چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

ضامن سلامتی

خدمات نشر علمی مجلات علوم پزشکی

نکات مهم در نگارش پروپوزال

پروپوزال در واقع یک گزارش کلی از یک کار تحقیقاتی و پژوهشی می‎باشد که طی آن اهداف، فرضیه‎ها، دلایل انجام پژوهش و پیشینه تحقیق ذکر می‎شود. یک پروپوزال بطور کلی از 12 بند تشکیل شده است:

  1. بیان مسئله

بیان مسئله یک توضیح کلی درباره موضوع با ذکر مشکل اصلی و دلایل انتخاب این موضوع است. این بخش می‎تواند در حدود 1 الی 2 صفحه نوشته شود.

  1. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

چه دلایلی باعث ضرورت انجام این پژوهش یا تحقیق شده‎است؟ هر موضوعی که برای تحقیق یا پژوهش انتخاب می‎شود باید یک دلیل قانع کننده داشته باشد که نشان دهد این موضوع ارزش تحقیق کردن را دارد و اینطور نیست که هر چیزی که به ذهنمان رسید را بعنوان موضوع تحقیق انتخاب کنیم.

  1. اهداف پژوهش

منظور از اهداف پژوهش همان عنوان پژوهش می‎باشد که هدف اصلی پژوهش به‎شمار می‎رود. اگر در کنار هدف اصلی هدف فرعی دیگری نیز دارید که می‎خواهید مورد بررسی قرار دهید، آن را هم ذکر می‎کنید.

  1. سوالات تحقیق

سوالاتی که در نظر دارید تا در پژوهش خود برای آن‎ها پاسخی پیدا کنید را ذکر نمایید. 

  1. فرضیه‎ها

فرضیه در واقع پاسخ احتمالی است که ما برای سوال پژوهش خود تخمین می‎زنیم. 

  1. متغیرهای پژوهش

متغیرها عواملی هستند که تغییر آن‎ها یا تحت تاثیر عوامل دیگر است ( متغیر وابسته) و یا تغییر آن‎ها وابسته به چیزی نیست (متغیر مستقل). 

  1. پیشینه و ادبیات تحقیق (داخلی و خارجی)

منظور از پیشینه، کارها و پژوهش‎های انجام شده در گذشته در ارتباط با موضوع تحقیق می‎باشد. اینکه محققین در گذشته به چه نتایجی رسیده‎اند.

  1. مبانی نظری

منظور از مبانی نظری، تئوری‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های علمی‌ است که پژوهشگر به عنوان زیر‎بنای پژوهش خود انتخاب می‌کند تا بدین طریق بتواند نتایج پژوهش خود را در راستای آزمون نظریه یا مدل مورد نظر تبیین کند. این بخش ویژه رشته‎های علوم انسانی می‎باشد.

  1. مدل تحقیق

در اینجا نوع تحقیق خود را باید ذکر کنید. اینکه تحقیق شما میدانی است یا مشاهده‎ای یا …. در واقع مدل رابطه بین طرح نظری (تئوری) و کار جمع‎آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می‎باشد.

  1. روش تحقیق

روش‎های تحقیق بر اساس هدف به دو دسته پژوهش‎های بنیادی و کاربردی تقسیم می‎شوند.

تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء، پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری‌ها و نظریه‌ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می‌نماید. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده‎ها، آزمون نظریه‎ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است. 

تحقیق کاربردی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است.

  1. روش گردآوری اطلاعات

منظور از روش‎های گردآوری اطلاعات و داده‎ها، مواردی هستند که نحوه چگونگی یا فرآیند گردآوری داده‎ها را مشخص می‎کند. مثل روش پرسشنامه‎ای، مصاحبه، مطالعه کتابخانه‎ای، مطالعه اسناد و مدارک، مشاهده، آزمایش و غیره.

برای جمع‎آوری داده‎ها نیاز به ابزارهای گردآوری داده‎ها می‎باشد که عبارت است از تجهیزات یا وسایل مورد استفاده جهت گردآوری و ثبت داده‎ها مثل فرم پرسشنامه، چک لیست مصاحبه و مشاهده، فیش، جدول، دوربین، تجهیزات، ثبت نتایج ازمایشگاهی و غیره.

  1. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از گردآوری داده‎های تحقیق، بایستی اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. البته در مرحله نگارش پروپوزال، فقط یک توضیح مختصر درباره روش تجزیه و تحلیل اطلاعات می‎دهیم و توضیحات کامل را در پایان‎نامه ذکر می‎کنیم. برای اینکه پژوهشگر بتواند داده‎های پژوهش را تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند، باید از روش‎های آماری استفاده نماید. هر موضوعی در رشته‎های مختلف، روش‎های آماری و نرم‎افزار‎های تجزیه و تحلیلی مخصوص به خود دارد که بایستی با آن‎ها آشنا شوید. مثل نرم افزار SPSS که کاربرد زیادی در تجزیه و تحلیل آماری در انواع مطالعات دارد.

 

 

 

نکات مهم در نگارش پروپوزال

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top