چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

راه هایی برای بهتر دیده شدن مقاله آنلاین شما

در عصر دیجیتال، مقالات منتشر شده در مجلات تنها زمانی تاثیرگذار خواهند بود که به راحتی قابل پیدا شدن در وب باشند. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مقالات منتشر شده در مجلات برای محققان برای افزایش دیده شدن مقالاتشان اهمیت دارد. در این مطلب پنج راه مهم معرفی می شود تا محققان بتوانند قابلیت دیده شدن مقاله شان را به صورت آنلاین افزایش دهند.

1. نمایه سازی در موتورهای جستجوگر عمومی و علمی

نمایه سازی نقشی حیاتی در دیده شدن آنلاین مقالات علمی دارد. انتشار مقاله در مجلاتی که در موتورهای جستجوگر عمومی یا در موتورهای جستجوگر علمی مختص به یک رشته نمایه شده اند شانس دیده شدن مقاله را افرایش می دهند. موتورهای جستجوگر آنلاین رایگان و نمایه ها شانس دیده شدن مقاله شما را افزایش می دهند. بر اساس اهداف و معیارهای نمایه های مختلف، محققان باید قبل از انتشار مقاله شان شروع به طرح ریزی یک راهکار نمایه سازی نمایند. نمایه هایی که اطلاعات بیشتری در مورد مقاله همراه با متن کامل مقاله می پذیرند قابلیت بیشتری برای دیده شدن فراهم می آورند.

راه هایی برای بهتر دیده شدن مقاله آنلاین شما
راه هایی برای بهتر دیده شدن مقاله آنلاین شما

پژوهشگران تمایل دارند مقاله های خود را در موتورهای جستجوگر عمومی مثل گوگل، Bing و غیره یا در موتورهای جستجوگر شناخته شده علمی مثل Google Scholar یا Microsoft Academic که به راحتی برای همکاران و عموم مردم در دسترس هستند نمایه کنند. دیگر داده های شناخته شده که چندین رشته را تحت پوشش قرار می دهند عبارتند از Ulrichsweb، Directory of Open Access Journal (DOAJ)، Scopus، Web of Science و Academic Search (EBSCO). محققان باید به خاطر داشته باشند که نمایه سازی در موتورهای جستجوگر عمومی، مجلات را بر اساس سابقه انتشارشان ارزیابی نمی کنند. از طرف دیگر، موتورهای جستجوگر علمی کنترل های کیفی خاصی اعمال می کنند تا مطمئن شوند وب سایت های نمایه شده واقعا منابع دانشگاهی باشند. مجلاتی که برچسب های “بدون نمایه” یا “No-index” بر روی صفحات وب سایت خود دارند دسترسی موتورهای جستجو گر را محدود می نمایند.

2. کلمات کلیدی برای دیده شدن مقاله بسیار اهمیت دارد

کلمات کلیدی ابزاری مهم و اساسی درSEO  است. انتخاب برجسته ترین کلمات کلیدی به عنوان گام اولیه برای یافتن داده ها در وب عمل می کند و احتمال بازیابی محتوای مقاله توسط مخاطب نهایی را افزایش داده و به ترویج مقاله بر اساس دیده شدنش در وب منجر می گردد.

شما به عنوان نویسنده مقاله باید با شناسایی کلمات مرتبط، اصطلاحات، روش تحقیق و مفاهیمی که موضوع اصلی مقاله شما را روشن می سازند شروع کنید. خوانندگان مختلف مقالات اغلب از اصطلاحات مختلفی برای توضیح اطلاعات مشابه استفاده می کنند. بنابراین، باید از کلمات کلیدی برای بهره بری از حداکثر پتانسیل خواننده ها استفاده کنید. برای هدف قرار دادن خوانندگان بیشتر مقاله باید از کلمات کلیدی استفاده کنید که به یافتن کلمات کلیدی موثرتر کمک می کنند. از کلمات کلیدی می بایست در متن مقاله نیز استفاده کنید. به علاوه، پیشنهاد می شود از یک یا چند کلمه کلیدی مرتبط در عنوان، چکیده یا چندین بار در متن اصلی مقاله استفاده گردد. کلمات کلیدی بهتر است در 50 تا 60 کلمه اول متن گنجانده شوند چون همین قسمت است که توسط موتورهای جستجو گر به عنوان فراداده نشان داده می شود.

باید از اصطلاحات تازه ایجاد شده، مخفف ها و کلمات عامیانه برای توضیح یک مفهوم جدید اجتناب کنید. برخی از مقالات پزشکی از یک استاندارد پیروی می کنند که بر اساس آن نویسنده ها باید کلمات کلیدی را از میان فهرست اصطلاحاتی مثل Medical Subject Headings (MeSH) انتخاب کنند. برای خنثی کردن تکرار کلمات و افزایش شانس بازیابی مقالات در آینده، برخی مجلات استفاده از کلمات کلیدی که در عنوان مقاله ذکر شده اند را منع می کنند.

