چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

رد شدن مقاله توسط مجله چقدر رایج است؟

صرف نظر از حرفه علمی محقق، رد شدن مقاله توسط مجلات بسیار معمول است. میزان پذیرش مجلات علمی برای نویسندگان در هنگام انتخاب مجله جهت ارسال مقاله شان معیار مهمی است. با این حال، اطلاعات مربوط به پذیرش (یا رد) مجلات به صورت مجزا به ندرت در دسترس است.

بین رشته های مختلف تفاوت قابل توجهی وجود دارد، به عنوان مثال داروسازی در مقایسه با علوم اجتماعی دارای میزان پذیرش بالاتری است. مجلات دسترسی آزاد (open access) معمولاً نسبت به مجله هایی که دارای هزینه اند، پذیرش بیشتری دارند.

رد شدن مقاله
رد شدن مقاله توسط مجله چقدر رایج است؟

آیا می توان میزان رد/ پذیرش مجلات را محاسبه کرد؟

متأسفانه صنعت مجلات استاندارد مشخصی در زمینه محاسبه میزان ردشدن مقاله یا پذیرش آن ندارند. موارد کمی که مجله ها می توانند بر میزان پذیرش/ رد مجله تأثیر بگذارند عبارتند از:

– اعتبار مجله (پذیرش برای مجلات معتبر بین المللی در مقایسه با مجلات محلی میزان پایین تری دارد)

– مجموع مقالات ارسال شده برای آن ها

– مقالات باید در محدوده هدف و موضوع آنها باشد (می توان به وب سایت نگاه کرد تا اهداف و موضاعات مورد قبول مجله را فهمید. همچنین می توان برای درک مقالات منتشر شده، شماره های قبلی را خواند.)

– تعداد مقالاتی که برای بررسی داوری همتا ارسال کرده اند

مطالعات مربوط به میزان پذیرش/رد مجله

یکی از مطالعات توسط تامسون رویترز (2012) با استفاده از حجم گسترده ای از داده های جمع آوری شده در سیستم ارسال و انتشار ScholarOne در مورد این جنبه از مجله ها در صنعت نشر انجام شده است. این سیستم که توسط بیش از 4000 مجله از بیش از 300 ناشر مختلف استفاده می شود، شامل ناشران تجاری، انجمن های علمی و مطبوعات دانشگاه است. این مطالعه میانگین جهانی را در بین مقالات ارائه می دهد و شامل اطلاعاتی در مورد بیش از سه میلیون مقاله ارائه شده در سال های 2005 تا 2010 است. از 2005 تا 2010 نرخ کلی پذیرش از 40/6 درصد به 37/1 درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی آن احتمالاً افزایش سهم ارسالی از کشورهایی مانند چین و هند است که به طور معمول شانس قبولی کمتری دارند.

در واقع میزان قبولی در کشورهای مختلف جالب توجه است. نرخ 2010 برای کشورهای با بهترین عملکرد (ایالات متحده آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، آلمان، سوئیس و سوئد) در محدوده 46/8 درصد تا 51/9 درصد بود، در حالی که بدترین عملکردها (چین، تایوان، هند، برزیل و ترکیه) در محدوده 18/7 تا 26/8 درصد قرار داشت.

با توجه به مجلات دسترسی آزاد، یکی از مطالعات نشان می دهد که میزان پذیرش در مجلات دسترسی آزاد به طور قابل توجهی بالاتر است. این مجلات اختلاف 4 تا 16 درصد را برای پنج زمینه مختلف گزارش می دهند. اگر برای سنجش میزان پذیرش از تعداد مجلات در زمینه های مورد استفاده آنها استفاده شود، میزان قبولی مجلات دسترسی آزاد 41 درصد و مجلات غیر دسترسی آزاد 33 درصد خواهد بود. مجلات دسترسی آزاد به طور متوسط بسیار جدیدتر هستند. همچنین، این مجلات با سرعت بیشتری در پزشکی زیستی (جایی که میزان پذیرش بیشتر است) نسبت به علوم اجتماعی گسترش یافته اند.

چگونه میزان رد/ پذیرش را پیدا کنیم؟

تعیین میزان پذیرش برای مجلات یا رشته های خاص ممکن است دشوار باشد، اما پذیرش گرفتن از مجله برای ارتقا و تصدی پست ضروری است. مجله هایی که نرخ پذیرش مقاله کمتری دارند اغلب معتبرتر و “شایسته تر” شناخته می شوند.

روش محاسبه میزان قبولی در مجلات متفاوت است. برخی از مجلات از همه مقالات دریافت شده به عنوان مبنای محاسبه این میزان استفاده می کنند. مجلات دیگر به سردبیر اجازه می دهند تا مقالاتی را که برای داوران ارسال می شود انتخاب کند و میزان پذیرش کسانی را که بررسی می کنند کمتر از کل مقالات دریافت شده محاسبه کند. همچنین، بسیاری از ویراستاران سوابق دقیق این داده ها را نگهداری نمی کنند و فقط یک تخمین تقریبی ارائه می دهند. علاوه بر این، تعداد افراد مرتبط با محدوده خاصی از تخصص بر میزان پذیرش تأثیر می گذارد. اگر فقط چند نفر بتوانند در این حیطه مقاله بنویسند، باعث افزایش میزان پذیرش مجله می شود.

راه های تخمین میزان پذیرش مجله

در ادامه نکاتی در خصوص تخمین میزان پذیرش مجله بیان می گردد:

با سردبیر مجله تماس بگیرید

سعی کنید با سردبیر مجله تماس بگیرید تا ببینید آیا میزان پذیرش را به اشتراک می گذارند یا خیر.

نام مجله را در Google جستجو کنید

برخی از موسسات میزان پذیرش برای مجلات خود را در صفحه اصلی خود منتشر می کنند. جستجوی Google با استفاده از نام مجله معمولاً شما را به صفحه اصلی مجله می برد.

میزان پذیرش مجله بر اساس انجمن روانشناسی آمریکا  (APA)

APA آماری را در بر می گیرد که شامل تعداد مقالات دریافت شده، پذیرفته شده و درصد دست نوشته های مردود از سال 2004 تا 2013 است.

آیا تصمیم شما برای ارسال مقاله تان به میزان پذیرش و رد مجله بستگی دارد؟

همراه با میزان رد/ پذیرش، ممکن است بخواهید فاکتور تأثیر (ایمپکت فاکتور) را هنگام انتخاب مجله در نظر بگیرید. ضریب تأثیر به میزان استنادی که مقاله در طول زمان دریافت می کند اشاره دارد. مجله های دارای تأثیر بالا اغلب از میزان رد بیشتری برخوردار هستند. اگر کار خود را در یک مجله با ضریب تاثیر پایین منتشر کنید ممکن است در برنامه های شغلی یا تحقیقاتی شما تأثیر بگذارد، بنابراین یافتن تعادل بین میزان رد و ضریب تأثیر آن مهم است. عاقلانه انتخاب کنید و مطمئن شوید که از انتخاب مجله خود پشیمان نمی شود.

برای راهنمایی بیشتر در انتخاب مجله، می توانید خدمات انتخاب مجله ضامن سلامتی را بررسی کنید. تیم متخصصان ما تجربه گسترده ای در زمینه بررسی مجلات بین المللی در حوزه تخصصی شما دارند. معیارهای خود را برای ما ارسال کنید و ما 3 تا 5 مجله برتر را که متناسب با مقاله و تخصص شما باشد به شما ارائه خواهیم کرد.

رد شدن مقاله توسط مجله چقدر رایج است؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top