چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت سوم)

 برای مطالعه این مطلب ابتدا لازم است مطلب «راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت اول و دوم)» مطالعه شود. البته باید دقت داشت که در مقالات پیچیده عین نظرات آنها نباید برای نویسندگان ارسال گردد و حتما باید توسط معاون سردبیر یا کمک سردبیر بازنویسی شوند. روش هایی که به جذب داوران بیشتری کمک می کند به شرح زیر است:

راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت سوم)

– درخواست از سایر ژورنال های علمی جهت معرفی داوران جدید

– درخواست از نویسندگان برای پیشنهاد داور

– جستجو در بانک های اطلاعاتی در دسترس مانند مدلاین جهت شناسایی افرادی که در همان زمینه کار می کنند

– درخواست از هیأت تحریریه جهت معرفی افراد جدید

– درخواست از داوران ژورنال علمی جهت معرفی و آموزش داوران جوان تر

– استفاده از لیست منابع استفاده شده در مقاله به همراه آدرس پست الکترونیک نویسندگان

آموزش داوران (در صورت امکان) علاوه بر ارتقاء کیفیت داوری ژورنال علمی، موجب بهبود پیش نویس مقالات ارسالی می شود. کارکنان حوزه سردبیری معمولا افراد مناسبی برای اجرای برنامه های آموزشی برای دیگر داوران نیستند، اما می توانند آموزش داوران را مدیریت کنند و بروشورها یا دستورالعمل هایی را برای آموزش داوران تهیه نمایند.

به منظور تسهیل کار داوران، ژورنال علمی می بایست پرسش نامه داوری (بر اساس نوع مقاله) داشته باشد که برای داوران ارسال شود و همچنین دستورالعمل استفاده از آن را هم ذکر کند. این نکته حائز اهمیت است که ژورنال علمی و داوران اهداف یکسانی داشته باشند و از انتظارات هم در مورد داوری مقالات آگاه باشند. ژورنال علمی از داوران انتظار دارد که داوری مستقلی را انجام دهند که بر اساس هر مقاله و هر داور متفاوت است و نباید آن را با دیگر داوران همان پیش نویس مقاله مقایسه کرد.

باید از داوران خواسته شود که اطلاعات مربوط به پیش نویس مقاله محرمانه بماند که شامل تبادل اطلاعات در مورد محتوای مقاله با دیگر همکاران، استفاده از مقاله یا ارجاع به آن قبل از انتشار و کپی گرفتن از پیش نویس مقاله منتشر نشده است. معمولا ژورنال های علمی برای داوری، مدت زمان خاصی را در نظر می گیرند و انتظار دارند که داوران نتیجه کارشان را در همان بازه زمانی به ژورنال علمی ارسال نمایند. اکثر دفتر مجلات در نزدیک به زمان خاتمه داوری، به داوران یادآوری می کنند و چنانچه داوران به این پیام توجهی نکنند باید داور دیگری برای مقاله انتخاب شود. باید توجه داشت که داوران در یک دیدگاه عمده می توانند مخاطبان و نویسندگان مقالات مجله نیز باشند. ژورنال علمی به منظور انجام داوری های مؤثر و به موقع، باید موارد زیر را مد نظر داشته باشد:

– همیشه باید در دستورالعمل های ژورنال علمی تعداد مقالاتی که ممکن است در سال برای یک داور ارسال شود ذکر گردد.

– به منظور صرفه جویی در وقت داوران و همینطور احترام به نظر آن ها، بهتر است از داوران سوال شود که آیا فرصتی برای داوری پیش نویس مقاله دارند یا خیر. این امر موجب می شود که تعداد داورانی که تمایل به همکاری با ژورنال علمی ندارند کاهش یابد و فرآیند داوری مقالات سرعت بیشتری خواهد گرفت.

– همیشه باید از داوران برای انجام داوری های شایسته سپاسگزاری کرد. مشخص کردن نتیجه نهایی تایید یا رد پیش نویس مقاله، به داوران کمک می کند تا احساس کنند جزئی از یک گروه هستند و آنها را تشویق می کند که نقش فعال تری در ژورنال علمی بر عهده بگیرند.

– یکی دیگر از روش های تشویق داوران این است که هر سال در آخرین شماره ژورنال علمی، از داوران جهت انجام فرآیند داوری بر طبق قوانین ژورنال علمی و بدون اشاره به مقالاتی که داوری کرده اند، تشکر و قدردانی نمود. شماری از ژورنال های علمی انگیزه هایی را برای داوران ایجاد می کنند که شامل اشتراک نسخه چاپی یا اینترنتی مجله و دادن هدایای تبلیغاتی مانند کارت پستال یا خودکار می باشد. اما همانطور که می دانید اکثر ژورنال های علمی بودجه کافی برای انجام این قبیل کارها را ندارند تا به داوران ثابت کنند که قدر و ارزش همکاری آن ها را می دانند بنابراین شایسته است تا با روش هایی که قبلا ذکر شد از آن ها قدردانی نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ضامن سلامتی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

راه اندازی سیستم نرم افزاری مدیریت پیش نویس مقالات (قسمت سوم)

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top

نگارش تخصصی متاآنالیز

با کد تخفیف metaz سفارش تو ثبت کن