چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

معیارهای نمایه شدن مجله در ISI چیستند؟

فرآیند ارزیابی Web of Science Core Collection™ منحصر به فرد است: تصمیمات نمایه سازی توسط ویراستاران متخصص استخدام موسسه انجام می شود که هیچ وابستگی به شرکتهای انتشاراتی یا مؤسسات تحقیقاتی ندارند، بنابراین هرگونه سوگیری یا تضاد منافع بالقوه حذف می شود.

هر ویراستار بر مقوله‌های موضوعی خاصی متمرکز است که ایشان را قادر می‌سازد تا دانش عمیق و ظریفی از مجلات در آن زمینه به دست آورند. این سطح از در استخدام داشتن ویراستاران و ارزیابان  با روش‌های مورد استفاده در سایر پایگاه‌های داده تجاری موجود که بر رویکردهای عمدتاً الگوریتمی تکیه دارند و تصمیم‌گیری های سردبیری را به جامعه داوران خارج موسسه واگذار می‌کنند، در تضاد است.

اصول اساسی فرآیند انتخاب مجلات معتبر در این موسه یکسان و ثابت است: دقیق و مبتنی بر شواهد عینی، گزینش پذیری بدون سوگرایی در انتخاب و پویایی مجموعه. این موسسه برای ارزیابی مجلات از مجموعه ای از 28 معیار استفاده می کند. اینها شامل 24 معیار کیفی، طراحی شده برای انتخاب دقیق بهترین عملکرد در سطح مجله، و چهار معیار تأثیرگذاری، طراحی شده برای انتخاب تأثیرگذارترین مجلات در زمینه مربوطه، با استفاده از میزان فعالیت استنادی (ارجاعات) به عنوان شاخص اصلی تأثیر، تقسیم می شوند.

مجلاتی که معیارهای کیفی را برآورده می کنند، وارد فهرست منابع نوظهور (ESCI) می شوند. در مرحله بعدی مجلاتی که معیارهای تأثیرگذاری بالا را برآورده می‌کنند، بسته به حوزه موضوعی خود، در فهرست استنادی علوم (SCIE)، فهرست استنادی علوم اجتماعی (SSCI) یا فهرست استنادی هنر و علوم انسانی (AHCI) وارد می‌شوند.

دینامیک بودن مجموعه

اینها مجموعه‌هایی پویا هستند که خود گاها در معرض ارزیابی مجدد دوره‌ای قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که مجلات لیست شده در مجموعه مناسب هستند. مجلات ESCI که رشد مناسبی دارند به SCIE، SSCI یا AHCI منتقل می شوند. به طور مشابه، مجلات SCIE، SSCI و AHCI که در اثرگذاری عقب می مانند، به سمت ESCI حرکت می کنند.

هر مجله ای که نتواند 24 معیار کیفی را برآورده کند از مجموعه Web of Science Core حذف خواهد شد. مجلات در ESCI برای ورود احتمالی به SCIE، SSCI یا AHCI زمانی که فعالیت استنادی آنها نشان می دهد که معیارهای تأثیرگذاری ممکن است برآورده شوند، بدون توجه به زمان از آخرین ارزیابی آنها، مجدداً ارزیابی می شوند. در این فرآیند، مجلات ابتدا از نظر کیفیت مجدداً ارزیابی می شوند و ارزیابی تأثیر منوط به رعایت کیفیت است. اگر هر دو معیار کیفیت و تأثیر رعایت شوند، مجله به یک مجموعه شاخص منتقل می شود.

در سال‌های اخیر، استراتژی موسسه ارزیابی مجدد مجلات ESCI بوده است که دارای ضریب تأثیر تخمینی (JIF) هستند که آنها را در Q1 یا Q2 در رتبه‌بندی JIF در رده اصلی مربوط به خود قرار می‌دهد. این ارزیابی‌های مجدد، از سال 2022 متوقف شده‌اند، زیرا تمرکز فعلی موسسه بر ارزیابی کیفی مجلات به جای تعداد ارجاعات است. ما مجلات جدیدی را که برای ارزیابی ارسال می شوند، اولویت بندی می کنیم، به موازات اطمینان از حذف هر گونه محتوایی از Web of Science که دیگر معیارهای کیفی موسسه را ندارد. همه مجلات جدید انتخاب شده به ESCI اضافه می شوند و هیچ ارزیابی تعداد ارجاعات برای مجلات جدید یا موجود در سال 2023 وجود نخواهد داشت.

