چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

معیارهای قرارگیری در لیست نویسندگان یک مقاله علمی

معیارهای قرارگیری در لیست نویسندگان یک مقاله علمی 

کمیته بین‎المللی ادیتورهای مجلات پزشکی (ICMJE) برای نویسندگی یک مقاله چهار معیار را مطرح می کند و شخصی که هر چهار معیار را داشته باشد می‎تواند به عنوان نویسنده قرار بگیرد.

این معیار‎ها عبارتند از:

1. مشارکت قابل توجه در طراحی مطالعه، جمع آوری داده‎ها و آنالیز و تفسیر آن‎ها

2. نوشتن نسخه اول مقاله و یا اصلاح آن به صورت قابل توجه و تاثیر گذار از نظر علمی (نه ادبی!)

3. تایید نسخه‌ نهایی مقاله (تمام متن مقاله باید خوانده شود و کل پروژه مورد تایید نویسنده باشد)

4. توافقی که طی آن هر گونه سوال در مورد یکپارچگی و دقت پروژه قبلا بررسی و حل شده باشد و هر نویسنده‎ نقش دیگران را در این پروژه بداند.

نکته: در مورد نویسنده اول قانون خاص و ویژه‎ای وجود ندارد. ولی معمولا فردی نویسنده اول قرار می‎گیرد که بیشترین درگیری فیزیکی (جمع آوری داده‎ها، نوشتن نسخه اول مقاله و …) در پروژه را داشته باشد (مثل دانشجو) و همین طور استاد راهنما نیز معمولا به عنوان اسم آخر قرار می‎گیرد. استاد راهنما به عنوان نویسنده رابط نیز معرفی می‌گردد. زیرا فرض بر اشراف وی بر کل موضوع و قدرت پاسخگویی به سوالات کارشناسان و داوران می‌باشد.

به صورت کلی در یک مقاله انگلیسی زبان، هر چه از سمت چپ به راست در لیست نویسندگان حرکت کنیم از درگیری فیزیکی فرد در پروژه کمتر شده و مرتبه علمی فرد بیشتر می‎شود. 

 

 

 

معیارهای قرارگیری در لیست نویسندگان یک مقاله علمی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top