چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

داوری مقالات برای محققان جوان: یک راه میانبری برای پیوستن برجسته شدن در زمینه علمی

داوری مقالات برای محققان جوان: یک راه میانبری برای پیوستن برجسته شدن در زمینه علمی

فرآیند ارزیابی و گرفتن بازخورد مقالات علمی ارسال شده برای چاپ در مجلات علمی بررسی همتا یا داوری مقالات نامیده می شود. داوری مقالات  یک روش مهم و سودمند برای محققان جوان است زیرا می تواند به آنها کمک کند تا توانایی های تحقیقاتی، دانش و مشارکت خود را در جامعه علمی ارتقا دهند. آنها همچنین می توانند از آخرین پیشرفت ها، روش ها و نتایج تحقیقاتی در رشته خاص خود آگاه شده، از آنها ایده های جدید گرفته و پروژه های تحقیقاتی خود را برنامه ریزی کنند. آنها همچنین می توانند با داوری مقالات و کامنت به نویسندگان مقاله، مهارت های نوشتاری خود را افزایش داده و با داوری نقادانه و سازنده مقالات، یاد بگیرند که چگونه نقطه نظرات علمی خود را به صورت واضح و منطقی ارائه دهند. داوری مقالات مزایای دیگری برای محققان جوان نیز دارد. در این مقاله به طور کلی به مزیت های داوری مقالات برای محققین جوان خواهیم پرداخت و و خواهیم گفت که چگونه فرایند داوری کردن می تواند برای آنها مفید باشد. همچنین شرح خواهیم داد که این افراد در این فرایند ممکن است با چه چالش هایی روبرو شده و در انتها نیز خواهیم گفت که آنها چگونه می توانند مقالات را برای داوری کردن پیدا کنند.

مزایای داوری مقالات برای محققین جوان

همانطور که در مقدمه ذکر شد، بررسی همتایان یک مهارت ضروری برای محققین جوان است بود زیرا مزایای زیادی برای پیشرفت شغلی و مشارکت علمی آنها به همراه دارد. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

 

  • به روز نگه داشتن خود

داوری مقالات در زمینه علمی محققین می تواند به آنها کمک کند تا از آخرین پیشرفت های تحقیقاتی، روش ها، تحلیل های فنی و یافته های جدید قبل از انتشار مطلع شوند. این همچنین می تواند به آنها کمک کند تا شکاف های تحقیقاتی را شناسایی کرده، ایده های جدید خلق نموده و پروژه های تحقیقاتی آتی خود را بر اساس آن طراحی کنند.

 

  • تقویت مهارت های نوشتاری

داوری نقادانه، دقیق و سازنده مقالات به محققین کمک می‌کند تا مهارت‌های نوشتاری خود را ارتقا بخشیده و یاد بگیرند که چگونه نقطه نظرات خود را به وضوح، قانع‌کننده و منطقی بیان کنند. بازخوردهای دریافتی از سایر داوران و ویراستاران مقالات نیز می تواند کاملا برای آنها آموزنده باشد.

 

  • یادگیری فرآیند داوری

هنگامی که محققان جوان در فرآیند داوری شرکت می کنند، الزامات، معیارها، انتظارات و استانداردهای مجلات و رشته های مختلف را فرا خواهند گرفت. آنها همچنین یاد میگیرند که در صورت رد مقاله ی خود چه کنند، چگونه باید مقالات خود را اصلاح کرده و چطور پاسخ مناسب به نظرات داوران بدهند.

 

  • افزایش شهرت و شبکه سازی

داوری منظم، حرفه ای و ماهرانه مقالات علمی به محققان جوان کمک می کند تا توسط ویراستاران، نویسندگان و همتایان خود به عنوان متخصص در رشته خود شناخته شوند. این یک روش میانبرعالی برای آنهاست که در رشته خود شبکه سازی کرده، با سایر محققانی است که علایق یا دیدگاه های مشترک دارند ارتباط برقرار نموده و با آنها کار کنند.

 

  • مشارکت علمی

داوری مقالات علمی به شیوه ای اخلاقی و مسئولانه به پژوهشگران جوان در پیشرفت علم و کیفیت و استانداردهای انتشارات علمی کمک می کند. مشارکت آنها همچنین باعث خواهد شد که تحقیقات با یکپارچگی و تکرارپذیری انجام شود.

