چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

افراد مرتبط با ژورنال علمی

معاون سردبير

یکی از افراد مرتبط با ژورنال علمی، معاون سردبیر می باشد. این شخص از اعضای حوزه سردبیری است که با سردبیر در انجام دادن وظایف وی همکاری نموده و هر کدام جزئی از وظایف سردبیر را بر عهده دارند. این افراد معمولا توسط دبیر یا هیأت تحریریه انتخاب گردیده و صاحب امتیاز مجله در انتخاب آن ها نقشی ندارد. اگرچه در بعضی مجلات ممکن است صاحب امتیاز مجله در قرارداد اولیه با سردبیر ذکر کند که لازم است در انتخاب فرد یا افرادی که در حوزه سردبیری و ویراستاری ایفای نقش می کنند، مشارکت داشته باشد. معاون سردبیر به بالاتر بردن کیفیت ژورنال علمی کمک می کند و همچنین وظیفه دیگر وی ارتباط با نویسندگان و داوران است. بنابراین، وظایف سردبیر را که استراتژی علمی مجله به آن ها بستگی ندارد، معاون سردبیر انجام می دهد.

افراد مرتبط با ژورنال علمی
افراد مرتبط با ژورنال علمی

تعداد معاونان سردبیر بستگی به تعداد انتشار مجله در سال دارد. یعنی مجله ای ممکن است فقط یک سردبیر داشته باشد و نیاز به معاون سردبیر نداشته باشد یا یک مجله ممکن است نیاز به گروه معاونان سردبیر از شش تا ده نفر داشته باشد. معمولا معاونان سردبیر، افراد حرفه ای و با تجربه یا پژوهشگرانی هستند که سابقه قبلی در انتشار مقالات به عنوان نویسنده و یا داور داشته اند و معمولا به صورت تمام وقت در مجله فعالیت می کنند. گاهی در بعضی مجلات به معاونان سردبیر، پانل سردبیر یا پانل ویراستاری هم گفته می شود.

عموما هر معاون سردبیر فقط وظیفه خاصی را در مجله انجام می دهد و تنها نسبت به همان مسئولیت پاسخگو می باشد. مثلا ممکن است در مسائل آماری مسؤلیت داشته باشد یا ممکن است فقط در زمینه دریافت مقالات قبل از ارسال به داوران فعالیت کند. چنانچه ژورنال علمی در طیف وسیعی از موضوعات فعالیت داشته باشد، به تعداد زیادی معاون سردبیر نیاز دارد که هر کدام لازم است تخصص ویژه خود را داشته باشند. ضرورت دارد که معاونان سردبیر در جهت اجرای دستورالعمل ها و قوانین ژورنال علمی با سردبیر همکاری کنند. همچنین مسئولیت خود را به صورت تأثیر گذاری در ارتقای ژورنال انجام دهند.

لازمه چنین موفقیتی این است که با نویسندگان و داوران تعامل مثبت داشته و خوش رفتار باشند. علاوه بر آن، پیش نویس مقالات را بدون سوگیری و با توجه به اهداف مجله، از نظر کیفی بررسی نموده و در حوزه تخصصی خود، نظراتشان را به صورت واضح برای سردبیر مطرح نمایند.

کمک سردبير

یکی دیگر از افراد مرتبط با ژورنال علمی، کمک سردبیر است. این افراد مسئولیت کنترل کیفیت را در حوزه سردبیری و ویراستاری بر عهده دارند و به سردبیر در انجام سایر وظایف سردبیری کمک می کنند. این افراد به پیشنهاد سردبیر یا به وسیله هیأت تحریریه انتخاب می شوند و یا ممکن است صاحب امتیاز ژورنال علمی آنان را انتخاب کند. وظیفه این افراد، کنترل کیفیت ژورنال است که با دقت فراوان فعالیت های مربوط به سردبیری و ارتباط آن ها با نویسندگان و داوران را پیگیری می کنند. همچنین باید درک کلی از موضوع ژورنال علمی داشته باشند.

لازم به ذکر است ضرورتی ندارد تا آن ها در موضوعی خاص تخصص داشته باشند. با توجه به تعداد انتشار مجله در یک سال و حوزه علمی، این مسئولیت را ممکن است افرادی با کار نیمه وقت بتوانند انجام بدهند یا نیاز به چندین نفر با کار تمام وقت داشته باشد. اگر دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی، صاحب امتیاز ژورنال علمی باشد کمک های سردبیر اغلب استادان جوان دانشگاه یا پژوهشگران با سابقه کم هستند. در مجلات غیر دانشگاهی، این نقش اغلب توسط یک مدیر اجرایی یا منشی ژورنال علمی انجام می شود.

کمک سردبیر در تصمیم گیری اولیه برای اینکه آیا پیش نویس مقاله ارسال شده برای انتشار در ژورنال علمی مناسب است یا خیر، نقش دارد. مثلا آیا موضوع پیش نویس مقاله با موضوع ژورنال علمی مرتبط می باشد یا روش نگارش پیش نویس مقاله بر اساس دستورالعمل ژورنال می باشد یا خیر. کمک سردبیر بایستی پس از دریافت پیش نویس مقاله، فورا چارچوب اصلی پیش نویس و موضوع آن را بررسی نموده و سپس نظر خود را برای سردبیر ارسال نماید.

کمک سردبیر در دفتر ژورنال علمی، پاسخگوی نویسندگان و داوران می باشد و همچنین پیگیر فرآیند بررسی و تایید مقاله از زمان ارسال تا تصمیم گیری نهایی خواهند بود. برخی وظایف کمک سردبیر به شرح ذیل می باشند:

– همکاری با سردبیر در اجرای قوانین ژورنال علمی

– ارتباط نزدیک با داوران، کارمندان، هیأت تحریریه و نویسندگان ژورنال علمی

– پاسخگوی مشکلات ایجاد شده

– بررسی و مطالعه پیش نویس مقالات و نتیجه داوری مقالات و ارسال برای نویسندگان

– ارائه گزارش به صورت هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه از تعداد پیش نویس مقالات رسیده به ژورنال علمی، میزان فعالیت معاونان سردبیر و داوران، تعداد پیش نویس مقالات پذیرفته شده یا رد شده و … به سردبیر

– اطلاع نظرات و تصمیم داوران (پس از ویرایش) به نویسندگان و ابلاغ و یادآوری اقدامات بعدی جهت اعمال تغییرات و ویرایش پیش نویس مقاله

نظارت بر روال کامل و صحیح اداری برای پیش نویس مقالات، تعیین میزان تاخیر در دفتر مجله و ارائه پیشنهادهای لازم به سردبیر ژورنال علمی در جهت بهبود آن.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ضامن سلامتی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

افراد مرتبط با ژورنال علمی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top