چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

مقاله متاآنالیز: چشم اندازی کلی

بحران تکرارپذیری در تحقیقات، برای جامعه علمی تازگی ندارد. برای اثبات این پدیده، محققان سرطان، سعی در بازتولید مطالعات منتشر شده در ژورنال های دارای رتبه علمی بالا نمودند اما تنها قادر به تولید دوباره دو سوم از این مطالعات بودند. این امر منجر به فرضیه ها و بحث های متناقض پیرامون نظریه های خاص می شود.

یکی از راه های حل این مسئله، انجام یک متاآنالیز است. تجزیه و تحلیل آماری می تواند شما را در نتیجه گیری از داده های موجود یاری دهد و به سؤالاتی که هنوز به آنها پرداخته نشده است پاسخ دهد، فرضیه های جدیدی ایجاد کند و بحث در مورد یک سؤال تحقیق خاص را حل کند.

مقاله متاآنالیز: چشم اندازی کلی
مقاله متاآنالیز: چشم اندازی کلی

متاآنالیز چیست؟

متاآنالیز عبارتست از مجموعه ی بزرگی از نتایج تجزیه و تحلیل از مطالعات فردی به منظور ادغام یافته ها.

ترکیب تمام مطالعات فردی در یک مطالعه بزرگ و تجزیه و تحلیل آماری آن به طور مؤثر، راهی برای جمع آوری تمام داده های مربوط به یک سؤال خاص می باشد. این ترکیب، سایز نمونه را افزایش می دهد، متغیرهای بیشتری را در نظر می گیرد و تجزیه و تحلیل دقیق تر داده ها را انجام می دهد.

اهمیت متاآنالیز

هنگامی که جملات متناقض باشند، نتیجه گیری دشوار می شود. باید قادر باشید با مقایسه کل متن، درک کنید که چرا نتایج متفاوت هستند. متاآنالیز می تواند بحث های مربوط به تحقیقات متناقض را بدون تکرار وقت و انجام آزمایشات در آزمایشگاه انجام دهد. به عنوان مثال، هنگامی که نیاز به تصمیم گیری در مورد یک رژیم درمانی برای یک کارآزمایی بالینی دارید، یک متاآنالیز می تواند به شما بگوید که کدام روش درمانی مؤثرتر بوده است. متاآنالیز برای همه انواع تحقیق ارزشمند است و محققان اغلب به آنها استناد می كنند.

آیا متاآنالیز همیشه تناقضات را حل می کند؟

متاآنالیزی که به درستی انجام شده باشد، تمام حقایق و متغیرها را در نظر می گیرد. همچنین تمام مطالعات مربوطه را در بر می گیرد بنابراین می توانید به نتایج آن ها اعتماد کنید. برای مطالعات انجام شده در متاآنالیز باید به سؤالات مختلفی پاسخ داده شود مانند:

  • آیا نتایج مطالعه معتبر است؟
  • آیا متغیرهای بین مطالعات قابل مقایسه هستند؟ معمولاً تفاوت در شرکت کنندگان مطالعه، مداخلات و نتایج  موجب تنوع بالینی و طراحی مطالعه می شود.
  • آیا یکی از مجموعه داده ها نتایج را مغرضانه بیان می کند؟

اعمال محدودیت برای پژوهشگران

چنانچه پژوهشگران متاآنالیز یکسانی را انجام دهند، باید با مجموعه داده یکسان به نتیجه مشابه برسند. بنابراین برای این منظور بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام مطالعات در آنالیز قرار بگیرند ابتدا در مورد معیارهای تحقیق تصمیم گیری شود.

ضروری است که مطالعات ناکارآمد هم در متاآنالیز قرار گیرد. اگر مطالعه ای را نادیده بگیرید، ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. این کار عملا دشوار است زیرا مجلات عموما نتایج مثبت را بیشتر از نتایج منفی منتشر می کنند. برخی از مراحل کنفرانس، پایان نامه های کارشناسی ارشد و ثبت نام های کارآزمایی بالینی حاوی داده های منتشر نشده است. به طور کلی، متاآنالیزها می توانند اطلاعات بیشتری را نشان دهند که در یک مطالعه کوچک قابل شناسایی نیست.

مقاله متاآنالیز: چشم اندازی کلی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....