چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

نکاتی درباره مدیریت مجلات علمی

نکاتی درباره مدیریت مجلات علمی

چشم انداز

جمع اوری مطالب در خصوص اهداف و زمینه فعالیت، ساختار و شکل انتشار مجله باعث می گردد که چشم انداز بلند مدت مجله مشخص شود و موسسان مجله بدانند که چرا باید مجله منتشر شده، دارای چه محتوایی باشد و چگونه باید ارائه گردد.

چه کسی برای موفق شدن یا شکست خوردن یک مجله علمی پاسخگو است؟

 پاسخ این پرسش ممکن است در مجلات علمی مختلف براساس ساختار آن موسسه یا دانشگاه حامی متفاوت باشد. ولی عموما سه گروه مهم در این امر دخیل هستند که با بیان نقش و مسئولیت های هر یک از این سه گروه از ایجاد تعارض در مسئولیت های بین آنها جلوگیری می شود.

هیات تحریریه

هیات تحریریه نظارت بر مدیریت اجرایی یک مجله علمی را بر عهده داشته و بر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن تمرکز می کند تا مطمئن باشد که مجله علمی براساس چشم انداز مدیریت می شود. هیات تحریره در مجلات علمی مختلف ممکن است نقش ها و مسئولیت های متفاوتی داشته باشد که از ارائه نقش مشورتی در برخی از آنها شروع شده و ممکن است در برخی دیگر، هیات تحریریه در کنار گروه سردبیری نقش مهمی در پیگیری فعالیت های روزانه مجله داشته باشد. به همین دلیل ممکن است به هیات تحریریه، هیات ویراستاران نیز گفته شود. اندازه و تعداد هیات تحریریه بستگی به چشم انداز و عملکرد مجله علمی دارد.

مالک یا حامی مجله علمی

مالک مجله علمی یک انجمن تخصصی، شرکت تجاری، دانشگاه یا … است که برای موفقیت تجاری مجله تلاش زیادی می کند و ممکن است تمایل داشته باشد که مجله علمی با داشتن مشترکان و تبلیغات مناسب، از نظر مالی روی پای خود بایستد. شفافیت ارتباط بین گروه سردبیری و مالک مجله علمی اهمیت زیادی دارد و باعث می گردد که آنها بدانند که دقیقا چه انتظاراتی از یکدیگر دارند. سردبیر باید در تصمیم گیری های مربوط به محتوای علمی مجله مستقل و آزاد باشد. برخی مجلات علمی این موضوع را صراحتا در چشم انداز و هدف خود ذکر می نمایند. عموما سردبیر توسط مالک مجله برای مدت زمانی محدود استخدام می شود و قراردادی بین وی و مالک وجود دارد که در آن موضوعاتی مانند استقلال سردبیر در تصمیم گیری، دور انتشار مجله و … صراحتا قید می گردد.

ناشر

مالک و ناشر مجله علمی غالبا یکی هستند ولی اکنون این نظریه وجود دارد که بهتر است مالک مجله علمی با ناشر قرارداد ببندد. چون اگرچه اولویت اصلی برای مالک محتوای علمی است ولی ناشر ممکن است اولویت های دیگری داشته باشد که می تواند شامل زمان بندی ارسال مجله برای مشترکان، درآمد مالی از تبلیغات و … باشند. همچنین ناشر ممکن است انتظار داشته باشد که در برخی از موارد دیگر مثلا برگزاری کنگره های علمی هم با مجله علمی همکاری داشته باشد.

در صورت تمایل می توانید برای دریافت مشاوره جهت افزایش کیفیت مجله و نحوه مدیریت آن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

نکاتی درباره مدیریت مجلات علمی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top

نگارش تخصصی متاآنالیز

با کد تخفیف metaz سفارش تو ثبت کن