چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

اصطلاحات رایج در ارسال مقاله به ژورنال های بین المللی و ISI

اصطلاحات رایج در ارسال مقاله به ژورنال‎های بین‎المللی و ISI

 

ژورنال (Journal)

در ایران بیشتر به معنای مجلات علمی آکادمیک به کار می‌رود در مقابل Magazine که به معانی مجلات عمومی است مثلا مجله فیض دانشگاه علوم پزشکی کاشان یک ژورنال محسوب می‎شود ولی یک مجله عمومی خانواده مثل خانواده سبز یک مجله یا Magazine محسوب می‎شود. مجله ممکن است به صورت هفتگی، ماهانه، دو ماه یکبار، فصلی، سالانه یا دو سال یک بار منتشر شود. اما مسئله مهم توالی انتشار به صورت منظم است. هر چه تعداد انتشار شماره‎های یک مجله در سال کمتر باشد نشان می‌دهد این ژورنال در انتخاب مقالات سخت‌گیر‎تر است پس باید مقاله از محتوای علمی بسیار بالایی برخوردار باشد. پس کمی با احتیاط مقالات خود را برای ژورنال‎های سالنامه یا دوسالنامه ارسال نمایید.

 

سابمیت (Submit)

اولین اقدام در گرفتن پذیرش و در انتها چاپ مقاله انتخاب یک مجله مناسب و معرفی مقاله به آن است. وقتی شما مراحل ثبت یک مقاله را در یک مجله طی و در نهایت موفق به ارسال مقاله شده‎اید در حقیقت مقاله را سابمیت کرده‎اید. سابمیت در لغت به معنای ارائه کردن و معرفی کردن است و هیچ امتیاز علمی برای نویسنده ندارد. یعنی در رزومه خود نمی‎توانید برای سابمیت کردن مقاله امتیازی بگیرید یا نسبت به آن ادعایی داشته باشید چون هر چیز بی‎ربطی را می‌توان به یک مجله کاملا معتبر سابمیت کرد و مانعی در این زمینه وجود ندارد. در برخی دانشگاه‎ها برای دانشجویی که مقاله خود را سابمیت کرده به دلیل آنکه زیر نظر استادان راهنما و مشاور این کار انجام شده و فرض بر این است که مقاله محتوای علمی دارد برای آن امتیازات مثبتی در زمان دفاع در نظر می‌گیرند.

فرایند سابمیت مقاله دو نوع است:

1. استفاده از سیستم مکانیزه سابمیت: گاهی مجله سیستم ارسال مکانیزه‎ای دارد مثلا ژورنال‎های گروه امرالد سیستم پیشرفته‎ای دارند که در آن ابتدا نام کاربری و کلمه عبور دریافت می‎کنید. سپس وارد صفحه مربوط به خود می‎شوید و مراحل را یکی  یکی طی کرده و در نهایت یک کد یا سابمیت نامبر دریافت می‎کنید که از آن پس برای هر نوع مکاتبه و انجام تغییرات برای مقاله از آن کد استفاده می‎کنید. همچنین هر عملیاتی که از طرف ژورنال بر روی مقاله شما انجام می‎شود در این سیستم ثبت می‎گردد و شما قادر هستید مقاله خود را ردیابی کنید.

2. استفاده از ایمیل: در این نوع سابمیت شما از ایمیل مجله استفاده کرده و مقاله خود را که دقیقا مطابق با راهنمای ژورنال تهیه شده برای مجله ارسال می‌کنید. در برخی مجلات بعد از ارسال ایمیل برای مقاله شما کد یا همان سابمیت نامبر در نظر گرفته شده و شما هر دفعه از طریق آن می‌توانید با ادیتور مقاله خود مکاتبه کنید. استفاده از هر کدام از این روش‎ها به معنای اعتبار بیشتر یک مجله نیست و بستگی به امکانات مجله دارد.

 

منیو اسکریپت (manuscript)

همان مقاله‌ای که شما سابمیت کرده‌اید و هنوز داوری نشده و چاپ نگردیده است منیو اسکریپت یا دست نویس محسوب می‌شود. مقاله شما در صورت چاپ در یک مجله بعد از داوری paper یا Article خوانده می‌شود.  

 

منیو اسکریپت نامبر (manuscript NO)

همان شماره‎ای است که به مقاله ارسالی شما به ژورنال اختصاص داده می‌شود و شما می‌توانید از آن برای مکاتبات خود با مجله یا پیگیری وضعیت مقاله استفاده کنید. این شماره می‌تواند عدد یا ترکیبی از عدد با حروف باشد که به آن Manuscript ID گفته می‌شود.