اگر نگرانی‌های جدی در مورد یک مجله نمایه‌شده، چه توسط کاربران یا از طریق نظارت های دوره ای توسط ویراستاران داخلی موسسه مطرح شود، مجله بر اساس معیارهای موسسه مجدداً ارزیابی می‌شود. در صورتی که این نگرانی های جدی در مورد کیفیت محتوای منتشر شده توسط مجله اثبات شود، محتوای جدید مجله در طول دوره ارزیابی مجدد نمایه نخواهد شد. هنگامی که ارزیابی کامل شد، ناشر از نتیجه مطلع می شود و مجله یا:

      • در صورتی که دیگر معیارهای کیفی را نداشته باشد از لیست مجلات ISI حذف میشود

      • یا در صورتی که همچنان با معیارهای کیفی مطابقت داشته باشد، در لیست ISI باقی می ماند.

    در صورتی که ژورنال دارای معیارهای کیفی باشد، محتوای مقالات حذف شده در طی این مدت نیز نمایه خواهند شد. اگر مجله از لیست حذف شود، این مقالات لیست نمی شوند. در جدی‌ترین موارد نقض استانداردهای ویرایشی مجله، همانطور که با معیارهای انتخاب ما تعیین می‌شود، ممکن است محتوای منتشر شده قبلی نیز از Web of Science™ حذف شود. بازه‌های زمانی تکمیل ارزیابی مجدد به شرایط خاص هر مورد بستگی دارد

    تریاژ اولیه

    هدف اصلی این مرحله تریاژ، اطمینان از آشنایی بدون ابهام با مجله جدید برای ارزیابی و دانستن اینکه در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با چه کسی تماس گرفته شود. اگر مجله ای تریاژ اولیه را پشت سر نگذارد، هیچ دوره تحریمی برای ارسال مجدد وجود ندارد .

    ISSN

    مجله باید یک ISSN ثبت شده داشته باشد که در پایگاه داده ISSN (https://portal.issn.org/) قابل تأیید باشد و به طور واضح و پیوسته در همه بسترهای مجله (الکترونیک و/یا چاپی) نمایش داده شده باشد. در صورت وجود، هر دو ISSN چاپی و الکترونیکی باید ارائه شود.

    عنوان مجله

    مجله باید دارای عنوان مشخصی باشد که با ISSN ثبت شده، حوزه اعلام شده مجله، محتوای منتشر شده و هیئت تحریریه و نویسندگان همسو باشد. عنوان باید به طور مداوم در هدر مقالات، شامل نسخه چاپی مجله و وب سایت نمایش داده شود.

    ناشر

    نام ناشر باید به وضوح تعریف شود و یک آدرس فیزیکی قابل تأیید (نه صندوق پستی) برای دفاتر تجاری ناشر باید ارائه شود. اگر وابستگی یا مالکیت انجمنها (NGO) وجود دارد، این باید بیان شود و اطلاعات تماس قابل استفاده باید ارائه شود.

    آدرس مجله

    در جایی که هم نسخه های آنلاین و هم نسخه چاپی موجود است، ارائه URL مجله و جزئیات دسترسی به متن کامل مقالات فعلی الزامی است.

    دسترسی به محتوا

    تیم تحریریه ISI باید به تمام مجوزهای لازم برای مشاهده مقالات منتشره دسترسی کامل داشته باشد. برای مجلات اشتراکی یا ترکیبی، Web of Science محدوده های IP مشخصی را به عنوان مسیر ترجیحی دسترسی ارائه می دهد، در غیر این صورت ناشران باید یک نام کاربری و رمز عبور ارائه دهند.

    وجود سیاست بررسی داوران

    مجله باید بیانیه ای واضح و قابل دسترس از تعهد خود به بررسی همتایان و/یا نظارت ویراستاری بر تمام محتوای منتشر شده ارائه دهد. مقالات پژوهشی اولیه باید در معرض بررسی خارجی باشند. انواع مروری که مخصوص جوامع علمی خاص است، جایی که به طور گسترده پذیرفته شده اند (مثلاً مجلات هنری یا حقوقی) در نظر گرفته می شود.

    اطلاعات تماس

    اطلاعات تماس برای نقش‌های اصلی ویراستاری و انجامو امور انتشاراتی مجله ارسال شده برای ارزیابی باید ارائه شود، تا امکان ارتباط مستقیم بین Web of Science و کارکنان مجله فراهم شود و فرایند ارزیابی بدون ایجاد اشکال ارتباطی طی شود.

