چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

نحوه استناد به DOI مقاله

DOI (شناسه شیء دیجیتال) کدی برای شناسایی مقالات ژورنال یا سایر آثار منتشر شده است. این کد در سال 2000 توسط بنیاد بین المللی (IDF) تهیه و معرفی شده است و به وسیله آژانس صادر کننده کد (Crossref) تولید می شود که شامل رشته ای از حروف الفبا است که با عدد “10” و پیشوندی متشکل از 4 عدد و یا بیشتر شروع می شود. بعد از پیشوند اسلش (/) و سپس پسوند قرار می گیرد. پسوند مربوط به ناشر است و اختصاصی می باشد.

DOI
DOI

DOI ها یك منبع URL یكسان و منحصر به فرد ایجاد می كنند كه با https://doi.org/ شروع می شود. به عنوان مثال به کد DOI زیر توجه کنید:

این کد شما را به مقاله ای که با عنوان “Scott’s Editing: History, Polyphony, Authority” ارجاع می دهد. DOI به عنوان لینک در مقاله استفاده می شود و به شناسایی موضوع و محتوای مقاله کمک می کند. DOI عمدتا در مقالات چاپ شده یا الکترونیکی یا سایر مطالب منتشر شده استفاده می شود و معمولاً در صفحه اول مقاله ژورنال قرار می گیرد.

نقل قول و استناد

نقل قول و استناد با هم تفاوت دارند. نقل قول، یادداشتی در متن مقاله و داخل پرانتز است در صورتیکه رفرنس، منبع گسترده و کامل آن یادداشت می باشد (حاوی تمام اطلاعات لازم برای یافتن مطالب ارجاع شده). در متن مقاله می توانید از نقل قول استفاده کنید و استناد به آن را در داخل همان متن ارائه دهید.

استناد به متن به سه روش انجام می شود:

  1. داخل پرانتز باشد. مانند: (جانسون 2017)
  2. به صورت عدد در داخل کروشه باشد.
  3. به صورت بالانویس باشد.

پس از استناددهی در متن مقاله، تمامی استنادها به ترتیب حروف الفبا یا به صورت عددی بسته به دستورالعمل مجله در فهرست منابع قرار می گیرند.

در زیر تعدادی از روش های استناد دهی و چگونگی استناد آن ها به DOI در رفرنس ها، بیان شده است.

روش های ارجاع دهی

ارجاع دهی به سبک انجمن روانشناسی آمریکا (APA)

روش ارجاع دهی به سبک انجمن روانشناسی آمریکا (APA) عمدتاً در علوم اجتماعی استفاده می شود. APA از فرمت “نویسنده – تاریخ” برای رفرنس نویسی استفاده می کند (به عنوان مثال، جانسون، 2017). حتما بین نام و تاریخ از ویرگول استفاده کنید. دقت کنید که DOI در انتهای مرجع قرار می گیرد.

نمونه ای از رفرنس دهی به سبک APA به صورت زیر می باشد:

Morey, C. C., Cong, Y., Zheng, Y., Price, M., & Morey, R. D. (2015). The color-sharing bonus: Roles of perceptual organization and attentive processes in visual working memory. Archives of Scientific Psychology, 3, 18–29. https://doi.org/10.1037/arc0000014.

ارجاع دهی به سبک انجمن پزشکی آمریکا (AMA)

در ارجاع دهی به سبک انجمن پزشکی آمریکا (AMA) توسط محققان پزشکی و افرادی که بخشی از صنعت نشر علمی و پزشکی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. DOI موجود در انتهای رفرنس به سبک  AMA کاملا مشابه با فرمت APA است، فقط در AMA به “https” احتیاجی نیست. نمونه ای از رفرنس دهی به سبک AMA به شرح زیر است:

Coppinger T, Jeanes YM, Hardwick J, Reeves S. Body mass, frequency of eating and breakfast consumption in 9-13- year-olds. J Hum Nutr Diet. 2012; 25(1): 43-49. doi: 10.1111/j.1365-277X.2011.01184.x

ارجاع دهی به سبک انجمن زبان مدرن (MLA)

سبک انجمن زبان مدرن (MLA) عمدتا در زمینه مطالعات هنر و علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این سبک در ارجاعات پس از نام نویسنده از شماره صفحه (به جای تاریخ) استفاده می شود.

در سبک MLA نیازی به استفاده از DOI یا URL در رفرنس نمی باشد. یک نمونه از ارجاع دهی به سبک MLA به صورت زیر است:

Alonso, Alvaro, and Julio A. Camargo. “Toxicity of Nitrite to Three Species of Freshwater Invertebrates.” Environmental Toxicology, vol. 21, no. 1, 3 Feb. 2006, pp. 90-94. Wiley Online Librarydoi: 10.1002/tox.20155.

مقالات فاقد DOI

بسیاری از مقالات چاپ شده قدیمی فاقد DOI  می باشند. اگر مقاله تان DOI ندارد، می توانید در رفرنس خود از کلمه “برگرفته از” استفاده کنید و سپس به صفحه اصلی مجله لینک دهید. توجه داشته باشید که به صفحه ای که مقاله مورد نظر در آن قرار دارد لینک ندهید. نمونه ای از ارجاع دهی به این سبک به شرح زیر است:

Author, A. A., & Author, B. B. (Date of publication). Title of article. Title of Journal, volume number. Retrieved from http://www.journalhomepage.com/full/url/.

نکته حائز اهمیت اینست که همیشه دستورالعمل های ژورنال مورد نظر خود را برای قوانین خاص درباره استنادها و ارجاع دهی بررسی کنید.

نحوه استناد به DOI مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....