 

ادیتور (Editor)

در فارسی به معنای ویراستار است اما معنی وسیع‎تری در حوزه آکادمیک دارد. ادیتور در حقیقت مقاله شما و دیگر مقالات مجله را مدیریت می‎کند. ادیتور در هنگام دریافت مقاله در بیشتر مواقع ساختار مقاله و حتی محتوای آن‎را به صورت کلی بررسی می‎کند. در صورت مشکلات ساختاری و تکنیکال مقاله را به شما ارجاع می‎دهد و با ارسال لینک راهنمای نویسندگان مقاله خواستار اصلاحات فنی در مقاله می‎شود. مثلا اصلاح رفرنس‎ها، سکشن بندی مقاله، ساختار چکیده و یا حتی حاشیه‌ کاغذ و یا دایرکشن جدول‎ها. در مورد محتوای علمی، ادیتور بررسی می‌کند آیا مقاله شما از نظر موضوعی در حوزه کار مجله هست یا نه و حتی بررسی می‌کند که آیا قابلیت ارسال برای داوری را دارد یا نه. برای برخی ژورنال‎های معتبر عبور از همین ادیتور هم کار ساده‎ای نیست. ادیتور در نهایت باید مقاله شما را برای دو تا سه داور و بیشتر ارسال نماید.

 

ویت ادیتور (With Editor)

یعنی مقاله شما سابمیت شده و به دست ادیتور رسیده است. ادیتور در حال بررسی مقاله است که یا برای داوری ارسال کند یا آن‎را برای اصلاحات فنی و تکنیکال برای شما ارسال کند یا در همان مرحله اول به دلایلی رد کند.

 

آندر ریویوو (Under Review)

مقاله در حال داوری توسط داوران منتخب مجله است و شما باید منتظر نتیجه داوری باشید.

 

ریفرینگ یا ریفرکردن (Refereeing) یا Review

به معنای داوری کردن است. داورانی کار داوری را انجام می‌دهند.

 

ریوایز (Revise)

به معنای درخواست یک ورژن جدید از مقاله است. مقاله تحت داوری قرار گرفته و قرار است شما نظرات داوران را اعمال و سپس ورژن جدید را ارسال کنید. در اصطلاح گفته می‎شود مقاله ریوایز خورده است. دو نوع ریوایز وجود دارد:

مینور ریوایز (Minor Revise): یعنی داوران به مقاله شما ایراد چندانی نگرفته‎اند و شما با اصلاحاتی اندک می‎توانید ورژن جدیدی از مقاله خود را به ژورنال ارسال کنید. در این نوع ریوایز در اغلب موارد مقاله شما به داوری مجدد نمی‎رود و کارشناس و مدیر اجرایی و حتی خود ادیتور اصلاحات را بررسی می‎کند. اگر اصلاحات کامل بود که پذیرش می‎گیرید در غیر این‎صورت مجددا برای شما ارسال می‎شود.

ماژور ریوایز (Major Revise): اصلاحات اساسی توسط داوران خواسته شده است. بعد از اینکه شما اشکالات که در بیشتر مواقع ایرادات اساسی محتوایی و علمی هستند را اصلاح کردید مقاله شما جهت تایید اصلاحات صورت گرفته به همان داوران ارسال می‎گردد. در صورت تامین نظر داوران مقاله شما پذیرش می‎گردد.

در هر صورت اصلاحات خود را در مقاله هایلایت کنید. اگر این کار را نکنید داوران اعلام خواهند کرد که مقاله به همان شکل قبل ارسال شده و گاهی آن‎را در همان مرحله ریجکت می‎کنند. یا اصلاحات انجام شده را بولد یا رنگی کنید و یا از امکان  Track change در ورد استفاده کنید.

 

ریسابمیت (Resubmit)

این یک ریوایز خاص و خطرناک است. به معنای آنکه مقاله شما آنقدر مشکل داشته که بعد از رفع ایرادها مقاله باید مجددا ارسال و در فرآیند داوری دقیق و کامل مانند مرحله اول قرار گیرد.

گاهی داوران ایرادات اساسی گرفته و در نهایت به ادیتور اعلام می‎کنند که دیگر مقاله را داوری نمی‎کنند اما رد هم نمی‎کنند و آن‎را به عهده ادیتور می‎گذارند. در این مواقع بعد از اصلاحات، ادیتور مقاله را در فرآیند داوری مجددا گذاشته و داوران نیز افراد دیگری خواهند بود. در این مواقع ادیتور به شما می‎گوید می‎توانید مقاله را دوباره برای ما ارسال کنید یا برای مجله دیگری ارسال نمایید.

 

اکسپت (Accept)

بهترین اتفاق ممکن گرفتن پذیرش یا همان اکسپت است. نامه‎ای که ارسال می‎شود و به شما می‎گوید مقاله شما جهت چاپ در یک مجله اکسپت شده است.

 

Proof

وقتی کارهای تکنیکی و قالب‎بندی روی مقاله شما انجام شد یک نسخه قبل از چاپ برای شما ارسال می‎گردد تا تاییدیه نهایی جهت مشخصات نویسندگان و موارد ریز دیگر گرفته شود. این بخش جای هیچ‎گونه اعتراضی برای شما بعد از چاپ مقاله نخواهد گذاشت.

 

ریجکت (Reject)

به معنای رد شدن مقاله شما در این ژورنال است. البته به این معنا نیست که مقاله شما اصلا به درد نمی‎خورد. شما می‎توانید نظرات داوران را اعمال و با یک کار بهتر مقاله خود را برای یک مجله دیگر ارسال نمایید. انتخاب یک مجله مناسب بسیار مهم است. اگر این مقاله کار اول شماست مجلاتی را انتخاب کنید که سخت‎گیر نیستند.

 

 

 

اصطلاحات رایج در ارسال مقاله به ژورنال های بین المللی و ISI

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top