چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

چگونگی باز پس گرفتن مقاله پس از ارسال آن

بعد از اینکه نگارش مقاله به پایان رسید باید مقاله به ژورنال هدف ارسال شود. بعد از ارسال مقاله به مجله، مرحله بعدی بررسی اولیه توسط سردبیر مجله و سپس توسط داور همتا می باشد. در طول این پروسه باید منتظر تصمیم آن ها بمانید. با این حال، در برخی موارد ممکن است بخواهید مقاله ارسالی خود را پس بگیرید. به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید نکات مهمی را اضافه یا در بعضی قسمت ها تجدید نظر کنید یا ممکن است برخی از اشتباهات کشف شده پس از ارسال مقاله را اصلاح کنید. در این موارد، با “باز پس گرفتن”  مقاله شما از روند بررسی داور خارج می شود و معمولاً شماره شناسایی آن از سیستم مجله حذف می شود.

باز پس گرفتن مقاله
چگونگی باز پس گرفتن مقاله پس از ارسال آن

دلیل دیگری که باعث باز پس گرفتن مقاله بعد از گرفتن پذیرش و قبل از انتشار آن می شود این است که نویسندگان به نتایج مشکوک هستند یا اشتباهی فاحش را احتمالاً هنگام بررسی شواهد پیدا می کنند. این اشتباه ممکن است نیاز به حذف داده های موجود و انجام برخی آزمایشات دوباره داشته باشد. همچنین ممکن است نیاز به آنالیز تکمیلی داشته باشد. این کار ممکن است کاری اضافی به نظر برسد، اما می تواند به محققان کمک کند تا از هرگونه باز پس گیری احتمالی در آینده جلوگیری کنند.

علاوه بر این، هنگامی که نویسندگان به دلیل کپی رایت یا اهداف تجاری نمی خواهند همه داده های تحقیقاتی را در دسترس مجله قرار دهند (که گاهاً مورد نیاز ژورنال هاست) و وقتی متوجه می شوند که مقاله خود را به یک مجله جعلی تسلیم کرده اند، می توانند مقاله خود را پس بگیرند. دلایل غیرحرفه ای مانند “بی اطلاع بودن از هزینه های انتشار” یا ارسال به یک مجله با ایمپکت بالاتر نیز برای باز پس گرفتن مقاله از مجله وجود دارد.

دلیل اخر برای باز پس گرفتن، طولانی شدن روند بررسی داوران همتاست. با این وجود در بعضی از مجلات، سردبیر ممکن است هنوز مقاله شما را پس از گذشت 1 تا 3 ماه برای بررسی داور ارسال نکرده باشد یا ممکن است داور همتا نتواند گزارش خود را حتی پس از 4 تا 6 ماه ارسال کند. که البته این موارد غیر منطقی به نظر می رسند.

نکاتی برای باز پس گرفتن مقاله

اخلاق در زمینه زمان و انتشار، فاکتوری است که دستورالعمل هایی به شما برای باز پس گرفتن مقاله می دهد. هرچه سریعتر عمل کنید، نتیجه برای همه بهتر خواهد بود. در هر مجله علمی، سردبیر می تواند مقالات را قضاوت کند. برای این که به راحتی انجام شود، ارائه حقایق برای برقراری ارتباطی شفاف بسیار موثر است.

ابتدا آسانترین راه برای باز پس گرفتن مقاله را امتحان کنید که عبارت است از ثبت آنلاین آن از طریق سیستم ارسال مجله. در سایت مجله ممکن است قسمتی به عنوان “برداشتن مقاله” یا موارد مشابه باشد. با این حال، این گزینه ممکن است برای بسیاری از مجلات عمل نکند.

در صورتی که این گزینه عمل نکرد، بلافاصله با سردبیر مسئول سابمیت مقاله یا تحریریه مجله تماس بگیرید. یک نامه شفاف و مختصر بنویسید که به امضای همه نویسندگان رسیده باشد و توضیحات موجود در مورد مقاله و دلایل باز پس گرفتن آن را توضیح دهید. غالباً در فرآیند ارسال آنلاین مقاله، یک کلید مستقیم “تماس با سردبیر” وجود دارد یا می توانید از طریق وب سایت به جستجوی ایمیل وی بپردازید. در برخی از مجلات ممکن است نیازی نباشد که درباره باز پس گرفتن مقاله توضیح کامل ارائه دهیم.

تفاوت بسیاری بین درخواست باز پس گرفتن مقاله ظرف 1هفته پس از ارسال با مقاله ای که در روند داوری یا بعد از آن می باشد وجود دارد. در حالت اول عموما مشکلی ایجاد نمی شود. اما در مورد دوم فرآیند پیچیده تر است و احتمال دارد غیر ممکن باشد! زیرا ممکن است مجله این کار را منع کند و شما باید به صراحت مقاله خود را به دلایل علمی برای جلوگیری از هرگونه سوءرفتاری برگردانید.

در بهترین حالت شما یک نامه تشکر دریافت می کنید. که این نامه ممکن است انصراف را تأیید کند یا از شما به منظور قضاوت در مورد موضوع دلایل علمی بیشتری بخواهد. برای مورد دوم، همکاری و پاسخگویی به موقع مهم است.

پیامدهای احتمالی

اطمینان حاصل کنید که مقاله خود را به صورت همزمان به بیش از یک مجله علمی ارسال نکرده باشید. این موضوع قاعده استاندارد اخلاقی انتشار است. باز پس گرفتن مقاله فقط به این دلیل که در ژورنال دیگری زودتر پذیرفته شده است غیر اخلاقی است. با این وجود، اگر حتی پس از درخواست های متعدد پاسخی دریافت نکنید، چه می کنید؟ این بار برای مدیرمسئول نامه بنویسید و برنامه های خود را برای بازنگری در مقاله نشان دهید و در نهایت پس از تأیید با ارسال مقاله در مجله دیگری پیش بروید.

اکثر مجلات علاقه ای به پس دادن مقاله شما ندارند. زیرا این کار برای آن ها هزینه بر است و نویسنده نیز ممکن است برای باز پس گرفتن مقاله متحمل جریمه شود. مبلغ جریمه بسته به مجله ممکن است از 200 تا 1000 دلار باشد. با این حال، این اطلاعات باید شفاف باشد و به وضوح در صفحه سیاست مجله بیان شود. اگر نویسندگان مقاله، به دلایل غیراخلاقی آن را باز پس بگیرند، مجله می تواند نویسنده و نویسندگان دیگر را برای کارهای بعدی در لیست سیاه قرار دهد.

بنابراین هنگام برنامه ریزی برای باز پس گرفتن مقاله، کلیه مکاتبات ایمیل با ناشر مجله را ثبت کنید. برای جلوگیری از چنین شرایطی و جریمه شدن، زمان بیشتری را برای بررسی مقاله قبل از ارسال اختصاص دهید.

آیا تاکنون با چنین شرایطی روبرو شده اید؟ تجربه و افکار خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید!

چگونگی باز پس گرفتن مقاله پس از ارسال آن

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....