چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

مطالعات کوهورت و چالش های پیگیری

مطالعات کوهورت و چالش های پیگیری

مطالعه کوهورت نوعی مطالعه مشاهده‌ای است که گروهی از افراد را با مواجهه‌ها و ویژگی‌های متفاوت در یک دوره زمانی ردیابی نموده و نتایج مورد نظر را در یک یا چند نقطه زمانی اندازه‌گیری می‌کند. این نتایج از یک مطالعه به مطالعه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در مطالعات بهداشت عمومی، اینها می تواند سطح سلامت، بیماری یا میزان مرگ و میر باشد. در یک مطالعه کوهورت، یک محقق نتایج را بین زیر گروه های آن مطالعه مقایسه می کند. این مطالعات زمانی که انواع دیگر مطالعات (مانند آزمایش‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده امکان‌پذیر نیستند یا دارای مسائل اخلاقی هستند) قابل انجام نیستند، خصوصا برای بررسی اثرات قرار گرفتن در معرض عوامل خطر بر سلامت افراد مفید می باشند. با این حال، این نوع مطالعات به ویژه در مورد پیگیری، با چالش های خاصی مواجه است. به عنوان یک محقق، قبل از شروع یک مطالعه کوهورت، باید از چالش های احتمالی که ممکن است در چنین سفری با آن مواجه شوید، کاملا آگاه باشید. بنابراین، در این مقاله، چالش‌های احتمالی را که ممکن است در یک مطالعه کوهورت با آن مواجه شوید، معرفی می‌کنیم.

پیگیری به چه معناست و چقدر اهمیت دارد؟

پیگیری در یک مطالعه کوهورت به معنای پایش افراد ثبت‌نام شده در طول زمان و جمع‌آوری داده‌های وضعیت مواجهه، داده‌های وضعیت پیامد، و هر متغیر دیگری که برای جمع‌آوری قبل از شروع مطالعه تعیین شده است، می باشد. این فرایند می‌تواند فرآیندی پیچیده باشد زیرا بسته به طراحی و مدت زمان مطالعه، هزینه و زمان‌بر بوده که در نتیجه روی اعتبار و قابلیت اطمینان نتایج نهایی تاثیر می گذارد.

برخلاف برخی از مطالعات کوهورت که می‌توانند به راحتی از افراد استفاده کرده و در چند ساعت به پایان برسند، بسیاری دیگر از مطالعات آنها نیاز به نمونه بزرگ و زمان پیگیری طولانی‌مدت دارند، زیرا که نتایج نهایی آنها ممکن است در جمعیت کل به تعداد کم رخ داده و یا زمان رخداد آن بسیار طولانی باشد. مثلاً بروز بیماری های قلبی عروقی، آلزایمر و زوال عقل، کم شنوایی و … کم است. از طرفی بیماران باید در طول مطالعه پیگیری شوند و تغییرات یا درمان های احتمالی آنها ثبت شود. همه اینها چنین مطالعه ای را پیچیده و گران می کند.

قابل ذکر است که طراحی یک مطالعه کوهورت به تیمی از کارشناسان چند رشته ای (بسته به زمینه مورد مطالعه) نیاز دارد. به عنوان مثال، برای یک مطالعه کوهورت در مورد شیوع زوال عقل در یک شهرستان خاص، پرستاران بهداشت عمومی، مقامات دولتی، پزشکان و عوامل احتمالی ساکنان جامعه مورد نیاز می باشند. بنابراین، برای اطمینان از همکاری عملی ، یک تیم باید به خوبی سازماندهی شود. بنابراین رهبران چنین تحقیقاتی باید از نحوه مدیریت این سیستم پیچیده آگاه باشند.

انواع مطالعات کوهورت

دو نوع اصلی از مطالعات کوهورت وجود دارد: آینده نگر و گذشته نگر.

آینده نگر

در این نوع مطالعه کوهورت، خط پایه مطالعه در ابتدای مطالعه تعیین می شود و شرایط گروه در آینده دنبال می شود.

گذشته نگر

یک مطالعه کوهورت گذشته نگر یا تاریخی، پایه exposure  را در یک نقطه زمانی در گذشته قرار داده و نتایج بیماران را با استفاده از سوابق تاریخی آنها ارزیابی می کند. به عنوان مثال، سوابق فشار خون بیماران بیماری قلبی در یک بیمارستان خاص از گذشته تا کنون  ممکن است اطلاعاتی در مورد exposure and outcome  ارائه دهد.

چالش های اصلی پیگیری در مطالعات کوهورت:

همانطور که قبلا ذکر شد، مطالعات کوهورت با چالش‌های زیادی مواجه است، از مدیریت یک تیم چند رشته‌ای گرفته تا شرکت‌کنندگان بعدی. چالش‌های اصلی مورد اول مربوط به مدیریت قابلیت‌های رهبر پژوهش است، در حالی که چالش‌های دومی کاملاً متفاوت است. برخی از چالش‌های مهم پیگیری شرکت‌کنندگان در یک مطالعه کوهورت به شرح زیر است:

از بین رفتن پیگیری

این مشکل زمانی رخ می دهد که افراد ثبت نام شده از مطالعه خارج می شوند یا محققان نمی توانند با یک یا چند شرکت کننده اتصال برقرار کرده و آنها را ردیابی کند تا داده های مورد نظر را جمع آوری کند. این موضوع ممکن است باعث سوگیری و کاهش قدرت آماری مطالعه در مطالعاتی شود که افراد شرکت کننده در آن در مقایسه با افراد باقی مانده در مطالعه نسبت به هم مشخصات کاملا متفاوتی دارند. محققان می توانند با استفاده از روش های مختلف تماس، استفاده از مشوق و استفاده از یاداوری کننده ها و سیستم های ردیابی متعدد از این مشکل جلوگیری کنند.

