چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

درباره داوری همتا چه می دانید؟

یکی از مهم ترین خدمات برای اطمینان از چگونگی کیفیت مقاله، داوری همتا می باشد. داوری همتا فرآیندی است که طی آن محققان از دانش تخصصی خود برای ارزیابی مقاله استفاده می کنند. در این ارزیابی صحت مقاله بررسی می شود و همچنین به پیشینه تحقیق افزوده می شود.

در واقع داوری همتا پروسه ای بسیار ساختارمند است که هر چه آن را بیشتر انجام دهید، بیشتر می آموزید و ارتقا پیدا می کنید. علاوه بر آن، با گذشت زمان تسلط بیشتری در این امر خواهید یافت.

درباره داوری همتا چه می دانید؟
درباره داوری همتا چه می دانید؟

داوری همتا نه تنها به حفظ کیفیت و یکپارچگی مقاله کمک می کند بلکه برای پیشرفت شما به عنوان پژوهشگر نیز مهم است. علاوه بر آن، راهی عالی برای تحت تأثیر قرار دادن سردبیر مجلات معتبر و تقویت مهارت تحلیل انتقادی شما می باشد. این روش به شما می آموزد كه چگونه مقاله ای را بررسی كنید و از نقایص متداول در مقالات پژوهشی آگاه شوید. همچنین با استفاده از این روش می توانید شانس خود را برای تبدیل شدن به یک نویسنده موفق بهبود بخشید.

روند داوری همتا

راهنمای 12 مرحله ای داوری همتا

برای به دست آوردن بیشترین بازدهی در روند داوری همتا، از همان ابتدا به نکات و تکنیک های کلیدی توجه داشته باشید. این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید نقطه نظرات خود را در چند صفحه بنویسید.

توصیه های گروه متخصصی از پژوهشگران در مورد داوری دقیق و مطمئن در ادامه اشاره شده است:

1. اطمینان حاصل کنید که تخصص کافی دارید.

2. برای اطلاع از دستورالعمل های خاص داوران، به صفحه وب سایت ژورنال مراجعه کنید. حتما توجه کنید که متن مقاله متناسب با قالب ژورنال تنظیم شده باشد و منابع مقاله به صورت استاندارد باشد.

3. ابتدا مقاله را به سرعت بخوانید تا موضوع کلی مقاله را درک کنید. زیر کلمات و جملات مهم خط بکشید و نکات کلیدی را خلاصه نویسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا در دور بعدی مطالعه، از موضوع مقاله کاملا آگاه باشید.

4. در یک مکان آرام بنشینید و مقاله را با دیدی انتقادی بخوانید. اطمینان حاصل کنید که مقاله دارای جدول، شکل و منابع باشد. سؤال هایی اساسی از خود بپرسید از جمله اینکه: آیا مقاله دارای سؤال تحقیقاتی ارزشمند و عنوانی مناسب می باشد؟ آیا به مقالات کلیدی ارجاع شده است؟ انگیزه نویسنده برای تحقیق چیست و چه ایده ای پشت آن وجود دارد؟ آیا داده ها و ابزارهای استفاده شده مناسب و صحیح هستند؟ چه مطلب جدیدی در مورد این تحقیق وجود دارد؟ چرا این تحقیق مهم است؟ آیا ملاحظات دیگری وجود دارد؟

5. در مورد اصلاحات اساسی که باید انجام شود یادداشت بگذارید. یادداشت برداری برای این قسمت امری ضروری است.

6. آیا نگرانی هایی بابت روش شناختی یا خطاهای رایج تحقیق وجود دارد؟

7. لیستی از مواردی که به بررسی احتیاج دارند را تهیه کنید. به عنوان مثال، آیا مطالعه ارجاع شده آنچه که در مقاله مطرح شده است را نشان می دهد؟

8. زبان و دستور زبان را ارزیابی کنید و اطمینان حاصل کنید که برای مجله مناسب باشند. آیا متن مقاله دارای پیوستگی می باشد؟ آیا جملات شفاف و واضح هستند؟ آیا جملات و ترکیب آن ها مختصر و مؤثر می باشند؟

9. آیا این تحقیقات جدید است؟ مقالات منتشر شده پیشین این نویسنده و سایر نویسندگان در این زمینه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نتایج قبلاً منتشر نشده باشند.

10.  یادداشت های خود را برای ویراستار خلاصه کنید. این یادداشت ها می تواند شامل بررسی اجمالی، نقاط قوت و ضعف و قابل قبول بودن مقاله باشد. چنانچه مقاله نیازمند اصلاحات کلی یا جزئی باشد، آن ها را اولویت بندی کنید و موارد مشابه را در یک قسمت قرار دهید. همچنین برای سهولت در مراجعه به آن ها، آن موارد را شماره گذاری کنید.

11.  به منظور ایجاد تغییراتی در مقاله پیشنهادات خود را به نویسندگان ارائه دهید. مثلا پیشنهاد می شود که در مقاله بیشتر بر روی چه مواردی کار کنند؟

12.  پیشنهادات خود را به ویراستار بدهید.

درباره داوری همتا چه می دانید؟

One thought on “درباره داوری همتا چه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....