داوری مقالات برای محققان جوان: یک راه میانبری برای پیوستن برجسته شدن در زمینه علمی

چالش‌هایی که ممکن است محققین در فرایند داوری با آن مواجه شوند

فرآیند داوری مقالات همیشه چالش برانگیز بوده است و محققان جوان برای انجام آن به نحو احسن نیازمند آموزش و راهنمایی هستند. بنابراین، علیرغم مزایایی که این فرایند برای محققین داشت، مشکلات پیش روی احتمالی نیز به شرح زیر می باشند:

  • سخت پیدا کردن مقالات برای داوری

محققان جوان ممکن است دعوت‌های چندانی برای داوری مقالات دریافت نکنند، چرا که ویراستاران و ادیتور مجالات آنها را نمی شناسند. برای غلبه بر این مشکل، محققان می‌توانند یک پروفایل آنلاین در پلتفرم‌هایی مانند ORCID یا Publons ایجاد کنند، به‌عنوان داور در وب‌سایت‌های مجلات ثبت‌نام کرده یا از همکاران باتجربه و با سابقه خود بخواهند که آنها را به عنوان داور پیشنهاد کنند.

  • مدیریت زمانی حجم کاری

بسیاری از محققان جوان باید زمان و انرژی زیادی روی تحقیقات، تدریس یا سایر وظایف خود صرف کنند. لذا برای مدیریت کارآمد حجم کارها و اضافه کردن کار جدیدی چون داوری مقاله، آنها باید فقط داوری مقالاتی که در زمینه علمی یا علایق آنهاست را بپذیرند، برای خود ددلاین تعیین کرده و کارهای متعدد خود را بر این اساس اولویت بندی کنند.

 

  • تضاد منافع

محققان جدید ممکن است هنگام داوری مقالات نویسندگان یا مؤسساتی که ممکن است شخصاً یا از جنبه کاری آنها را بشناسند، با تضاد منافع یا سوگیری مواجه شوند. برای برطرف کردن این مشکل نظر اخلاقی، آنها باید هرگونه تضاد منافع احتمالی را قبل از توافق بر سر داوری یک مقاله به سردبیران مجله اطلاع داده و یا اگر نمی‌توانند منصفانه عمل کنند، باشند دعوت‌نامه را رد کنند.

  • بازخورد سازنده دادن

ممکن است برای محققان جوان مشکل باشد که بازخورد مفید، محترمانه و خاص به نویسندگان بدهند. بنابراین، برای داوری سازنده یک مقاله، آنها باید دستورالعمل ها و معیارهای ژورنال را حین داوری رعایت کرده، نقاط قوت و ضعف مقاله را برجسته نموده، پیشنهادات یا نکات قوی برای بهبود آن ارائه کرده و از دادن نظرات مغرضانه شخصی یا بی ادبانه خودداری کنند.

 

برای غلبه بر چنین چالش‌هایی و تقویت مهارت‌های خود در داوری مقالات، محققین جوان می‌توانند از راهنمایی داوران یا ویراستاران با تجربه استفاده کرده، در کارگاه‌ها یا دوره‌های آنلاین داوری مقاله شرکت نموده، یا به منابعی مانند دستورالعمل‌های اخلاقی COPE برای داوری مقاله مراجعه کنند.

داوری مقالات برای محققان جوان: یک راه میانبری برای پیوستن برجسته شدن در زمینه علمی

چگونه می توانید مقالات در حوزه کاری خود را برای داوری پیدا کنید؟

محققان جدید بر اساس سطح تجربه و شبکه سازی از روش های مختلف برای پیدا کردن مقالات برای داوری استفاده کنند. برخی از روش هایی که می‌توانید از آن برای پیدا کردن مقالات استفاده کنید به شرح زیر هستند:

 

  • تماس با سردبیر

اگر مجله ای هست که با علایق و زمینه علمی شما مطابقت دارد یا مجله ای هست که به طور منظم مقالات آن را می خوانید، می توانید مستقیماً به ادیتور مجله ایمیل زده و بگویید که به داوری مقالات آن مجله علاقه مند هستید. در ایمیل خود، می‌توانید حوزه تخصص، سوابق انتشارات، و دلیل تمایل به داوری مجله آنها را توضیح دهید. همچنین می‌توانید با سردبیران در کنفرانس‌ها یا کارگاه‌های آموزشی ملاقات کرده و از آنها در مورد امکان داوری در مجلاتشان پرس و جو کنید.

  • از همکاران ارشد خود بخواهید که شما را به مجلات معرفی کنند.

همکاران ارشد شما ممکن است قبلاً با مجلات کار کرده و یا در حال حاضر داور رسمی مجلات باشند. در چنین شرایطی می توانید از آنها بخواهید که مشخصات شما را به سردبیر داده و یا شما را به عنوان داور پیشنهاد کنند. آنها همچنین می توانند از تجربیات داوری های قبلی خود توصیه ها، راهنمایی ها یا بازخوردهای مفیدی را در مورد داوری مقالات بدهند.

  • “فراخوان های داوران” را چک کنید.

