چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

نحوه بکارگیری دستورالعمل های مجله: به فرایند سابمیت مسلط شوید

نحوه بکارگیری دستورالعمل های مجله: به فرایند سابمیت مسلط شوید

یک پژوهشگر در زمان ارسال مقاله خود به مجله ممکن است آشنایی کاملی با روند ارسال یا به اصطلاح سابمیت مقاله نداشته باشد. حال آنکه اطلاع از روند صحیح سابمیت مقالات می تواند شانس پذیرش آنها را افزایش دهد. یک پژوهشگر ممکن است پس از آماده سازی یک سوال پژوهشی مهم و جمع آوری اطلاعات، تصمیم بگیرد که متنی را آماده کند. در زمان وارد کردن اطلاعات، آیا دستورالعمل های مجله ای که می خواهد مقاله خود را به آن ارسال کند بررسی نموده است؟ آیا می داند که بسته به دستورالعمل های مجله، مقاله وی می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد.

اهمیت توجه به دستورالعمل های سابمیت هر مجله

پیروی از دستورالعمل های راهنمای نویسندگان در زمان سابمیت

مجلاتی که در گذشته تحقیقات را منتشر می کردند دستورالعمل های بسیار کمی داشتند. دانش پژوهان مقالات خود را همانطور که می خواستند می نوشتند و هر گونه تغییری به صلاحدید ویراستاران انجام می شد. همزمان با رشد انتشارات علمی، محققان و ناشران بر روی روش‌های استاندارد خاصی که در کتاب‌های راهنمای سبک آمده بود و یکنواختی در قالب آماده سازی مقاله را ترویج می‌کردند، متمرکز شدند. امروزه، تقریباً هر نشریه دارای یک سبک ترجیحی است که منعکس کننده انتظارات حوزه تحقیقاتی و نام تجاری مجله یا نشریه است.

هدف از دستورالعمل ها کاهش حجم مقاله به یک فرم اولیه نیست. با استفاده از این دستورالعمل ها هر مرحله از انتشار تحقیق، از جمله آماده سازی مقاله، بررسی همتایان، حروف چینی، و حتی خواندن مقاله تسهیل می گردد. بنابراین، این دستورالعمل‌ها مسیر استفاده عملی از مقالات پژوهشی را هموار می کنند.

دستورالعمل های معمول مجلات و نحوه بررسی آنها

در مجموع مجلات دارای دستورالعمل های کلی مشابهی برای تنظیم مقالات هستند. وجود بخش هایی نظیر صفحه عنوان، خلاصه مقاله، کلمات کلیدی، مقدمه، مواد و روش‌ها، نتایج، بحث، نتیجه‌گیری و منابع، تقریباً در تمامی مجلات الزامی است. هر تصمیمی که در رابطه با مقاله دارید، به یاد داشته باشید که بررسی دستورالعمل های ارسال مجله ضروری است. تقریباً همه نشریات یک صفحه اختصاصی دارند که دستورالعمل های آنها را فهرست می کند. این صفحات می توانند دستورالعمل های عمیق و چند صفحه ای باشند که همه چیز را از تورفتگی گرفته تا اختصارات قابل قبول، تا چند جمله که بخش های اساسی و اعلان های مورد انتظار را مشخص می کنند، تعریف می کنند. در هر صورت با صفحه مانند یک چک لیست رفتار کنید. بررسی کنید که آیا هر نکته مطرح شده در دستورالعمل با مقاله شما مرتبط است یا خیر، و اگر چنین است، آیا دستورالعمل را رعایت کرده اید یا خیر.

در اکثر مجلات، این صفحه را می توان در نوار پیمایش در کنار یا بالای صفحه اصلی آنها با عنوانی مانند «آماده کردن دستنوشته خود»، «راهنمای نویسنده» یا «برای نویسندگان» یافت. همچنین ممکن است در برخی از صفحات با عناوینی مانند «درباره مجله» یا «مرکز نویسنده» یافت شود.

