چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

شناسه دیجیتال یا DOI

شناسه دیجیتال

DOI یک رشته عدد است که بطور انحصاری به هر نوشته آنلاین تعلق می‎گیرد. این کد به یک لینک دائم اینترنتی به‎طور ابدی و فناناپذیر متصل می‎باشد. همیشه لینک‎های شکسته بزرگترین عامل شکست علم سنجی می‎باشند. حل معضل لینک‎های شکسته تنها و تنها با DOI امکانپذیر می‎باشد. DOI در حقیقت اثر انگشت مقاله یا نوشته آنلاین شماست. DOI می‎تواند بعنوان یک لینک ثابت و فناناپذیر، کلیه ارجاعات و بازدیدهای مربوط به یک مقاله را به کنترل خود درآورده و از هدر رفتن ارجاعات جلوگیری نماید. DOI با قابلیت تعریف تحت وب خود می‎تواند کلیه خطاهای انسانی در نگارش منابع را حذف نموده و موجب تجمیع همه ارجاعات گردد. DOI علاوه بر مقالات به کتب و کتابچه خلاصه مقالات نیز ارائه می‎گردد.

 

اهمیت منابع یک مقاله و ارتباط آن با علم سنجی

منابع یک مقاله مهمترین جزء یک مقاله و پایه اصلی Scientometrics می‎باشند. متاسفانه روش‎های صحیح منبع نویسی در اکثر مجلات کشورمان رعایت نمی‎شود و این یعنی به هدر رفتن همه آن مقالاتی که بدون رعایت اصول صحیح منبع نویسی منتشر می‎شوند. قدم اول در افزایش ارجاعات به مقالات و همچنین افزایش نفوذ (Impact Factor) مجلات کشور رعایت الگوی صحیح منبع نویسی می‎باشد که باید توسط هر مجله انجام شود.

 

چگونه به DOI مجهز شویم؟

DOI محصول انجمن بین‎اللمی DOI می‎باشد که از سوی این انجمن به هر مطلب آنلاین تعلق می‎گیرد. برای خرید و استفاده از DOI باید به یکی از نمایندگان آن مراجعه نمود. شرکت Crossref یکی از بزرگترین نمایندگان فروش (Reseller) این انجمن می‎باشد. متاسفانه بدلیل تحریم‎های یک جانبه آمریکا فروش این خدمت به ایرانیان ممنوع بوده و مشمول قوانین تحریم می‎باشد. اما شرکت ضامن سلامتی از طریق نمایندگان اصلی، اجرای این طرح را مدیریت می‌کند. 

 

چرا مجلات به DOI علاقه دارند؟

مجلات به دلایل ذیل نیاز حیاتی به DOI دارند:

  • برای داشتن شناسه دائمی به همه مقالات خود
  • برای جذب ترافیک بیشتر به مقالات
  • برای تبدیل منابع به ابرلینک یا Hyperlink
  • برای جذب CITEDBY در منابع
  • برای مشارکت بیشتر با دیتابانک‎های علمی و تبادل منابع

 

 

شناسه دیجیتال یا DOI

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top