چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

اندازه گیری میزان تأثیر: ضریب تأثیر، تحلیل استنادی و سایر معیارها

درباره تحلیل استنادی

تحلیل استنادی چیست؟

فرآیندی که به موجب آن تأثیر یا کیفیت مقاله با شمارش تعداد دفعات ارجاع سایر نویسندگان به همان مقاله ارزیابی می شود.

تحلیل استنادی با در نظر گرفتن تعداد دفعات استناد به مقاله توسط سایرین، برای سنجش تأثیر یک مقاله یا نویسنده به کار می آید. با این وجود هیچ ابزاری برای تحلیل استنادی وجود ندارد که تمام نشریات و منابع ذکر شده را جمع آوری کند. برای تجزیه و تحلیل دقیق تأثیر یک نویسنده یا نشریه، باید در چندین پایگاه داده جستجو کنید تا همه منابع احتمالی ذکر شده را پیدا کنید. تعدادی از منابع در Web of Science ،Scopus ،Google Scholar و سایر پایگاه های داده در دسترس است.

تحلیل استنادی
اندازه گیری میزان تأثیر: ضریب تأثیر، تحلیل استنادی و سایر معیارها

چرا از تحلیل استنادی استفاده می شود؟

با نمایاندن اینکه نویسندگان دیگر مقاله ای را در مقاله های خود ذکر کرده اند، می توانید دریابید که یک مقاله یا نویسنده خاص چه تاثیری داشته است. H-Index یک روش خاص با استفاده از تجزیه و تحلیل استنادی برای تعیین تأثیر افراد است.

تحلیل استنادی Web of Science

Web of Science تعداد مقالات استنادی نمایه شده در آن را بیان می کند. این فهرست بیش از 10000 نشریه در زمینه هنر، علوم انسانی، علوم پایه و علوم اجتماعی را فهرست بندی می کند.

برای یافتن تعداد استنادات مقالات خود مراحل زیر را انجام دهید:

– نام نویسنده را در کادر جستجو وارد کنید.

– از فهرست کشویی در سمت راست، نویسنده را انتخاب کنید.

– برای اطمینان از صحت نام های مشهور، نام دانشگاه را در کادر جستجوی میانی وارد کنید، سپس از منوی کشویی سمت راست “آدرس” را انتخاب کنید (ممکن است لازم باشد قبل از وارد کردن آدرس، جعبه جستجوی دوم را با کلیک روی “افزودن قسمت دیگر” اضافه کنید).

– بر روی جستجو کلیک کنید.

– لیستی از مقالات با نام نویسنده ظاهر می شود. در سمت راست هر نقل قول، تعداد دفعات استناد به مقاله ظاهر می شود. برای مشاهده مقالاتی که به مقاله شما استناد کرده اند، روی شماره کنار “تعداد ذکر شده” کلیک کنید.

تحلیل استنادی اسکوپوس

Scopus تعداد استنادها را برای مقالات نمایه شده در آن (مقالات نوشته شده در سال 1996 و پس از آن) ارائه می دهد. این فهرست بیش از 15000 مجله از بیش از 4000 ناشر بین المللی را در رشته های مختلف فهرست بندی می کند.

برای یافتن تعداد استنادها به مقالات خود مراحل زیر را انجام دهید:

– در Scopus، بر روی جستجوی نویسنده کلیک کنید.

– نام نویسنده را در کادر جستجو وارد کنید. اگر از نام های اولیه برای نام اول و یا متوسط استفاده می کنید، حتماً آنها را پس از نام اول وارد کنید به عنوان مثال (.Smith J.T).

– برای اطمینان از صحت آن، می توانید در قسمت افلیشین نام دانشگاه را وارد کنید.

– بر روی جستجو را کلیک کنید.

– اگر بیش از یک پروفایل ظاهر شد، بر روی پروفایل خود (یا پروفایل شخصی که درحال بازدید از آن هستید) کلیک کنید.

– هنگامی که بر روی پروفایل نویسنده کلیک می کنید، لیستی از مقالات منتشر شده ظاهر می شود و در سمت راست تعداد دفعات استناد به مقاله ظاهر می شود.

– برای مشاهده مقالاتی که به مقاله شما استناد کرده اند، روی شماره کلیک کنید.

تحلیل استنادی Google Scholar

Google Scholar برای مقالاتی که در آن یافت می شوند تعداد استنادها را ارائه می دهد. بر اساس رشته و مقاله ارجاع شده، ممکن است منابع ارجاع شده بیشتری نسبت به Web of Science یا Scopus یافت شود. زیرا به طور کلی، Google Scholar  تعداد نشریات بیشتری نسبت به پایگاه های دیگر فهرست بندی می کند. محدود کردن جستجو فقط با نام نویسنده خاص در Google Scholar پیچیده است. استفاده از Google Scholar Citations و ایجاد پروفایل شخصی و لیستی از مجلات موجود جستجوی Google Scholar را برای شما آسان می کند. با استفاده از حساب Google Scholar Citations خود می توانید تعداد استنادها را برای مقالات خود مشاهده کرده و از GS بخواهید شاخص h شما را محاسبه کند (برای بازیابی اطلاعات استنادی مقاله ای خاص می توانید Google Scholar را با نام نویسنده و عنوان مقاله نیز جستجو کنید).

برای راه اندازی یک حساب در Google Scholar مراحل زیر را انجام دهید:

– با استفاده از حساب gmail خود برای مقالاتتان در Google Scholar یک پروفایل ایجاد کنید. برای تنظیمات، دستورالعمل مربوط به صفحه را دنبال کنید. تمام مقالاتی که توسط منابع دیگر نمایه شده اند را در Google Scholar نشان می دهد و h-index شما ارائه می شود. می توانید پروفایل خود را عمومی یا خصوصی کنید اما اگر آن را عمومی می کنید، می توانید از طریق صفحات وب خود به آن پیوند دهید.

درباره شاخص H

شاخص h برای تعیین کمیت تحقیقات علمی یک فرد استفاده می شود.

شاخص h شاخصی است که سعی در سنجش بهره وری علمی و تأثیر علمی آشکار یک محقق دارد. این فهرست براساس مجموعه مقالات پر استناد محقق و تعداد استنادهایی است که آنها در مقالات دیگران دریافت کرده اند.

اندازه گیری میزان تأثیر: ضریب تأثیر، تحلیل استنادی و سایر معیارها

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top