رویدادهای رقابتی

 این رویدادها مانع از وقوع یا مشاهده نتیجه مطالعه می شود. به عنوان مثال، در یک مطالعه کوهورت در مورد فشار خون، زوال عقل، یا هر مطالعه کوهورت مربوط به سلامت، مرگ یک رویداد رقابتی خواهد بود. چنین رویدادهایی بر تخمین و تفسیر بروز و احتمال بقای نهایی تأثیر می گذارد. شما می توانید با استفاده از روش های مختلف مانند آنالیز ریسک رقابتی یا آنالیز خطر موردی خاص از این چالش اجتناب کنید.

تغییرات در وضعیت exposure

این چالش زمانی اتفاق می‌افتد که افراد ثبت‌نام شده سطح یا دسته‌بندی خود را در طول زمان مطالعه تغییر دهند. به عنوان مثال، در یک مطالعه کوهورت در مورد بیماری قلبی که در آن عادت سیگار کشیدن متغیر در نظر گرفته شده است، سیگاری‌هایی که سیگار را ترک می‌کنند یا افرادی که هرگز سیگاری‌ نبوده اند در دوره پیگیری شروع به کشیدن سیگارکنند، همگی نمونه‌هایی از تغییر وضعیت exposure هستند. چنین تغییراتی ممکن است بر طبقه‌بندی و مقایسه گروه‌های تأثیر بگذارد و رابطه بین exposure در معرض و outcome را از بین ببرد. یک محقق می‌تواند با استفاده از روش‌هایی مانند time-varying covariates analysis  یا multiple exposure measurements بر چنین چالش‌هایی غلبه کند.

تغییر در تعریف نتیجه

این چالش زمانی اتفاق می‌افتد که معیارها یا روش‌های تشخیص یا اندازه‌گیری نتیجه در طول زمان تغییر کند. به‌طور دقیق‌تر، وقتی یک آزمایش تشخیصی جدید یا طرح غربالگری در دوره پیگیری معرفی می‌شود، این موارد ممکن است بر اعتبار و محاسبه‌پذیری داده‌های نهایی تأثیر گذاشته و منجر به سوگیری یا طبقه‌بندی اشتباه شود. شما می توانید چنین چالش هایی را با استفاده از تعاریف استاندارد و منسجم و همچنین روش های ارزیابی نتایج برطرف کنید.

تغییر عوامل مخدوش کننده

این مسئله زمانی رخ می‌دهد که متغیر دیگری برexposure  تاثیر گذاشته و سبب تغییر نتیجه در طول دوره پیگیری شود. وضعیت اجتماعی-اقتصادی، عوامل موثر سبک زندگی و بیماری های همراه یا چندگانه عوامل مخدوش کننده ای هستند که ممکن است در طول دوره مطالعه تغییر کنند. تغییر چنین عواملی ممکن است بر شرایط و کنترل سایر عوامل مخل تأثیر گذاشته و ارتباط بین برexposure  و نتیجه نهایی را مخدوش کند. برای جلوگیری از چنین مشکلی، می‌توانید از روش‌هایی مانند تحلیل رگرسیون چند متغیره یا repeated measurements of confounding factors استفاده کنید.

مسائل اخلاقی

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که exposure  یا نتیجه منجر به آسیب‌ها یا مزایای احتمالی برای فرد شده به نحوی که ممکن است بر سلامت یا استقلال شرکت‌کنندگان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، شرکت کنندگان ممکن است در نتیجه exposure  دچار اثرات نامطلوب شده یا در نتیجه درمان های پیشگیری کننده یا مداخله گر سود ببرند. این نوع چالش فالو آپ ممکن است بر رضایت و مشارکت شرکت کنندگان و همچنین مسئولیت محققان تأثیر بگذارد. با این حال، می‌توانید با پیروی از اصول و دستورالعمل‌های اخلاقی، کسب رضایت آگاهانه، اطمینان از محرمانه بودن و حفظ حریم خصوصی شرکت‌کنندگان، ارائه بازخورد و پشتیبانی، و نظارت و گزارش رویدادهای نامطلوب بر چنین مسائلی غلبه کنید.

نتیجه

مهمترین ویژگی یک مطالعه کوهورت، پیگیری است. این نوع مطالعه یک فرآیند زمان بر و هزینه بر بوده و نیاز به یک تیم متخصص و چند رشته ای دارد. علاوه بر این، شرکت کنندگان در فالو آپ در طول دوره مطالعه با چالش های متعددی روبرو هستند که ممکن است بر کیفیت و اعتبار مطالعه تأثیر بگذارد. این چالش ها باید توسط محققان با استفاده از روش های مناسب پیش بینی و به آنها رسیدگی شود.

مطالعات کوهورت و چالش های پیگیری
Scroll to top

نگارش تخصصی متاآنالیز

با کد تخفیف metaz سفارش تو ثبت کن