3. تنظیم ساختار داده ها

مقالاتی که ساختار خوبی دارند اطلاعات متنی درون یک وب سایت را توضیح می دهند و باعث افزایش دیده شدن توسط موتورهای جستجو می شوند. مقاله ای که ساختار خوبی داشته باشد عمدتا شامل عنوان، چکیده، هدف، مقدمه، روش تحقیق، نتایج و بحث و نتیجه گیری می باشد. ساختار هر مقاله ممکن است بسته به طبقه بندی آن فرق کند. توزیع کلمات کلید در طول ساختار مقاله مهم است. این امر سبب حفظ “تراکم کلمات” می شود که قابلیت دیده شدن مقاله را به صورت آنلاین افزایش می دهد.

بهتر است عنوان مقاله خود را بهینه نمایید چرا که در بسیاری از موارد عنوان تنها اطلاعاتی است که خوانده در حالی که برای یک متن علمی به صورت آنلاین جستجو می کند به آن می رسد. مطمئن شوید که عنوان مرتبط، مختصر و حاوی یک عبارت کلیدی باشد که به صورت دقیق مقاله شما را توضیح دهد و در این امر انتقادی عمل کنید. عنوان باید به صورت واضح اما خلاصه هدف مقاله و محتوایی که به آن در متن اصلی پرداخته می شود را توضیح دهد. استفاده از عنوان های تحریک کننده سبب جلب توجه و تمایل خواننده به خواندن مقاله می شود. اما استفاده از جناس، لحن های هجو و شوخ طبعانه در عناوین مقاله در اکثر حوزه های دانش پذیرفته شده نیست. چکیده که بلافاصله بعد از عنوان می آید بیش از هر قسمتی از یک مقاله علمی مطالعه می شود. در چکیده نکات اصلی مقاله ترکیب شده و برای تسهیل خواندن تقریبا در 100 تا 200 کلمه توضیح داده می شود. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی در چکیده شانس دیده شدن مقاله را افزایش می دهد.

هدف مقاله باید به خوبی عنوان را توجیه کند تا خزندگی محتوا راحت تر شود. یک مسیر ساختار یافته برای توضیح رویکرد، روش های تحقیق و داده های تحقیق در پیش بگیرید. به علاوه، در حالی که نتایج را خلاصه می کنید مطمئن شوید که از تمرکز تحقیقتان بر اساس آنچه که در عنوان مقاله ذکر شده است منحرف نشوید.

همچنین نتیجه گیری با توجه به هدف مقاله ارائه شود تا قابلیت دیده شدن مقاله را بهبود داده و سبب شود در آینده به آن بیشتر استناد شود.

4. پیوند دادن محتوای مشابه

غالبا اینترنت اولین پلتفرم همه افراد در تلاش برای یافتن اطلاعات در هر موضوع مفروضی است. کشف از طریق جستجو، مفاهیم و پیشنهادات مرتبطی را آشکار می سازد که به ایجاد یک سابقه جستجو از کاربر کمک می کند. همچنین پیشنهاد می شود یک لینک رفرنس به کارتان در حوزه جستجوی مربوطه که سابقا به چاپ رسیده است گنجانده شود. این کار به خوانندگان دانشگاهی کمک می کند مقالات خود را در موتورهای جستجو پیدا کنند. بنابراین، پیوند دادن به داده ها و آثاری که سابقا در حوزه ای مشابه به چاپ رسیده اند قابلیت دیده شدن مقاله شما را افزایش می دهد.

تجزیه و تحلیل داده ها به شما این امکان را می دهد مفاهیم مرتبط را به هم پیوند داده و شما را به محتوای دیگر بر اساس یک جستجوی ساده منتهی می کند. به علاوه، از ابزار های گوگل مثل Neural Matching و Activity Cards برای درک نتایج مختلف جستجو استفاده کنید. Neural Matching الگوریتمی است که زبان را برای ایجاد نتایج بهتر و متنوع تر جستجوهای مشابه درک و تجزیه و تحلیل می کند. در عوض، Activity Cards فهرستی از جست و جوهای قبلی کاربر به همراه پیشنهاداتی بر اساس یک جستجوی مشابه فراهم می آورد.

5. ارتقا پس از انتشار

بعد از انتشار مقاله باید در رسانه های اجتماعی خاص برای اطمینان از دیده شدن مقاله خود فعالیت داشته باشید.

  • با افزودن لینک از سایت های دیگر و شبکه های اجتماعی به مقاله تان داده های خود را عمومی کنید. این کار رتبه بندی شما را در موتور جستجوگر بهبود خواهد داد.
  • مقاله خود را در پروفایل های خود در LinkedIn، ResearchGate، Twitter، Facebook، Google+، Mendeley و Kudos لینک کنید.
  • بلاگ یا وب سایت های خود را به روز کنید.
  • لینکی از مقاله خود در وب سایت موسسه دانشگاهی تان آپلود کنید.
راه هایی برای بهتر دیده شدن مقاله آنلاین شما

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top

نگارش تخصصی متاآنالیز

با کد تخفیف metaz سفارش تو ثبت کن