چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

آیا نمایه سازی ژورنال و امتیازات DRJI بر روی حرفه تحقیقاتی شما تأثیر می گذارد؟

انتشار مقالات علمی در مجلات دارای نمایه معتبر نوعی دستاورد تلقی می شود. چرا که می توان اطمینان داشت که تمامی مخاطبان آن مجله، مقاله را می خوانند و به آن استناد می کنند. با وجود تعداد زیاد مجلات علمی، ممکن است مخاطبان دارای اشتراک یک مجله زیاد نباشند. ممکن است بعضی از پژوهشگران تمایل داشته باشند که در آینده اطلاعاتی در مورد موضوع مقاله شما کسب کنند یا در حال حاضر اشتراکی در مجلات با نمایه معتبر نداشته باشند. بنابراین چگونه باید مقاله شما را پیدا کنند؟

پاسخ ساده است: از طریق خدمات نمایه سازی مجله. نمایه سازی مجله، فرآیند لیست کردن عناوین، نویسندگان و چکیده مقالات منتشر شده در مجلات نمایه شده است. اکثر افراد با تعدادی از نمایه های برتر مجلات پزشکی از جمله PubMed ،Google Scholar ،Thomson Reuters ،Biological Abstracts  و Index Medicus آشنا هستند.

آیا نمایه سازی ژورنال و امتیازات DRJI بر روی حرفه تحقیقاتی شما تأثیر می گذارد؟
آیا نمایه سازی ژورنال و امتیازات DRJI بر روی حرفه تحقیقاتی شما تأثیر می گذارد؟

نمایه های مجله چگونه کار می کنند؟

در نمایه سازی مجلات، جمع آوری استنادات به این خاطر است که محققان بتوانند مقالات مرتبط با علایق خود را پیدا کنند. در حقیقت، محققان می توانند از طریق یک پایگاه داده بزرگ اطلاعات استنادی را جستجو کنند. نمایه های مجله این فرآیند را معمولا با استفاده از الگوریتم های کامپیوتری به طور خودکار انجام می دهند. این الگوریتم ها می توانند داده هایی مانند زبان مقاله، کلمات کلیدی و متن کامل مقاله را تعیین کنند. علاوه بر این، محققان علاقه مند به موضوع تحقیق شما می توانند مقاله را به راحتی پیدا کنند. همچنین نیازی نیست که پژوهشگران در هر مجله اشتراک داشته باشند.

آنچه باید درباره امتیازات DRJI بدانید

محققان و ناشران مجلات علمی دسترسی آزاد در مورد این سوال که آیا خدمات نمایه سازی برای اعتبار مجله دارای اهمیت است بحث می کنند. نمایه سازی می تواند تعداد استنادهای مقاله را افزایش دهد. استنادات بیشتر می تواند ضریب تأثیر و امتیاز مجله را در (Thomson Reuters Journal Citation Reports (JCR افزایش دهد. اعتبار یک ژورنال در JCR ثبت شده است.

بنابراین می دانیم استنادها مهم هستند اما آیا خدمات نمایه سازی واقعاً مهم هستند؟ پیدایش روش های گزارش کیفیت مجلات مانند (Directory of Research Journal Indexing (DRJI اهمیت نمایه سازی مجلات را بیشتر می کند.

بسیاری از نویسندگانی که تصمیم دارند مقالات خود را در مجلات معتبر منتشر کنند، به دنبال آماری مانند DRJI هستند تا ازمیزان معتبر بودن ژورنال ها اطمینان حاصل کنند. برخی از مجلات ممکن است مطالب سرقت ادبی یا مقالات علمی سوال برانگیز منتشر کنند. این گونه مجلات گاهی اوقات برای انتشار از نویسندگان هزینه می گیرند. انتشار در این مجلات نه تنها برای کار حرفه ای شما مفید نیست، بلکه برای رزومه شما نیز وجهه خوبی ندارد.

محاسبه امتیازات DRJI

DRJI لیستی از امتیازاتی که در طریقه ارزیابی ژورنال مورد استفاده قرار می گیرد را ارائه می دهد. نمره هر ژورنال تا 1000 محاسبه می شود. 20 مورد در لیست وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

– مقالاتی که به طور منظم (ماهنامه، فصلنامه و غیره) منتشر می شوند. (100 امتیاز)

– طراحی وب سایت ژورنال (100 امتیاز)

– درصد تشخیص سرقت ادبی مقاله (50 امتیاز)

– حضور در شبکه های رسانه های اجتماعی (50 امتیاز)

– حضور مجله در سرویس های مختلف نمایه سازی (50 امتیاز) 

آیا تعجب کرده اید که نمایه سازی مجله فقط 50 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است؟ شاید از دیدگاه شما طراحی وب سایت یک ژورنال اهمیت کمتری نسبت به نمایه سازی و سرقت ادبی داشته باشد. شاید سیستم امتیازدهی باید متفاوت باشد. متأسفانه، هیچ روش توافق شده ای برای تعیین کیفیت مجله علمی یا پزشکی وجود ندارد. بنابراین پژوهشگران و ناشران مجلات باید با طرز فکر منتقدانه از DRJI و خدمات مشابه استفاده کنند.

موارد نمایه سازی

پژوهشگران بیشتر بر این باورند که داوران براساس کیفیت خود مقاله، ارزیابی را انجام می دهند تا اعتبار مجله ای که قرار است مقاله در آن به چاپ برسد. به هر حال، این چنین نیست. اگرچه این گونه ارزیابی دارای نواقصی است اما DRJI و سایر خدمات امتیازدهی را باید جدی بگیرید. بنابراین، هنگام انتخاب محل انتشار مقاله باید این موارد را مد نظر قرار دهید.

انتشار در مجلات نمایه شده لزوما ارتقا شغلی شما را به همراه ندارد. با این حال، هنگامی که تصمیم می گیرید که مقاله خود را برای مجله ای ارسال کنید، نمایه مجله نکته مهمی است. نمایه سازی تنها قسمتی از اعتبار مجله است. اما انتشار در مجلات نمایه شده این امکان را به دیگر پژوهشگران می دهد که مقاله شما را بخوانند و از آن استفاده کنند. بنابراین، همیشه سعی کنید مقالاتتان را در مجلات نمایه شده در پایگاه های برتر و معتبر منتشر کنید.

آیا نمایه سازی ژورنال و امتیازات DRJI بر روی حرفه تحقیقاتی شما تأثیر می گذارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....