چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

آیا h-index اندازه گیری شده توسط Google Scholar و Scopus متفاوت است؟

آیا h-index اندازه گیری شده توسط Google Scholar و Scopus متفاوت است؟

H-index یک عبارت رایج در بین محققان و محققان است. H-index معیاری است که تأثیر پژوهشی یک محقق را بر اساس تعداد استنادات انتشارات آنها نشان می دهد. H-index تعداد مقالاتی (h) است که هر کدام حداقل h استناد دارند. H-index معیاری ترکیبی از کیفیت و کمیت خروجی تحقیق است. فلسفه پشت H-index مقایسه منصفانه و بی طرفانه محققان مختلف است. به همین دلیل، در این مقاله در مورد اهمیت h-index  برای محققان، جزئیات h-index ارائه شده توسط google scholar و Scopus و محدودیت های هر یک از آنها توضیح داده و در نهایت تفاوت بین h-index محاسبه شده توسط google scholar و Scopus را نیز شرح خواهیم داد.

آیا h-index اندازه گیری شده توسط Google Scholar و Scopus متفاوت است؟

چرا h-index در زمینه های علمی مهم است؟

علیرغم استفاده گسترده از h-index برای ارزیابی علمی، این شاخص دارای نقاط قوت و محدودیت هایی است. لذا در صورتی که قرار است از آن به عنوان معیار استفاده کنید بهتر است راجع به این موارد آگاه باشید. همچنین پیشنهاد می‌شود که از h-index حاصل از منابع داده‌ای متعدد استفاده کنید تا بتوانید دید جامع‌تر و متعادل‌تری داشته باشید.

h-index به دلایل زیر مهم است:

  • h-index به نوعی نشان دهنده اهمیت و میزان تأثیر محقق بر حوزه های مختلف علم است.
  • با استفاده از این معیار، محققان می توانند دستاوردها و پتانسیل های آتی خود را پیشبینی کرده و در زمینه کاری خود شهرت بیشتری بیابند.
  • شاخص h به محققان اجازه می دهد تا عملکرد خود را تخمین زده و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند.
  • موسسات تحقیقاتی، ناشران، سرمایه‌گذاران و سایر ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند از h-index برای ارزیابی کیفیت و بهره‌وری پژوهشگران استفاده نموده و منابع خود را بر اساس آن تخصیص دهند.
  • جوامع علمی می توانند پژوهشگران را در زمینه تحقیقاتی خاص خود و بین رشته ای بسنجند.

در مقابل، این معیار ممکن است محدودیت ها و چالش هایی نیز داشته باشد:

  • ممکن است نسبت به همه انواع تحقیقات منتشر شده به یک اندازه حساس نباشد برای مثال این معیار در رابطه با مواردی چون کتاب های منتشر شده، فصل هایی از کتاب که یک محقق منتشر کرده است و مقالات کنفرانسی که نرخ استناد کمتری نسبت به مقالات مجلات دارند حساسیت کمتری دارد.
  • این معیار بازه زمانی خاصی مانند جدید بودن یا قدیمی بودن انتشارات یا مرتبه شغلی محقق را در لحاظ نمی کند.
  • این معیار تحت تاثیر self-citation، duplicate citation یا شیوه های استنادی مختلف که بین رشته ها و فرهنگ های مختلف متفاوت است قرار می گیرد.
  • تخمین h-index به شدت به منبع داده هایی مانند Web of Science، Scopus یا google scholar وابسته است. منابع داده ای مختلف ممکن است برای قرار دادن یک پژوهش یا مقاله در پایگاه خود معیارهای متفاوتی داشته باشند.
آیا h-index اندازه گیری شده توسط Google Scholar و Scopus متفاوت است؟

h-index ارائه شده توسط Google Scholar

یکی از منابع داده های انتشاراتی که برای تولید h-index استفاده می شود، google scholar است. این ، h-index ی که این پایگاه داده‌ تولید می کند بر اساس بیشترین استنادهای یک محقق و تعداد استنادهایی که در سایر انتشارات آورده‌اند می باشد. گوگل اسکولار h-index را با محاسبه تعداد مقالات مختلف یک محقق (h)که هر کدام حداقل «h» استناد دارند تولید می کند. علاوه بر این، google scholar معیار دیگری به نام i-index نیز دارد که نشان می‌دهد چند مقاله یک نویسنده دارای ۱۰ استناد یا بیشتر هستند.

مزایا

Google Scholar یک پایگاه داده جامع و رایگان است که زمینه های مختلف علمی و انواع انتشارات مانند مجلات، کتاب ها، مقالات کنفرانس، پایان نامه ها، پیش چاپ ها و ادبیات خاکستری را پوشش می دهد. این پایگاه علمی استنادات حاصل از انتشارات تأیید نشده، self-citations  و duplicate citations را نیز لحاظ می‌کند. بنابراین، معمولاً در مقایسه با سایر پایگاه‌های داده مانند Web of Science و Scopus، پوشش و تعداد سایتیشن بیشتری دارد.

محدودیت ها

با وجود مزایای ذکر شده در بالا، h-index ی که توسط google scholar تولید می شود دارای محدودیت ها و چالش هایی نیز هست که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Google Scholar نمی تواند معیار واضح و ثابتی برای افزودن یا حذف موارد منتشرشده و سایتیشن ها به شما بدهد.
  • کاربران نمی توانند نتایج جستجوی خود را بر اساس نوع انتشار، منبع یا زبان فیلتر یا محدود کنند.
  • امکان تجزیه و تحلیل یا تجسم داده های استنادی را نمی دهد.
  • ممکن است متاثر از اشتباهات، تناقضات، یا نادرستی موراد منتشر شده و متادیتا، سایتیشن یا اطلاعات حاصل از سایتیشن ها باشد.

