چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

راهنمای شکل ها و جداول در مقاله

استفاده از شکل و جدول در یک مقاله

پیش نویس مقاله ممکن است حاوی اطلاعاتی باشد که بتوان به صورت کارآمدتری در شکل یا جدول ارائه داد. ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام یک مناسب تر است. برای داده هایی که دارای متغیرها و دسته های زیادی هستند و همگی از یک الگوی مشابه پیروی می کنند، جدول گزینه مناسبی است. تفاوت بین ستون های مختلف و ارتباط بین نمودارهای رگرسیون به وسیله شکل نشان داده می شود. گاهی اوقات، انتخاب شکل یا جدول به وسعت و مقدار داده ارائه شده بستگی دارد. معمولاً شکل ها اطلاعات را بصورت تصویری نشان می دهند، در حالی که جداول فضای بیشتری برای ارائه جزئیات فراهم می نمایند.

راهنمای شکل ها و جداول در مقاله
راهنمای شکل ها و جداول در مقاله

باید از تکرار اطلاعات در متن و جداول یا شکل ها خودداری کنید. مجلات تمایلی ندارند که نویسندگان لیستی از اعداد را در متن ارائه دهند و سپس همان لیست را در یک جدول تکرار کنند و بالعکس. اگر جدولی کوتاه و دارای فقط دو یا سه ردیف و ستون و یا شکلی بسیار ساده دارید، توجه کنید که از جدول و شکل استفاده نکنید و به جای آن اطلاعات را در حد یک یا دو جمله در متن خلاصه کنید.

صرف نظر از اینکه چگونه داده های خود را ارائه می دهید، اگر از شکل یا جدول استفاده می کنید باید مطالبی را در موردشان در اختیار خواننده قرار دهید. این متن “راهنما” نامیده می شود که اطلاعات مختصری درباره آن ها ارائه می دهد.

راهنمای شکل چیست؟

راهنمای شکل ها به طور معمول از راهنمای جداول طولانی تر هستند. معمولاً اولین جمله یا عبارت بررسی اجمالی از آنچه در شکل آمده است می باشد. پس از عنوان، می توانید پس زمینه ذهنی برای خواننده ایجاد کنید تا بتواند آنچه را که مشاهده می کند درک کند. به عنوان مثال:

Figure 1. Flowchart of patient selection. Inclusion criteria were age over 18 and no history of asthma. Patients were excluded if they had asthma, were using an inhaler, or were taking oral steroids.

گاهی اوقات، هر شکل ممکن است چندین قسمت داشته باشد. روش معمول این است که هر یک از آن ها را با یک حرف مانند A, B, C و غیره برچسب گذاری کنید که بر اساس ژورنال هدف ممکن است شامل حروف کوچک یا بزرگ باشد. در این موارد همه شکل ها باید در یک فایل تصویری قرار بگیرند. این شکل های چند قسمتی نباید به عنوان تصاویر اضافی به فایل ورد شما اضافه گردند. در راهنمای تصاویر، برای این گونه شکل ها برای هر تصویری که برچسب می گذارید باید توضیحی ارائه دهید. مانند:

Figure 2. The effects of risolol before and after animals were fed. (A) Risolol effects before feeding. Animals showed no changes in heart rate. (B) Risolol effects after feeding. Heart rate went up 10-fold, on average.

 

روش دیگر برای ارائه اطلاعات تصاویر به این صورت است:

Figure 2. The effects of risolol before (A) and after (B) animals were fed. Animals showed no changes in heart rate before feeding, but the rate increased 10-fold on average after feeding.

 

بنابراین مهمترین اصل این است که برای خواننده بیان کنید که شکل چه چیزی را می خواهد نشان دهد. همچنین پیشنهاد می شود که اطلاعاتی مانند مقادیر P را در راهنمای تصویر و نه در خود تصویر قرار دهید.

راهنمای جدول چیست؟

راهنمای جدول (که به آنها “عناوین” نیز گفته می شود) با راهنماهای شکل کاملاً متفاوت هستند. معمولاً فقط از یک عبارت یا جمله واحد تشکیل شده اند. مثلا:

Table 1. Patient characteristics.