    تریاژ روند سردبیری

    در این مرحله، ویراستاران Web of Science مجله را بررسی می‌کنند تا تعیین کنند که آیا روند های داوری و سردبیری مجله مناسب است یا خیر. در صورتی که مجله در اولین ارزیابی خود از از این تریاژ ویرایشی عبور نکند، زمان جریمه ای برای ارسال مجدد وجود ندارد. اگر مجله‌ای متعاقباً دوباره ارسال شود و برای دومین بار متوالی در تریاژ سردبیری شکست بخورد، ارسال مجدد مشمول یک دوره تحریم یک ساله است.

    محتوای علمی

    مجله باید در درجه اول حاوی مطالب علمی اصیل باشد. سطح علمی تحقیق گزارش شده باید برای مخاطبان تحقیقاتی فارغ التحصیل دکترا و/یا پژوهشگر حرفه ای باشد.

    عناوین مقالات و خلاصه مقالات به زبان انگلیسی

    صرف نظر از زبان متن اصلی محتوای منتشر شده، مجله باید ترجمه انگلیسی دقیق و قابل فهمی از تمامی عناوین مقالات ارائه دهد. مقالات علمی باید دارای چکیده باشند و این چکیده ها باید به انگلیسی ترجمه شده باشند.

    اطلاعات کتابشناختی به خط لاتین

    ارجاعات، نام ها و وابستگی های ذکر شده باید به خط لاتین منتشر شوند تا امکان نمایه سازی سریع، دقیق و درک آسان توسط کاربران بین المللی موسسه فراهم شود.

    نگارش صحیح

    برای عناوین، چکیده ها و تمام متن های منتشر شده که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، نگارش زبان باید برای مخاطب جهانی واضح و قابل درک باشد.

    به موقع بودن و/یا حجم انتشار کافی

    مجله باید اعلام کرده باشد که دارای فرکانس انتشار تعریف شده ای است یا با یک برنامه انتشار نامنظم یا مستمر کار می کند. انتشار ژورنال باید مطابق با زمان بندی اعلام شده باشد. حجم مقالات منتشره سالانه باید نشان دهد که مجله توجه کافی را از جامعه علمی مربوطه برای ماندگاری جلب کرده است. مجله همچنین باید محتوای کافی را در وسعت دامنه علمی خود منتشر کرده باشد.

    عملکرد وب سایت / قالب مجله

    اطلاعات وب سایت باید دقیق باشد، چیدمان اطلاعات و سیستم ناوبری باید دسترسی آسان به محتوای منتشر شده و سایر ویژگی های معرف مجله (مانند هیئت تحریریه، دستورالعمل ها به نویسندگان، داوری، نوع دسترسی و غیره) را تضمین کند. وب سایت مجله باید به طور واضح به وب سایت ناشر لینک داده باشد و بالعکس.

    ارزیابی کیفی ادیتوریال مجله

    در این مرحله، ویراستاران Web of Science اقدام به بررسی همسویی بین عنوان مجله، محدوده بیان شده، ترکیب هیئت تحریریه و نویسنده آن و محتوای منتشر شده آن هستند. آنها همچنین به دنبال شواهدی دال بر دقت تحریریه و پایبندی به استانداردهای علمی و اخلاقی جامعه هستند.

    مسئولیت و پاسخگویی در قبال کیفیت کلیه مقالات منتشر شده، از جمله هر گونه محتوای ویژه نامه ها، بر عهده ناشر و هیئت تحریریه مجله است.

    اگر مجله ای از این مرحله عبور نکند، ارسال مجدد منوط به یک دوره تحریم حداقل دو ساله است

    ترکیب هیات تحریریه

    وابستگی های سردبیر و اعضای هیئت تحریریه، تنوع جغرافیایی، و سوابق انتشار باید با محدوده اعلام شده و محتوای منتشر شده مجله مطابقت داشته باشد. اندازه و ترکیب هیئت تحریریه باید با حجم و وسعت خروجی انتشارات مطابقت داشته باشد. به مجلاتی که ویراستاران حرفه ای تمام وقت را استخدام می کنند توجه لازم داده می شود.

    اعتبار اظهارات

    محتوای منتشر شده باید نشان دهنده پایبندی به خط مشی های اعلام شده توسط مجله باشد. تمام اطلاعات نمایش داده شده در وب سایت مجله باید دقیق و به روز باشد. هدف بررسی ما اجرای استانداردهای اخلاقی و سرقت ادبی نیست. با این حال، در صورت لزوم، محتوای مشکوک یا ادعاهای نادرست را بررسی خواهیم کرد.

