چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

آنالیز زمانی

کادر محاوره ای Time Series به شما امکان می دهد متغیرهای جدیدی را بر اساس توابع متغیرهای سری زمانی موجود عددی ایجاد کنید. این مقادیر تبدیل شده در بسیاری از مراحل تجزیه و تحلیل سری زمان مفید هستند. نام متغیر پیش فرض جدید شش حرف اول متغیر موجود است که برای ایجاد آن استفاده می شود و بعد از آن یک علامت زیر و یک عدد متوالی است. برای مثال، برای متغیر قیمت، نام متغیر جدید price_1 خواهد بود. متغیرهای جدید برچسب های ارزش تعریف شده در متغیر اصلی را حفظ می کنند.   توابع در دسترس برای ایجاد متغیرهای سری زمانی، شامل تفاوت، میانگین  در حال تغییر، مدیان در حال اجرا، تاخیر و توابع مربوطه است. در نرم افزار SPSS برای ایجاد متغیرهای سری زمانی جدید از منوی زیر انتخاب کنید:

  1. TransformCreate Time Series…

تابع سری زمانی که می خواهید برای تبدیل متغیر اصلی انتخاب کنید را انتخاب کنید. متغیرهایی را انتخاب کنید که از آنها می خواهید متغیرهای سری زمانی جدیدی ایجاد کنید. فقط متغیرهای عددی می توانند استفاده شوند. به صورت اختیاری، می توانید:

نام متغیر را وارد کنید تا نام متغیر پیش فرض جدید را تغییر دهد.

تابع را برای یک متغیر انتخاب شده تغییر دهید.

برای انجام یک آنالیز زمانی باید معنی کلمه های زیر را بیاموزید:

Difference. تفاوت غیرفصلی بین مقادیر پیوندی در مجموعه. منظور از تعداد مقادیر قبلی مورد استفاده برای محاسبه تفاوت است. از آنجا که یک مشاهده برای بررسی هر مرتبه تفاوت از بین می رود، لذا مقادیر از دست رفته در سیستم در ابتدای مجموعه ظاهر می شود. به عنوان مثال، اگر سفارش اختیاری 2 باشد، دو مورد اول مقدار معیوب سیستم برای متغیر جدید را خواهند داشت.

Seasonal difference. تفاوت بین مقادیر سری در یک فاصله ثابت از هم جدا. دامنه براساس دوره زمانی تعیین شده است. برای محاسبه اختلاف فصلی، شما باید متغیرهای تاریخ تعریف شده (منوی داده، تعریف تاریخ ها) داشته باشید که حاوی جزء دوره ای است (مانند ماه های سال). منظور این است که تعداد دوره های فصلی مورد استفاده برای محاسبه تفاوت است. تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در ابتدای سری برابر با ضریب پذیری مرتب شده است. به عنوان مثال، اگر وقفه فعلی 12 و مرتبه 2 باشد، اولین 24 مورد دارای مقدار گمشده سیستم برای متغیر جدید است.

Centered moving average:  مقطع مقادیر سری از اطراف و از جمله مقدار فعلی. یا محدوده تعداد مقادیر سری مورد استفاده برای محاسبه میانگین است. اگر فاصله  ای هم باشد، میانگین متحرک با میانگین هر یک از جفت های بدون محاسبه مجدد، محاسبه می شود. تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در ابتدای و در پایان سری برای یک فاصله n برابر n / 2 برای مقادیر حتی فاصله و (n-1) / 2 برای مقادیر عددی عادی است. برای مثال، اگر فاصله 5 باشد، تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در ابتدا و انتهای سری 2 است.

Prior moving average: میانگین مقطعی مقدار سری قبل از مقدار فعلی. محدوده تعداد مقادیر سری قبل مورد استفاده برای محاسبه میانگین است. تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در ابتدای سری برابر با مقدار بازه مورد مطالعه است.

Running medians: محدوده ای از مقادیر سری ارزش های اطراف و شامل ارزش فعلی است. محدوده تعداد مقادیر سری مورد استفاده برای محاسبه میانگین است. اگر فاصله ای هم باشد، میانگین به وسیله میانگین هر جفت میانه بدون محاسبه مجدد، محاسبه می شود. تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در ابتدای و در پایان سری برای یک فاصله n برابر n / 2 برای مقادیر حتی فاصله و (n-1) / 2 برای مقادیر عددی عادی است. برای مثال، اگر فاصله 5 باشد، تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در ابتدا و انتهای سری 2 است.

Cumulative sum: مجموع تجمعی ارزش های سری و از جمله مقدار فعلی.

Lag. مقدار یک مورد قبلی، بر اساس ترتیب lag قبلی مشخص شده. منظور تعداد موارد قبل از مورد فعلی است که از آن مقدار به دست می آید. تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در ابتدای سری برابر با مقدار سفارش است.

Lead. مقدار یک مورد پس از آن، بر اساس سفارش مرتبط مشخص شده. منظور تعداد موارد پس از مورد فعلی است که از آن مقدار به دست می آید. تعداد موارد با مقدار از دست رفته سیستم در انتهای سری برابر با مقدار سفارش اولیه است.

Smoothing: مقادیر سری جدید بر اساس داده های ترکبی نزدیکتر. این نزدیکی شروع می شود با متوسط ​​میانه 4، که با میانگین میانه ی  2 محاسبه می شود. سپس این مقادیر را با استفاده از میانه در حال اجرا از 5، میانه در حال اجرا 3 و hanning (میانگین میانگین وزنه) اجرا می کند. بقیه با محاسبه سری های متعادل شده از سری اصلی محاسبه می شوند. سپس تمام این فرایند بر روی محاسبات مجدد تکرار می شود. در نهایت، باقی مانده های متعادل شده با تفریق مقادیر عددی که برای اولین بار از طریق فرآیند به دست می آیند محاسبه می شود. این گاهی اوقات به عنوان T4253H نامیده میشود

آنالیز زمانی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....