چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

مدیر ویراستاری (Managing editor)

مدیر ویراستاری (Managing editor)

نقش و وظایف مدیر ویراستاری

نقش مدیر ویراستاری در مجلات مختلف متفاوت است ولی به طور کلی انجام کارهای روزانه مجله و ارائه گزارش به سردبیر از وظایف ایشان می باشد. این فرد بایستی دارای روابط عمومی قوی و قدرت برنامه ریزی بالا باشد.

مشخص کردن روند کاری و اطمینان از اجرای آن، واگذار کردن کارهای مختلف به افراد مناسب، تعیین اهمیت مطالب و نظارت بر آمادگی آنها، هماهنگی روند ویرایش علمی و فنی، انتخاب چگونگی صفحه آرایی، هماهنگی بین نمونه خوان‌ها، ویراستاران ارشد و دستیاران ویراستاری، تایید فنی متون، زمان سنجی امور و مدیریت بودجه و کارکنان از دیگر وظایف این فرد است. مدیر ویراستاری نقشی کلیدی در استخدام و آموزش نیروهای تازه کار به عهده دارد.

مدیر ویراستاری (Managing editor) اولین کسی است که مقاله های دریافتی را می‌خواند. او مقاله را بررسی نموده و با فرمت استاندارد مجله مطابقت می دهد. پس لازم است تسلط کافی بر قالب و استانداردهای مجله داشته باشد. از موارد دیگری که مدیر ویراستاری به آنها توجه می‌کند، موارد دستوری و نگارشی است. در صورتی که مقاله ای در این زمینه مشکل داشته باشد، مقاله را برای انجام اصلاحات لازم به نویسنده مسئول برمی گرداند. پیگیری روند پذیرش مقاله تا چاپ به عهده مدیر ویراستاری است.  

مهارت‌های لازم برای مدیر ویراستاری 

  • قدرت نگارش و ویراستاری در سطح عالی
  • قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت زمان
  • توانایی بالا در سازماندهی
  • توانایی در مدیریت مالی و برنامه ریزی
  • داشتن ارتباطات مناسب
  • داشتن روابط عمومی بالا
  • آشنایی با نرم افزارهای مورد نیاز و اینترنت

عدم حضور مدیر ویراستاری

مجلات کوچک ممکن است مدیر ویراستاری نداشته و در عوض سردبیر یا ویراستار ارشد داشته باشند. این فرد بر کار ویراستاران و دستیاران ویراستاری نظارت و گاها  مقالات را هم ویرایش می‌کند. ویراستار ارشد مسئولیت‌های هر دو نقش از جمله کارهای اجرایی سردبیر و کارهای روزانه مدیر اجرایی در حوزه نشر و امور مربوط به کارمندان را انجام می دهد. همچنین با توجه به کوچک بودن مجله، مسئولیت سردبیر به نسبت مجلات بزرگتر کمتر بوده و قادر است به تنهایی از عهده کارهای هر دو مقام برآید. برخی اوقات نیز سردبیر بعضی کارهای اجرایی را به مدیران بخش‌های مختلف سپرده و از آنها گزارش می‌خواهد.

برای دریافت مشاوره در خصوص افزایش کیفیت مجله و شرکت در کارگاه های آموزشی مربوطه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مدیر ویراستاری (Managing editor)

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top