    ارزیابی دقیق

    محتوای منتشر شده باید بازبینی و/یا نظارت ویراستاری کافی و مؤثر باشد. نشانه‌های کمبود بررسی همتایان شامل، اما نه محدود به، مقالاتی است که نشان‌دهنده عدم دقت علمی یا اعتبار علمی، وجود مقالات خارج از محدوده مجله یا نقل‌قول‌های نامربوط است.

    رعایت حوزه کاری

    مجله باید دارای یک محدوده و بیانیه هدف کاملاً تعریف شده باشد که تمرکز و انسجام را نشان دهد. محتوای منتشر شده باید با عنوان و محدوده بیان شده مجله و در صورت لزوم با شماره ویژه ای که در آن منتشر شده است، مطابقت داشته باشد.

    منابع مالی

    در زمینه های موضوعی که حمایت کمک بلاعوض رایج است یا مورد نیاز است، تایید مناسب در مورد منبع بودجه توصیه می شود.

    رعایت استانداردهای جامعه

    خط‌مشی‌های تحریریه با بهترین شیوه‌های شناخته‌شده، مانند COPE Core Practices، و/یا سازمان‌های ملی و بین‌المللی و انجمن‌های علمی که اصول یکپارچگی پژوهش را در جوامع خود پیش می‌برند، سازگار است. مقالات مجله با بهترین شیوه های پذیرفته شده در حوزه موضوعی خود (به عنوان مثال، استانداردهای پذیرفته شده در ارگانیسم ها یا نامگذاری شیمیایی) مطابقت دارند.

    توزیع نویسندگان

    نویسندگان باید وابستگی ها، تنوع جغرافیایی و سوابق انتشاراتی داشته باشند که مشارکت آنها در جامعه علمی مرتبط با محدوده اعلام شده مجله را تأیید کند.

    ارجاع مناسب به منابع علمی

    انتظار می رود که مقالات به طور مناسب به منابع و مقالات علمی منتشر شده قبلی در پیرامون موضوع مورد پژوهش ارجاع داده باشند.

    ارزیابی میزان ارجاعات

    معیارهای این مرحله برای انتخاب تأثیرگذارترین مجلات در یک زمینه تحقیقاتی معین، با استفاده از فعالیت استنادی به عنوان شاخص اولیه تأثیر طراحی شده است. اگر مجله ای از این مرحله عبور نکند، عملکرد آن نظارت می شود. زمانی که فعالیت استنادی نشان دهد که معیارهای تأثیر ممکن است برآورده شوند، مجله مجدداً ارزیابی خواهد شد.

    رعایت بیانیه های اخلاقی

    مجله باید در مورد الزامات اخلاقی خود برای نویسندگان و آثار منتشر شده شفاف باشد. اگر مجله از یک یا چند اصل سازمان شخص ثالث (WAME، COPE، ​​اعلامیه هلسینکی و غیره) پشتیبانی و استفاده می‌کند، یا باید متن کامل دستورالعمل‌ها ارائه شده و به طور مناسب به منبع اعتبار داده شود، یا یک پیوند کارآمد به متن کامل دستورالعمل باید ارائه شود.

    جزئیات وابستگی اعضای تحریریه

    اعضای هیئت تحریریه باید قابل شناسایی و برای تماس باشند. نام ها و وابستگی های سازمانی – از جمله کشور/منطقه – همه اعضای تیم تحریریه الزامی است (مانند سردبیر، اعضای هیئت تحریریه، ویراستاران وابسته، ویراستاران منطقه ای و غیره). این جزئیات باید برای ویراستاران مهمان شماره های ویژه نیز ارائه شود. شناسه‌های دیجیتالی دائمی (مانند ResearcherID یا ORCID) یا پیوندهایی به نمایه‌های سازمانی ممکن است برای مشخص کردن هویت و وابستگی اعضای هیئت تحریریه ارائه شوند.

    جزئیات وابستگی نویسندگان

    نویسندگان تمام آثار علمی باید به طور دقیق شناسایی شوند. نام ها و وابستگی های سازمانی – از جمله کشور / منطقه – همه نویسندگان مشارکت کننده الزامی است. شناسه‌های دیجیتالی دائمی (مانند ResearcherID یا ORCID) یا پیوندهایی به نمایه‌های سازمانی ممکن است برای مشخص کردن هویت و وابستگی نویسندگان ارائه شود.

