کیفیت مجلات را ارزیابی کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....