بسیاری از محققان در پیروی از دستورالعمل ها اشتباهات رایج مشابهی را مرتکب می شوند. برخی از دستورالعمل‌های رایج که رعایت نمی‌شوند عبارتند از:

  • نوع انگلیسی: استانداردهای انگلیسی بریتانیایی یا آمریکایی مورد نظر مجله هست؟ غلط‌گیر املای خود را بر این اساس تنظیم کنید.
  • تنظیم صفحه: بررسی کنید که آیا فاصله، اندازه قلم، تورفتگی، حاشیه، شماره گذاری خط/صفحه، یا اندازه کاغذ خاص را درخواست می کنند.
  • تعداد کلمات: تعداد کلمات را هم برای متن اصلی و هم برای چکیده بررسی کنید. بررسی کنید که آیا تعداد کلمات متن اصلی شامل اعلان‌ها، تشریحات مربوط به شکل/جدول و مراجع می‌شود یا خیر.
  • عنوان ها: آیا از عنوان یا جملات با حروف بزرگ استفاده می کنند؟ آیا عناوین باید شماره گذاری شوند؟ آیا تمام عناوین بخش مورد نیاز را درج کردید؟
  • مراجع: درهر مجله یک قالب خاص برای منابع الزامی است (یا یک قالب استاندارد پرکاربرد یا یک قالب سفارشی و مختص مجله). اطمینان حاصل کنید که مراجع شما از تمام جوانب ترجیح داده شده توسط مجله پیروی می کند. برنامه های نرم افزاری مدیریت مرجع، مانند EndNote یا Zotero، می توانند این امر را تسهیل کنند.
  • اعلان ها: اطمینان حاصل کنید که همه سرفصل های اعلان گنجانده شده است. به عنوان مثال می توان به بودجه، بیانیه داده یا مشارکت نویسنده اشاره کرد. برای تحقیق در مورد انسان و حیوانات، اظهارات اخلاقی بسیار مهم است.
  • اختصارات: آیا باید در لیست قرار داده شوند؟ در صورت درخواست مجله این لیست را آماده کنید. برخی از مجلات نیز ممکن است فهرستی از اختصارات داشته باشند که نیازی به معرفی ندارند.
  • تصاویر: بررسی کنید که آیا فرمت و وضوح تصویر مناسب است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که به درستی در داخل مقاله یا در صفحات جدا قرار داده شود. در صورت درخواست مجله، تصاویر خام را ارائه دهید.
  • نکات برجسته: بررسی کنید که آیا فایل هایلایت درخواست شده است یا خیر و در صورت نیاز آن را آماده کنید.

علاوه بر این، در آماده سازی مقاله تنها به هر دستورالعملی که در صفحه راهنمای نویسنده وجود دارد اکتفا نکنید. بسیاری از مجلات شامل اطلاعات مرتبط در صفحاتی هستند که در رابطه با فرآیند ارسال، انواع مقاله و حوزه مجله اطلاعاتی را درج کرده اند.

گاهی اوقات ممکن است در دستورالعمل های مجلات تناقض وجود داشته باشد. مثلاً بیان کنند که اشکال در انتهای مقاله قرار گیرند و همچنین بگویند که شکل‌ها را به‌عنوان فایل‌های جداگانه نیز ارسال کنید. در این موارد، بررسی کنید که آیا مجله دارای فایل از پیش آماده شده می باشد یا خیر و در صورت وجود از الگوی آن پیروی کنید. در غیر این صورت، می‌توانید یک دستورالعمل را انتخاب کنید و هنگام سابمیت متذکر شوید که اطلاعات مجله در این خصوص متناقض بوده است.

گاهی اوقات مجلات در برخی موارد فاقد دستورالعمل می باشند. برای مثال، آنها ممکن است روشن نکنند که آیا شما وابستگی نویسنده را با حروف یا اعداد مشخص کنید. در این مورد، بررسی مقالات اخیر آن مجله می تواند مشخص کند که آنها از چه روشی استفاده می کنند.

در نهایت می توان گفت اگرچه رهنمودها گاهی اوقات ممکن است غیر منطقی به نظر برسند، اما آنها فرصتی عالی برای تجدید نظر در مقاله و حصول اطمینان از اینکه مقاله با دستورالعمل های مجله درتطابق است، فراهم می کنند. توصیه می شود به دستورالعمل ها مراجعه کنید و ممکن است متوجه شوید که آنها در واقع بیشتر به شما در تهیه مقاله کمک می کنند تا اینکه مانع توانایی شما در پژوهش آزادانه شوند.

نحوه بکارگیری دستورالعمل های مجله: به فرایند سابمیت مسلط شوید
Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....