چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت دوم)

برای مطالعه این مطلب ابتدا نیاز است مطلب «راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت اول)» مطالعه شود. همانطور که در مطلب قبل گفته شد انواع مختلفی از داوری مقالات را داریم که یکی از انواع آن داوری همتایان می باشد. همیشه برای ژورنال های علمی که داوری همتایان دارند این نکته مهم است که فقط مقالات اصیل (شامل مقالات مروری) را برای داوری همتایان بفرستند؛ اما برخی مجلات دیگر ممکن است سایر انواع متون مانند نامه به سردبیر و حتی تبلیغات را هم برای داوری ارسال کنند. هر چند در نگاه اول ممکن است این کار مطلوب به نظر نیاید، اما مشخص می کند که تمامی اجزای علمی یک ژورنال هم باید تحت داوری همتایان قرار گیرند.

راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت دوم)
راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت دوم)

اگر ژورنال علمی تصمیم بگیرد که فرآیند داوری همتایان در آن اجرا شود، می بایست که بانک اطلاعاتی قابل جستجو از داوران را فراهم آورد. این بانک اطلاعات شامل نام، تخصص، تلفن، ایمیل و موقعیت شغلی افراد در ژورنال علمی (اینکه آیا عضو هیات تحریریه هستند یا خیر) می باشد. بسیاری از سیستم های مدیریت مقالات شامل چنین اطلاعاتی هستند. معیارهای انتخاب داوران باید شفاف باشد و نباید فراموش کرد که پژوهشگران جوان در این مورد بسیار با ارزش هستند و این افراد اگر چه تجربه کمتری دارند ولی به دلیل وقت و زمانی که روی داوری مقالات می گذارند گزینه بسیار مناسبی برای داوری هستند.

پیش نویس مقالات ممکن است توسط کارکنان حوزه سردبیری، هیات تحریریه یا داوران همتا داوری گردند و بسیار رایج است که پیش نویس مقاله به حداقل دو داور ارسال شود تا سردبیر قادر باشد بین نظرات آن ها و نظرات داوران داخلی فعال در ژورنال علمی تعادل ایجاد کند. در برخی از ژورنال های علمی از نویسنده درخواست می شود که هنگام ارسال پیش نویس مقاله، سه داور پیشنهاد بدهد و غالبا با انتخاب سردبیر، از یکی از این داوران پیشنهادی استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که تعدادی از پیش نویس مقالات باید توسط داوران مختلف و تخصص های مختلف ارزیابی شوند و مقالات اصیل همیشه باید توسط یک مشاور آماری از نظر متدولوژی و آنالیزهای آماری ارزیابی شوند.

نرم افزارهای مدیریت اینترنتی ژورنال های علمی، ارتباط بین کارکنان حوزه سردبیری و داوران را بسیار آسان نموده و به صورت بالقوه سرعت انجام داوری همتایان را افزایش داده است. نرم افزارهای ارسال مقاله اینترنتی معمولا شامل سیستم داوری است که اجازه می دهد تمامی فرآیند ها از ارسال مقاله تا تصمیم گیری نهایی به صورت آنلاین انجام شود.

راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت دوم)

ژورنال های علمی باید به صورت دوره ای عملکرد داوران را پایش کنند. بعضی از ژورنال ها، سیستم ارزش گذاری مداوم دارند که لیستی به روز شده از داوران و میزان فعالیت آن ها را بر اساس چک لیست ارزیابی می کند. این سیستم می تواند به انتخاب داورانی مؤثر تر و فعال تر برای مقالات بعدی کمک کند. برخی از عناوین این چک لیست به این شرح است:

– دقت در زمان بندی

– آسانی ارتباط

– عمق و دقت داوری

– واضح و مفید بودن نظرات

– توجه مثبت به داوری

– عدم وجود سوگیری در داوری ها

– میل به مشارکت در ارتقای محتوای علمی ژورنال علمی.

به منظور جلوگیری از تحمیل کار زیاد به عده خاصی از داوران، سردبیر و معاون سردبیر می بایست همواره داوران جدیدی را جستجو کنند. تجربه کاری، دانش زیاد و مهارت بالا برای داوران پیش نویس مقاله نقش مهمی دارد، ولی ممکن است چنین داورانی فرصت کافی برای خواندن پیش نویس مقالات را نداشته باشند و به همین دلیل بهتر است که داوری مقالات به افراد جوان تر سپرده شود تا بتوانند پیشنهادهای لازم جهت ارتقای مقاله را به نویسنده بدهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ضامن سلامتی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....