چگونه می توانید h-index خود را از google scholar دریافت کنید؟

برای دریافت h-index خود از google scholar، باید یک پروفایل در آنجا ایجاد کرده و اطلاعات مربوط به خود، از جمله نام، ایمیل و رمز عبور را وارد کنید. پس از آن، شما باید زمینه تحقیق، کلمات کلیدی و انتشارات خود را انتخاب کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که پروفایل شما عمومی یا خصوصی باشد. هنگامی که نمایه خود را ایجاد کردید و انتشارات خود را اضافه کردید، h-index و I-index شما در قسمت “نقل شده توسط کادر” در سمت راست صفحه نمایه شما نمایش داده می شود.

h-index ارائه شده توسط Scopus

Scopus یک پایگاه داده تایید شده و مبتنی بر سابسکریپشن است که عمدتاً مجلات، کتاب‌ها و مقالات کنفرانس‌هایی که در رشته های علوم، فناوری، پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی منتشر شده اند را پوشش می‌دهد. این پایگاه داده سایتیشن های حاصل از ناشران تأیید نشده، self-citations و duplicate citations را را در h-index خود لحاظ نمی‌کند. این بدان معنی است که اسکوپوس معمولاً در مقایسه با google scholar پوشش و تعداد سایتیشن کمتری داشته در حالی که کیفیت و دقت داده های استنادی آن بالاتر است. h-index ارائه شده توسط Scopus بر اساس متون استناد شده نویسنده و تعداد استنادهایی است که در سایر انتشارات به آنها داده شده اند. h-index نیز با توجه به تعداد مقالات (h) که هر کدام حداقل h استناد دارند محاسبه می شود. نکته جالب این است که h-index حاصل از اسکوپوس فردی بوده و بر مبنای co-authorship تنظیم شده است به این معنی که تعداد نویسندگان مشترک را برای هر مقاله نیز لحاظ می‌کند.

چگونه می توانید h-index خود را از Scopus دریافت کنید؟

مانند google scholar، برای دریافت h-index از Scopus نیز باید یک پروفایل در Scopus داشته باشید. شما می توانید این معیار را با جستجوی نام خود در تب author  در وب سایت و انتخاب اسناد مربوطه پیدا کنید. همچنین می توانید از یک معیار زمانی برای فیلتر کردن جستجوی خود نیز استفاده کنید. با این حال، این پایگاه داده با محدودیت ها و چالش هایی نیز مواجه است، از جمله این چالش ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • Scopus نمی‌تواند همه نشریات و سایتیشن ها را در همه زمینه‌ها یا زبان‌ها (به‌ویژه مقالات منتشر شده قبل از سال 1996) یا مواردی که خارج از منابع رایج منتشر شده است، پوشش دهد.
  • اسکوپوس دوره زمانی خاصی (مانند جدید بودن یا قدیمی بودن مقالات) یا درجه علمی محقق را در نظر نمی گیرد.
  • h-index این پیاگاه داده ای علمی تحت تاثیر خطاها یا تغییرات در متاداده یا تغییر اطلاعات سایتیشن مقالات قرار می گیرد
  • h-index ای که توسط Scopus ارائه شده ممکن است نتواند تأثیر واقعی مقالاتی را که تاثیر اجتماعی یا عملی مفیدی داشته، اما نرخ سایتیشن دانشگاهی پایینی دارند را به خوبی نشان دهد.

h-index تهیه شده توسط گوگل اسکولار با اسکوپوس چه تفاوتی دارند؟

h-index ارائه شده توسط google scholar با آنچه که توسط Scopus ارائه شده تفاوت هایی دارد زیرا هر یک از این پایگاه ها از منابع داده های مقالات مختلف متفاوتی استفاده کرده و حوزه تمرکز و معیار اضافه کردن مقالات آنها با یکدیگر متفاوت است. تفاوت اصلی h-index این دو در اصل بستگی به زمینه تحقیق، سابقه انتشار و الگوی استناد محقق می‌تواند متفاوت باشد. گفته می شود که h-index برای یک محقق در google scholar حدود 2.45 برابر Scopus h-index است. علاوه بر این، این پایگاه ها در رشته های تحصیلی مختلف، متفاوت هستند. به عنوان مثال، میانگین نسبت h-index  گوگل اسکولار به Scopus برای علوم طبیعی و مهندسی 1.68 است، در حالی که برای علوم پزشکی، علوم کشاورزی و علوم اجتماعی به ترتیب 1.77، 1.85 و 2.36 است.

نتیجه

Google Scholar و Scopus دو پایگاه داده با ارزش و تأیید شده برای محققان هستند و محققان می توانند به کمک آنها تأثیر تحقیقات خود را در زمینه تحصیلی خود ارزیابی کنند. h-index  معیاری است که چنین اطلاعاتی را در مورد تأثیرات تحقیقاتی ارائه می دهد. با این حال، h-index ارائه شده توسط هر پایگاه داده متفاوت است. بنابراین، زمانی که می خواهید از آن برای اندازه گیری h-index استفاده کنید، باید از نقاط قوت و محدودیت های h-index ارائه شده توسط هر یک از پایگاه های داده ای آگاهی کامل داشته باشید.

آیا h-index اندازه گیری شده توسط Google Scholar و Scopus متفاوت است؟
Scroll to top