چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

چگونه چکیده تحقیق بنویسیم؟

چکیده مقاله برای ارائه در نشست های علمی مورد استفاده قرار می گیرد. نگارش چکیده خوب کار سختی است، بسیاری از محققان تازه کار از این که حاصل ماه ها کار تحقیقاتی شان باید در 300 الی 400 کلمه خلاصه شود، تعجب می کنند. با این وجود، نگارش یک چکیده قابل قبول مهارتی است که می توان آن را آموخت و با تسلط بر این مهارت، احتمال این که مقاله شما جهت ارائه انتخاب شود افزایش می یابد.

اولین قانون در نگارش چکیده مقاله، شناخت قواعد کار است. برگزارکنندگان جلسات علمی محدودیت های مشخصی در مورد خلاصه مقالات دارند.

چگونه چکیده تحقیق بنویسیم؟
چگونه چکیده تحقیق بنویسیم؟

نویسندگان باید به جزئیات انتشار از جمله مهلت تعیین شده و فرمت پیشنهادی دقت زیادی داشته باشند. از آنجا که داوران مقالات بسیاری برای خواندن و رتبه بندی دارند، مقالاتی که با قواعد گفته شده مطابقت ندارند به سادگی کنار گذاشته می شوند.

چکیده علمی معمولاً به پنج بخش تقسیم می شود: عنوان و اطلاعات نویسنده، مقدمه، روش ها، نتایج و نتیجه گیری که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم.

عنوان و اطلاعات نویسنده

عنوان باید به طور خلاصه چکیده را بیان کند و داوران را متقاعد کند که موضوع مهم، مرتبط و جدید است. برای ایجاد یک عنوان عالی 6 تا 10 کلمه کلیدی که در چکیده یافت می شود را بنویسید و آن ها را در جملات مختلف امتحان کنید. هنگامی که جمله ای معنای کار تحقیقاتی تان را به طور صحیح منتقل می کند، سعی کنید عنوان را طوری خلاصه کنید که پیام اصلی دچار خدشه نشود. برخی از سازمان ها فرمت خاصی را برای عنوان قبول می کنند از جمله اینکه تمام حروف بزرگ باشد، همه با حروف بزرگ و بولد و یا با حروف ایتالیک نوشته شوند. بنابراین حتماً از دستورالعمل ها پیروی کنید.

پس از عنوان، نام تمامی نویسندگان و وابستگی های نهادی آن ها ذکر شود. فرض بر این است که اولین نویسنده، ارائه چکیده را بر عهده دارد. به عنوان مثال، نویسنده اول ممکن است عضو انجمنی باشد که از تحقیق حمایت مالی می کند. این اطلاعات همیشه همراه با دستورالعمل های چکیده است.

مقدمه

معمولاً شامل جملاتی است که سوالی را مطرح می کند که مقاله به آن می پردازد. جمله اول مقدمه را تا آنجا که می توانید جالب و جذاب بنویسید. اگر امکان دارد به بررسی اجمالی در مورد مسئله ای که توسط تحقیق شما به آن پرداخته شده است و چگونگی پر کردن خلا دانش توسط آن بپردازید. جمله آخر مقدمه هدف مطالعه یا فرضیه مطالعه را بیان می کند.

روش ها

نوشتن این قسمت از چکیده مقاله دشوارترین قسمت است چرا که باید به اندازه ای خلاصه شود تا در کل چکیده جا شود، اما در عین حال باید به اندازه کافی دقیق باشد تا بتوان اعتبار تحقیق را از روی آن قضاوت کرد. برای اکثر چکیده های مقالات بالینی، این موارد باید به طور خاص ذکر شود: محیط تحقیق، تعداد بیماران ثبت شده در مطالعه و نحوه انتخاب آن ها، نحوه مداخله (در صورت لزوم) و لیستی از متغیرهای نتیجه و چگونگی اندازه گیری آن ها. در پایان می بایست روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها شرح داده شوند.

یافته ها

این بخش با شرح مواردی که مطالعه شده اند و یا از مطالعه خارج شده اند آغاز می شود. برای مواردی که حذف شده اند دلیل حذف آن ها را بیان کنید. در مرحله بعد، فرکانس مهمترین متغیرهای نتیجه را لیست کنید. در صورت امکان مقایسه متغیرهای حاصل را بین زیر گروه های مختلف در مطالعه (درمان شده در مقابل درمان نشده، جوان در مقابل پیر، مرد در مقابل زن و غیره) ارائه دهید. این نوع داده ها می توانند به طور کارآمد در یک جدول ارائه شوند که استفاده بسیار خوبی از فضا است. اما قبل از انجام این کار قوانین را بررسی کنید تا ببینید آیا جداول می توانند در چکیده استفاده شوند یا خیر. نتایج عددی باید شامل انحراف معیار یا حد اطمینان 95 درصد و سطح اهمیت آماری باشد. اگر نتایج از نظر آماری قابل توجه نیستند، توان مطالعه خود (میزان خطای بتا) را برای تشخیص اختلاف ارائه دهید.

نتیجه گیری

به طور خلاصه آنچه را می توان نتیجه گرفت و پیامدهای آن را بیان کنید. نتیجه گیری باید توسط داده های ارائه شده در چکیده پشتیبانی شود. هرگز نظر شخصی خود را بدون دلیل ارائه نکنید. در صورت امکان، نتایج را به جمعیت دیگری به غیر از نقاط مطالعه و نقاط ضعف مطالعه تعمیم دهید و بیان کنید.

ادبیات تحقیق دارای زبان خاصی است که به طور خلاصه و دقیق تفاوت را با سایر تحقیقات بیان می کند. چکیده مقالات باید حاوی این زبان خاص باشد و به طور مناسب استفاده شود.

تا حد امکان از استفاده بیش از حد اصطلاحات پزشکی و اختصارات اجتناب کنید. از کلمات مختصر بیشتر از سه بار استفاده نکنید. همیشه مخفف ها را در اولین باری که ذکر می شوند به طور کامل بیان کنید مگر اینکه کاملا شناخته شده باشند (به عنوان مثال CBC).

اگرچه چکیده اندازه کوتاهی دارد اما نوشتن یک چکیده خوب معمولاً چند روز طول می کشد. این موضوع را در هنگام زمان بندی نگارش چکیده در نظر بگیرید. از یک راهنمای باتجربه کمک بگیرید. چکیده مقاله را با راهنمای خود به اشتراک بگذارید و بر اساس بازخوردی که می گیرید، تجدید نظر کنید. به دیگران اجازه دهید پیش نویس شما را جهت شفافیت بیشتر بخوانند و از نظر غلط املایی و نوشتاری بررسی کنند. خواندن خلاصه مقاله روشی عالی برای دریافت اشتباهات دستوری و حذف کلمات نادرست است.

چگونه چکیده تحقیق بنویسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....