برخی از مجلات جدید یا مجلات قدیمی که می خواهند حوزه تخصصی خود را گسترش دهند ممکن است برای داوران دعوت‌نامه‌های اختصاصی بفرستند. می توانید وب سایت های مجله یا پلتفرم های رسانه های اجتماعی مجلات را بررسی کنید تا در صورت وجود چنین اطلاعیه هایی، به مجله پیام دهید.

  • در پایگاه داده داوران ثبت نام کنید.

برخی از ناشران مایلند از داوران بالقوه و مشتاق دعوت کنند تا مشخصات خود را در پایگاه داده مربوط به داوران وارد کنند. در چنین پایگاه داده ای، داوران بالقوه می توانند تخصص های پژوهشی خود را وارد کرده و مجلات مورد نظر خود را برای داوری انتخاب کنند.

  • از یک داور با تجربه یا یک پیشکسوت راهنمایی بگیرید.

همانطور که قبلاً ذکر شد، برای داوری مقاله می‌توانید به یک همکار ارشد با تجربه مراجعه نموده و از او بپرسید که آیا می‌توانید با آن‌ها در زمینه داوری مقالات همکاری کنید و یا از او بخواهید نظر خود را در مورد مقاله‌ای که در حال داوری  آن هستید به اشتراک بگذارد. از طرف دیگر، می‌توانید به دنبال مجلاتی بگردید که برنامه‌های آموزشی داشته یا طرح‌هایی برای راهنمایی داوران تازه‌کار دارند.

  • به عنوان یک محقق در سایت های مختلف و شبکه هایی که سایر محققان فعالیت دارند حضور آنلاین خود داشته باشید.

یکی از راه‌های یافتن مقالات برای داوریاین است که به عنوان محقق در پلتفرم‌های مربوطه پروفایل آنلاین ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید یک پروفایل در پلتفرم‌های ORCID یا Publons ایجاد کرده و مقالات خود، علایق تحقیقاتی و داوری های قبلی خود را در آن به نمایش بگذارید. راه دیگر، پیوستن و استفاده از سایت‌ها و شبکه های علمی، از جمله ResearchGate یا Academiaاست که می توانید در آنها پروفایل ساخته تا ادیتورهایی که به دنبال داورهای جدید هستند، بتوانند شما را پیدا کنند. داشتن نمایه در وب سایت دپارتمان دانشگاه پروفایل آنلاین امکان دیده شدن شما را بین این افراد افزایش می دهد.

  • به فهرست منابع و سایتیشن های خود نگاه کنید.

می‌توانید فهرست مقالات یا سایر سایتیشن های مرتبط با رشته خود را بررسی کرده و نویسندگانی را که آثار مرتبط و جدید در زمینه مورد نظر شما را منتشر کرده‌اند پیدا کنید. هنگامی که افراد مناسب را پیدا کردید، می توانید اطلاعات تماس آنها را به صورت آنلاین یا در وب سایت های سازمانی آنها جستجو کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

  • از ابزارهای آنلاین استفاده کنید

شما می توانید از ابزارهای آنلاین مانند Scopus، PubMed، Science direct و غیره برای جستجوی مقالات در زمینه علمی خود و فیلتر کردن مجلات دارای داوری همتا استفاده کنید. سپس، می توانید نام و وابستگی نویسندگانی که در این مجلات مقاله منتشر کرده اند را بررسی نموده و در صورت مناسب بودن با آنها تماس بگیرید.

  • از منابع علمی یا دیتابیس های اطلاعاتی آکادمیک استفاده کنید

پایگاه‌های اطلاعاتی و دیتابیس های دانشگاهی مانند Web of Science و google scholar نیز می‌توانند ابزار ارزشمندی در این زمینه باشند. می توانید از پایگا ها برای جستجوی مقالات منتشر شده در زمینه خود استفاده کرده، چک کنید چه کسی به آنها را رفرنس داده یا آنها به چه کسانی استناد کرده اند. این پایگاه های داده ای می توانند در یافتن داوران بالقوه ای که علایق و زمینه علمی مشابه با شما دارند مفید باشند.

نتیجه

داوری مقالات فرصتی مفید و ارزشمند برای داوران تازه کار و پژوهشگران جوان است تا توانایی ها و دانش خود را ارتقا داده و به جامعه علمی و جامعه کمک کنند. محققان جوان می توانند به این وسیله در حوزه علمی خود سرآمد شده و با شرکت در داوری به لحاظ اخلاقی و حرفه ای، موقعیت شغلی خود را ارتقا دهند.

داوری مقالات برای محققان جوان: یک راه میانبری برای پیوستن برجسته شدن در زمینه علمی
Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....