    ارزیابی تاثیر براساس ارجاعات

    معیارهای این مرحله برای انتخاب تأثیرگذارترین مجلات در یک زمینه تحقیقاتی معین، با استفاده از فعالیت استنادی به عنوان شاخص اولیه تأثیر طراحی شده است. اگر مجله ای از این مرحله عبور نکند، عملکرد آن نظارت می شود. زمانی که فعالیت استنادی نشان دهد که معیارهای تأثیر ممکن است برآورده شوند، مجله مجدداً ارزیابی خواهد شد.

    تحلیل استنادی مقایسه ای

    مشخص ترین شاخص های موسسه ISI، (SCIE، SSCI و AHCI) هستند که شامل تأثیرگذارترین مجلات در رشته خود هستند. در تحلیل تطبیقی استنادی، هم تعداد و هم کیفیت منابع ارجاعی به مجله در نظر گرفته می شود. ثبات فعالیت استنادی نیز در نظر گرفته می شود، زیرا موسهه نه تنها به تأثیر یک مجله در یک سال مشخص، بلکه به پایداری ارجاع به آن نیز توجه دارد.

    تجزیه و تحلیل استناد نویسنده

    اکثر نویسندگان باید سابقه انتشار قابل تشخیصی در WoS داشته باشند. مجموعه استنادهای نویسندگان قبلی باید متناسب با موضوع و در مجلاتی با دامنه مشابه باشد. این مساله از انتشار بی ربط و از حوزه های مختلف پیشگیری می کند، زیرا محققین برجسته بر یک موضوع متمرکز هستند و از هر دری سخت نمی گویند!

    تحلیل استنادی هیئت تحریریه

    اکثر اعضای هیئت تحریریه باید سابقه انتشار مقالات قابل قبولی در WoS داشته باشند. شبکه های استنادی اعضای هیئت تحریریه باید متناسب با مقوله و در مجلاتی با دامنه مشابه باشند.

    اهمیت محتوا

    محتوای مجله باید برای خوانندگان مورد نظر آن و برای مشترکین Web of Science مورد توجه، اهمیت و ارزش بالایی باشد. اهمیت محتوا ممکن است به دلیل یک تخصص منحصر به فرد، دیدگاه جدید، ، محتوای علمی جدید، یا محتوایی که وسعت پوشش علمی Web of Science را غنی تر می کند، باشد. این ویژگی ها الزاما در تعداد ارجاعات مجله منعکس نمی شوند.

    رابطه بین مجموعه Web of Science Core و گزارش های استنادی مجلات

    گزارش استناد مجله ™ (JCR) سالانه به روز می شود. مجلاتی که قبل از اول ژانویه در SCIE، SSCI، AHCI یا ESCI پذیرفته شده‌اند، و در زمانی که انتشار لیست جدید JCR در ماه مارس آغاز می‌شود، تحت پوشش یکی از این مجموعه‌ها باقی می‌مانند، واجد شرایط هستند که در نسخه ژوئن لیست نهایی JCR ظاهر شوند و شاخص استنادی مجلات (JCI) را دریافت نمایند.

    پیش از این، تنها مجلات SCIE و SSCI که این الزامات را برآورده می کردند، واجد شرایط دریافت Journal Impact Factor™ (JIF) بودند. از نسخه ژوئن 2023 JCR، همه مجلاتی که این الزامات را برآورده می‌کنند، واجد شرایط دریافت Journal Impact Factor™ (JIF) هستند.

    نحوه ارسال

    برای ارسال مجلات برای ارزیابی، از پورتال Web of Science Publisher استفاده کنید .

    لطفاً توجه داشته باشید: فقط ناشران مجلات اجازه دسترسی به پورتال ناشر را دارند و فقط ناشران مجلات می توانند درخواست های ارزیابی ارسال کنند. پورتال ناشر فقط باید برای ارسال درخواست های ارزیابی برای مجلاتی که در حال حاضر در مجموعه اصلی Web of Science نمایه نشده اند استفاده شود و نباید برای ارسال درخواست های ارزیابی مجدد برای مجلات نمایه شده در ESCI استفاده شود. ارزیابی مجدد تأثیر مجلاتی که در حال حاضر در ESCI نمایه شده اند، بر اساس نظارت داخلی و نه در پاسخ به درخواست های ارسال شده توسط ناشران انجام می شود.

    ما در ضامن سلامتی ارزیابی و ارسال پرونده مجلات برای نمایه شدن در WoS را انجام می دهیم.

    Scroll to top