اگر می خواهید جزئیات بیشتری در مورد آنچه در یک جدول نشان می دهید ارائه نمایید، محل قرارگیری این اطلاعات در پاورقی جدول است که بعد از جدول قرار می گیرد. در پاورقی می توانید اصطلاحاتی که در جدول به صورت کوتاه ذکر می کنید را تعریف کنید. همچنین معنی هر علامتی که در مقاله استفاده می کنید و هر یادداشتی که به خواننده برای درک بهتر جداول کمک می کند را بنویسید. این یادداشت ها می تواند شامل اطلاعاتی در مورد مقایسه تعداد شرکت کنندگان یا تفاوت روش شناختی مقایسه ها در جدول باشد.

تفاوت راهنمای شکل و جدول چگونه است؟

به طور کلی، راهنمای شکل شامل جزئیات بیشتری است و به صورت یک پاراگراف (در بالا و یا زیر شکل) بیان می شود. هنگام ارسال مقاله، ژورنال ها معمولاً از نویسندگان می خواهند که راهنمای شکل خود را در یک صفحه قرار دهند که بعد از لیست رفرنس ها می آید و سپس فایل های تصویری را جداگانه بارگذاری کنند.

راهنماهای جدول (که به آن ها “عنوان جدول” نیز گفته می شود) عموما بسیار کوتاه بوده و در بالای جداول قرار می گیرند. هرگونه اطلاعات جزئی تری در زیر جدول، در پاورقی آورده می شود. برای ارسال مقاله، جدول ها معمولاً در انتهای مقاله بعد از راهنمای تصاویر قرار می گیرند. معمولا در هر صفحه یک جدول قرار می گیرد.

برخی از ژورنال ها به نویسندگان اجازه می دهند که شکل ها، جداول و راهنماها را در نزدیکی مکان ذکر شده در متن قرار دهند. می توانید در قسمت راهنمای ژورنال که معمولاً با عنوان دستورالعمل برای نویسندگان و یا راهنمای ژورنال قرار دارد از دستورالعمل ژورنال هدف خود آگاه شوید.

بدون استثنا، تمام شکل ها و جداول مقاله باید در متن ذکر شده باشند. علاوه بر این، شما باید شکل ها و جداول خود را به ترتیب بیان آن ها در متن شماره گذاری کنید.

چگونه شکل ها و جداول را در متن ذکر می کنید؟

نشریات از نظر شکل ظاهری و استنادی متفاوت هستند. بعضی از ژورنال ها از کلمات مخفف (به عنوان مثال: Fig. 1) استفاده می کنند، اما بعضی از مجلات از کلمه کامل استفاده می کنند (به عنوان مثال:Figure 1). استفاده از این کلمات در هر قسمت از استناد به متن نیز متفاوت است (به عنوان مثال: Fig. 1A, Figure 1A). بهترین راه برای این که متوجه شوید چه چیزی مدنظر ژورنال است این است که به مقالاتی که اخیرا در ژورنال منتشر شده است مراجعه کنید.

کلمه “جدول” هرگز در استنادات داخل متن به صورت کوتاه شده ذکر نمی شود. علاوه بر این، تقریباً همه مجلات از نویسندگان می خواهند جداولی را که دارای قسمت های مختلف است طراحی نکنند (به عنوان مثال a, b, c). چنانچه جدولی دارید که آن را به دو قسمت تقسیم کرده اید، به عنوان مثال، جدول 1a  و جدول 1b، باید آن را در یک جدول  ادغام کنید یا آن را به دو جدول مستقل تقسیم کنید، به عنوان مثال، جدول 1 و جدول 2.

گاهی اوقات، قسمت های الحاق شده ای وجود دارند که دارای جدول و شکل است. شیوه بیان این قسمت های اضافی در داخل متن در ژورنال های مختلف، متفاوت است. کلیه مواردی که در قسمت های الحاقی وجود دارند باید در متن اصلی ذکر شده و به ترتیب شماره گذاری شوند.

راهنمای شکل ها و جداول در مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top