چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

جمع آوری داده های تحقیق در دوران قرنطینه

جهان در حالت قرنطینه است و پس از قرنطینه زندگی برای همیشه تغییر خواهد کرد. قرنطینه منجر به تعطیلی بسیاری از آزمایشگاه های تحقیقاتی شده است که در مورد بازگشایی مجدد آن ها هیچ اطمینانی وجود ندارد. این امر به معنای متوقف شدن ناگهانی تحقیقات علمی است به خصوص اگر در مرحله جمع آوری داده های تحقیق خود باشید.

با این وجود، با کار کردن از خانه می توانید از زمان خود بهره بیشتری ببرید. شرایط کنونی فرصت مناسبی برای بررسی پروژه تحقیقاتی تان و ایجاد یک چک لیست از الزامات مقاله است. همچنین فرصت خوبی برای تحقیق کتاب های الکترونیکی است که می تواند به تحقیقات کمک کند. به خاطر شرایط موجود مجبور شده اید در مورد نحوه انجام کارها تجدید نظر کنید و در واقع به سمت آنلاین بودن تغییر جهت داده اید. چنانچه در مراحل ابتدایی انجام یک پروژه تحقیقاتی کیفی هستید، پس برای جمع آوری داده ها آماده می شوید. فشار زمان و بودجه بدان معنی است که نمی توانید منتظر بمانید تا زندگی به حالت عادی برگردد و باید با شرایط جدید سازگار شوید.

نکات مربوط به جمع آوری داده های تحقیق در دوران قرنطینه
نکات مربوط به جمع آوری داده های تحقیق در دوران قرنطینه

روش جمع آوری داده های خود را انتخاب کنید

روش جمع آوری داده های خود را طراحی کنید. به عنوان مثال چنانچه جمع آوری داده های تحقیق اولیه از طریق مصاحبه حضوری با مردم باشد تا از این طریق در صورت لزوم بتوانید سؤالات را برای شرکت کنندگان توضیح دهید و با آن ها صحبت کنید. برای حل این مشکل چندین گزینه مطرح می شود.

تماس ویدیویی

تماس ویدیویی اولین راه حل است. انجام مصاحبه از طریق زوم یا اسکایپ به اندازه مصاحبه حضوری تاثیرگذار خواهد بود. تماس ویدیویی تمامی شرایط لازم را دارد به جز اینکه شرکت کنندگانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند ممکن است دسترسی محدودی به WIFI داشته باشند.

تجزیه و تحلیل وبلاگ ها

می توانید نمونه تحقیق خود را کمی تغییر دهید. به جای مصاحبه با مردم، می توانید در وبلاگ هایی که دیگران می نویسند تحقیق کنید. وبلاگ نویسان در بسیاری از زمینه ها دیدگاه های زیادی را ارائه می دهند. وبلاگ ها اغلب به نویسندگان اجازه می دهد تا نظرات خود را بیان کنند. نتیجه گیری از چنین مجموعه متنوعی از داده ها دشوار خواهد بود. بنابراین، ملاک های واضحی از وبلاگ ها را که در مطالعه تحقیق وجود دارد، تعیین کنید.

نظرسنجی های باز

می توانید پرسشنامه ای با انواع مختلفی سؤال طراحی کنید. این پرسشنامه در واقع یک نظرسنجی آنلاین با استفاده از نرم افزارهایی مانند Survey Monkey می باشد. این پرسشنامه می تواند شامل انواع سؤالات با پاسخ بله یا خیر باشد. در برخی موارد شرکت کننده باید از 1 تا 5 امتیاز دهد. همچنین برخی از شرکت کنندگان می توانند نظرات خود و هر یک از پاسخ های قبلی را شرح دهند. درنتیجه شرکت کننده از این طریق می تواند نظرات، احساسات و همچنین دلایل پاسخ خود را بیان کند.

