چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

اخلاق و نویسندگان (بخش دوم)

اخلاق و نویسندگان - بخش دوم

فریبکاری

به ارائه یافته های غیر واقعی، تغییر داده ها یا گزارش گزینشی یافته ها فریبکاری می گویند. تشخیص فریبکاری در مرحله اول ارسال مقاله برای مجله بسیار سخت است اما حوزه سردبیر و داوران می بایست در مورد امکان وقوع فریبکاری آگاه باشند زیرا این قضیه بسیار جدی است و در صورت وقوع، اعتماد از مطالعه سلب شده و به روح تحقیقات علمی آسیب وارد می شود. در صورت اثبات این اتفاق، اعتماد جامعه علمی از نویسندگان مقاله و موسسه حمایت کننده از مطالعه سلب خواهد شد.

پلاژیاریسم

به استفاده از متن، داده ها یا ایده های دیگران (منتشر شده یا نشده) بدون ذکر نام نویسنده پلاژیاریسم گفته می شود. در این حالت هیچ گونه اسمی از نویسندگان مقاله اصلی برده نمی شود. این امر خصوصا در میان نویسندگان غیر انگلیسی زبان بسیار شایع می باشد. چنانچه نویسنده ای تصمیم دارد از دیگری نقل قول کند حتما باید رفرنس به صورت کامل ذکر شود و کلمات داخل «…» بیان شوند. در حال حاضر به کمک برخی از نرم افزارهای تخصصی، شناسایی پلاژیاریسم بسیار آسان است.

ارسال مجدد مقاله

این اتفاق زمانی رخ می دهد که مقاله ای که قبلا برای مجله ای ارسال شده به صورت هم زمان برای مجله دیگری هم ارسال شود. دلیل غیر اخلاقی بودن این کار این است که در صورت انتشار، تعارضی بین مجلات برای حق مالکیت چاپ پیش خواهد آمد. همچنین انتشار یک مقاله در بیش از یک ژورنال علمی مشکلات متنوعی مانند سوگیری در یافته های مقالات مروری و متاآنالیز به وجود خواهد آورد. علاوه بر آن، هیچ ژورنالی تمایل ندارد مقاله ای را چاپ کند که قبلا در مجله ای دیگر هم منتشر شده است. تمامی ژورنال های علمی باید به صورت شفاف از نویسندگان درخواست کنند تا در هنگام ارسال مقاله عنوان کنند که مقاله در مجله دیگری تحت بررسی نیست یا قبلا در مجله دیگری منتشر نشده است.

ارسال پیش نویس به چند ژورنال علمی

این موضوع زمانی ایجاد می شود که یک پروژه تحقیقاتی توسط دو یا چند گروه مجزا به صورت مقالات جداگانه نوشته شود و آن ها از نگارش و ارسال آن اطلاع نداشته باشند. منتشر کردن چنین مقالاتی وقت خوانندگان و داوران را ضایع می کند.

رقابت پیش نویس ها

این نوع رقابت زمانی وجود دارد که چندین مقاله بر اساس یک مطالعه نوشته شود اما دو یا تعداد بیشتری نویسنده آن ها را نگارش کنند. چنانچه این امر اتفاق بیفتد اصالت مطالعه کاهش یافته و موضوع حق تالیف و کپی رایت هم ضایع می شود. هنگامی که یک محتوای علمی در چندین مجله مختلف منتشر شود، چاپ این مقالات در صورت یکسان بودن آنالیز آماری غیر اخلاقی است. اما اگر روش آنالیز آماری متفاوت باشد می توان طبق قوانین و دستور العمل های ژورنال علمی آن را منتشر نمود.

تخلف از قانون شکنی و کپی رایت

برخی از ژورنال های علمی هنگام سابمیت مقالات به نویسندگان اعلام می کنند که آن ها بدون موافقت ناشر اجازه استفاده از مقاله را ندارد و نویسندگان حتی برای انتشار قسمتی از مقاله (مانند انتشار برخی تصاویر و جداول) نیاز است از ژورنال اجازه بگیرند. بنابراین مهم است که ژورنال علمی از نویسندگان درخواست کند که در صورت انتشار مقاله در کنفرانس علمی یا جایی دیگر، این موضوع را اطلاع دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ضامن سلامتی با ما در ارتباط باشید.

اخلاق و نویسندگان (بخش دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....