چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

کووید 19 و مجلات دسترسی آزاد

چرا محققان باید مقالات مربوط به کووید 19 را در مجلات دسترسی آزاد منتشر کنند؟

در صد سال گذشته جهان هرگز توسط یک بیماری همه گیر که همه چیز را به بن بست ویران کننده برساند، مواجه نشده بود. نظر به اینکه سویه های جدید ویروس کرونا آشکار می شود، توسعه افق فکری تحقیق در STEM قابل توجه می باشد. علاوه بر این، علی رغم شرایط چالش برانگیز به وجود آمده، صنعت انتشارات علمی شرایطی را فراهم آورده که بتوان بدون محدودیت به مقاله های تحقیقاتی مرتبط با کووید 19، دسترسی داشت. دسترسی آزاد به مقاله های تحقیقاتی کووید 19علاوه بر محققان برای سیاست گذاران، دست اندرکاران و عموم مردم بسیار مهم است.

کووید 19 و مجلات دسترسی آزاد
کووید 19 و مجلات دسترسی آزاد

از زمان آغاز همه گیری، تعداد قابل توجهی از مقالات مربوط به کووید 19 در حال حاضر به صورت دسترسی آزاد در دسترس است و ناشران بیشتری در راستای سیاست های دسترسی آزاد برای انتشار اطلاعات علمی معتبر و قابل اعتماد قدم برمی دارند. در سراسر جهان چنین دیدگاهی به دانشگاهیان کمک کرده تا استناد بیشتری در مقالاتشان داشته باشند. این امر همچنین منجر به افزایش پیشرفت در تحقیقات مرتبط با کووید 19می شود.

در این مقاله، در مورد اینکه چرا محققان باید مقاله های تحقیقاتی کووید 19خود را بصورت دسترسی آزاد منتشر کنند و همچنین درباره پیامدهای این تغییر الگو در تحقیقات دانشگاهی صحبت می کنیم.

دسترسی آزاد از تحقیق، کشف و دانش حمایت می کند

در دسترس قرار دادن نتایج تحقیقات به طور آزاد دارای مزایای بسیاری است. در اثر کووید 19، بسیاری از محققان برای مطالعه ویروس همکاری کردند تا پیشرفت علمی و مقابله با این بیماری مهلک سریعتر به جلو حرکت کند. یافته های تحقیقاتی که بیش از یک سال در سراسر جهان انجام شده است، مسیری امیدوار کننده را در حوزه تحقیقات علمی به ارمغان آورده است. در حالی که تحقیق برای تعریف یافته ها و علل مهم است، مستند سازی و انتشار آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تحقیقات شبانه روزی انجام شده مربوط به کووید 19 یافته های جدیدی را به ارمغان آورده است. این امر دامنه کشف و یادگیری محققان برای مطالعه بر روی ویروس کشنده را افزایش داده است. در نهایت نتایج حاصل از چنین مطالعاتی به ما در مبارزه با ویروس کمک می کند.

منابع قابل اعتماد برای اطلاعات صحیح

از آنجایی که ناشران بیشتری متعهد به انتشار دسترسی آزاد هستند، به همین دلیل محققان تحقیقاتی را برای افزایش تعداد مقالات مربوط به کووید 19 انجام می دهند. با توجه به این که موضوع مقطعی است و به زمان حساس است، محققان و ناشران برای تسهیل انتشار سریع، در تلاش هستند تا داوری و چاپ را سرعت ببخشند. با وجود این عجله در انتشار سریع، ترس از مواجهه با مقالات غیر معتبر در حال افزایش است. در همین حال، آنچه بیشترین نگرانی را دارد صحت تحقیق است. این امر در حالت ایده آل می تواند توسط سیستم متخصص بررسی داور همتا ارزیابی شود.

علاوه بر این مجلات، رسانه های اجتماعی، دیدگاه افراد غیر آگاه و غیره منابع دیگری هستند که ممکن است شعله اطلاعات اشتباه را شعله ور کنند. به جای استفاده از اطلاعات منبع مشکوک باید یک بررسی دقیق انجام دهید و اطلاعات قابل اعتماد از نظر صحت و درستی را جمع آوری کنید تا بتوانید از یافته های خود دفاع کنید. برای سرعت بخشیدن به انتشار، محققان نباید اعتبار و صحت مقاله را به خطر بیاندازند.

اهمیت انتشار نتایج مبتنی بر شواهد

جهان هر روز انتظار دارد که شیوع این بیماری مهلک فروکش کند. با این حال، سناریوی فعلی داستان دیگری را بیان می کند!

در حالی که اقدامات مختلفی برای “صاف کردن منحنی” سرایت در سطح جهان در حال انجام است، انتشارات دانشگاهی چگونه می تواند در این زمینه کمک کننده باشند؟ واضح است که تحقیقات مبتنی بر شواهد به عنوان یک منبع مشترک برای ردیابی شدت همه گیری و در نهایت مبارزه با آنها عمل می کند.

با توجه به اینکه نیاز به انتشار اطلاعات علمی در مورد این بیماری کشنده وجود دارد، آنچه مهمتر است ارائه اطلاعات شفاف مبتنی بر شواهد بدون نقض حریم خصوصی شرکت کنندگان در مطالعه است. بسیاری از کنوانسیون ها، هنجارهای اخلاقی و بیانیه های بین المللی این دستورالعمل ها را مشخص کرده اند. دستورالعمل هایی برای رسیدگی به داده ها در شرایطی که محرمانه بودن یا حریم خصوصی موضوع مختل نشود، ارائه شده است. داده های بدست آمده از طریق چنین مطالعاتی عناصر اصلی ساختاری را برای ایجاد یک مجموعه تحقیقاتی ارائه می دهد. در نتیجه، انتشار بیشتر تحقیقات دسترسی آزاد مبتنی بر شواهد، دامنه تحقیقات راجع به این موضوع را افزایش می دهد. علاوه بر این نه تنها انتشار نتایج مثبت بلکه نتایج پوچ و منفی به ادامه تحقیقات کمک می کند.

دانشمندان در حال مطالعه و ثبت مشخصات پیچیده ویروس، الگوهای مختلف فعل و انفعالات، سازوکار و سیستم ایمنی آن برای تسریع روند مبارزه با کووید 19 هستند.

استفاده مسئولانه از دسترسی آزاد

در حالی که مقالات در دسترسی آزاد به راحتی در دسترس قرار دارند، اما باید بخاطر بسپارید که از داده ها با مسئولیت پذیری استفاده کنید. به طور کلی، استفاده اخلاقی از دست نوشته ها سنگ بنای انتشارات علمی را تشکیل می دهد. محققان باید به درستی مقاله تحقیقاتی احترام بگذارند. ذکر دقیق منابع در هر کجا که لازم و ضروری باشد مهم است. در صورت وجود، باید تضاد منافع را نیز ذکر کنید.

یافتن برخی از مقاله های قابل اعتماد دسترسی آزاد در مورد کووید 19

چندین تحقیق مرتبط با قابل اعتماد و با دسترسی آزاد کووید 19 به صورت آنلاین در دسترس است. در زیر برخی از منابع معتبر کووید 19 آورده شده است:

  1. LitCovid
  2. Dimensions COVID-19
  3. 1Science Coronavirus Research Repository
  4. bioRxiv / medRxiv COVID19
  5. CORD-19 dataset (for TDM)
کووید 19 و مجلات دسترسی آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top