پیامک زدن

اگرچه شرکت کنندگان طرح تحقیقاتی ممکن است دسترسی محدودی به WIFI داشته باشند، اما همه آن ها تلفن همراه دارند. می توانید مجموعه ای از کدهای USSD طراحی کنید که در آن سؤالی مطرح می شود و گزینه های مختلفی برای پاسخ ارائه می شود. استفاده از سوالات از نوع امتیازی پیشنهاد می شود که شرکت کننده می تواند با انتخاب یک سری اعداد از 1 (بسیار مخالف) تا 5 (رضایت کامل) نحوه احساس خود را در مورد چیزی بیان کند. استفاده از پیام های متنی تعداد کاراکترهایی را که می توانید استفاده کنید محدود می کند. بنابراین برای جلوگیری از سوء تفاهم باید سوالات به دقت بیان شود.

رسانه های اجتماعی

در دوران قرنطینه افراد وقت بیشتری را در رسانه های اجتماعی می گذرانند. می توانید تعداد زیادی از افراد را از طریق پست های رسانه های اجتماعی مورد هدف قرار دهید و از آن ها درخواست کنید تا در نظرسنجی شما شرکت کنند. البته باید به شیوه ای جالب بیان شود تا باعث جلب توجه شرکت کنندگان شود. به عنوان گزینه ای برای مشاهده زبان بدن، می توانید از شرکت کنندگان بخواهید به سؤالات خود با ایموجی پاسخ دهند. نرم افزارهای مانند Doodly یا Visme می توانند به شما در تهیه پست متحرک کمک کنند. همچنین می توانید از شرکت کنندگان تقاضا کنید تا پست ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

نقاط ضعفی که باید در نظر بگیرید

قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید یک سری موارد را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال شرایط ایجاد شده بسیار اهمیت دارد. پاندمی کوید 19 یک متغیر بالقوه به مجموعه داده اضافه می کند. مردم در این شرایط بسیار مضطرب و نگران هستند. بنابراین طوری که در آن لحظه زندگی را می بینند ممکن است عقاید آن ها را به درستی منعکس نکند.

همچنین باید با کمیته اخلاق تماس بگیرید تا دریابید که آیا هر یک از تغییرات پیشنهادی در روش شناسی بر اخلاق تحقیق تأثیر خواهد گذاشت یا خیر. همچنین مراقب باشید تا حریم شخصی افراد حفظ شود و فشار اضافی روی گروه خاصی از افراد مانند کادر درمان که در حال حاضر بسیار سخت کار می کنند وارد نشود. به این دلیل که قبلاً قصد داشتید از طریق مصاحبه حضوری با شرکت کنندگان صحبت کنید، از آن ها بخواهید فرم رضایت نامه را امضا کنند. این امر نیاز به معیارهای کمیته اخلاق دارد.

تغییر شیوه مصاحبه چهره به چهره و نظرسنجی ها، ناشناس بودن افراد را ممکن می کند. پاسخ افراد معمولاً وقتی ناشناس هستند متفاوت است. بنابراین این مسئله را در تحلیل خود مدنظر قرار دهید. در عین حال، باید مطمئن شوید که شرکت کنندگان معیارهای گروه تحقیق را رعایت می کنند.

تحقیقات کیفی به دلیل تمرکز بر روی تجربیات مورد انتقاد است. تجزیه و تحلیل تجربیات دشوار می باشد. علاوه بر این، باید اطمینان حاصل شود که شرکت کنندگان به اندازه کافی نماینده مطالعه بر روی یک جمعیت هستند. همچنین نتایج حاصل از اندازه نمونه های کوچک را به سادگی نمی توان به جمعیت بیشتری تعمیم داد. با این وجود، می توانید روش تحقیق خود را انتخاب کنید و برای تحقیقات کیفی در هنگام قرنطینه به جمع آوری داده ها بپردازید.

جمع آوری داده های تحقیق در دوران قرنطینه

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top