چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

چگونه داور همتای مجله شوید: نکات و ایده هایی برای متخصصان تازه کار

داوری همتا در انتشارات علمی، یکی از راه های معتبر برای اطمینان یافتن از کیفیت مقاله ارسالی است. ارائه بازخورد به دانشمندان همکار بو وسیله داور همتا از مهمترین، حیاتی ترین و لذت بخش ترین مشارکت های محقق است که می تواند در رشد و یکپارچگی حرفه خود داشته باشد. از این گذشته، داوران همتا در خط مقدم تصمیم گیری در مورد مطالعاتی هستند که باعث افزایش کیفیت در یک رشته دانشگاهی می شوند.

چگونه داور همتای مجله شوید: نکات و ایده هایی برای متخصصان تازه کار
چگونه داور همتای مجله شوید: نکات و ایده هایی برای متخصصان تازه کار

شایسته است سردبیران مجلات علمی سعی کنند پنلی قوی از داوران همتا را به کار گرفته و حفظ نمایند تا مشخصه اصلی موفقیت مجله در کمک به شکل دادن و هدایت محتوای مقالات آن مجله باشد. بسیاری از متخصصان مجرب در رشته های مختلف خواستار همکاری به عنوان داور همتا در مجلات دارای درجه علمی بالا هستند و بنابراین انتخاب از میان داوطلبانی که به فعالیت به عنوان داور همتا علاقه دارند معمولا کار ساده ای است. برای افرادی که تمایل به همکاری به عنوان داور همتا دارند معمولا نامه ای ارسال می شود و فهرستی از سوالات اساسی پرسیده می شود. به عنوان مثال: به نظر شما در چه زمینه ای بیشتر تخصص دارید؟ آیا در زمینه خاصی تخصص دارید؟ آیا تجربه همکاری در بخشی خاص (مانند مراقبت های بهداشتی) و جمعیتی خاصی (مانند جوانان یا جوامع کم برخوردارتر) را دارید. آیا تجربه ای در ارائه یک روش تحقیق خاص مانند روان سنجی یا تحقیق کیفی را دارید؟

اصولا معیار اصلی در تصمیم گیری در مورد آمادگی یک متخصص به عنوان داور در هنگام جستجو برای یافتن افراد متخصص برای تکمیل تیم داوری مجله، معمولا تعداد آثاری است که به عنوان نویسنده یا کمک نویسنده تالیف کرده اند. اما اگر یک متخصص تازه کار بخواهد به عنوان یک داور خدمت نماید باید چه کند؟ چه چیزی به سردبیران این اطمینان را می دهد که محققی که تحقیقات نسبتا کمی انجام داده است صلاحیت ارائه راهنمایی های معتبر به بسیاری از محققان کارآزموده که دست نوشته های خود را به مجله ها به امانت سپرده اند را دارد؟

از قدیم گفته اند: “تجربه بهترین معلم نیست اما دقیق ترین است.” اگر در حرفه خود تازه کار هستید و در دو راهی صرف زمان برای شروع تحقیقات و ارائه مقاله و یا کار کردن به عنوان یک داور گیر کرده اید جای هیچ مباحثه و جدلی نیست. اول بر روی درست کردن پروفایل تحقیقاتی خود تمرکز کنید. اما اگر زمان و انگیزه هم برای شروع تحقیقات خود و هم برای کار کردن به عنوان یک داور همتا را دارید در ادامه چند مورد ارائه شده است که می توانید در هر دو کار بدرخشید حتی اگر مقالات زیادی تاکنون تالیف نکرده باشید.

به تیم تحقیقاتی کمک می کنید: هر روز در میان محققان با تجربه کار می کنید و نقشی حیاتی در تکمیل تحقیقاتی که هنوز به چاپ نرسیده اند ایفا می کنید.

تالیف اساسی: تحقیقات چشمگیری برای کتاب های درسی، گزارشات شناخته شده محلی یا کنفرانس های تاثیرگذار انجام داده و نوشته اید.

رهبری آکادمیک: در حال حاضر برای مجلات تاثیرگذار دیگر به عنوان داور همتا کار می کنید و می توانید نمونه کارهایی از بازبینی دست نوشته هایی که به خوبی انجام شده اند را ارائه دهید.

متخصص منحصر به فرد: شما به صورت منحصر به فردی صلاحیت بازبینی تحقیقات در یک جمعیت کاملا تخصصی یا یک نوع خاص از مداخله را دارید.

تیز هوشی در ویرایش: شما می توانید با ویرایش و انتقاد از دست نوشته های علمی مخصوصا تحقیقاتی که تمایل دارید در آن زمینه ها داور همتا شوید رزومه خود را چشمگیر کنید.

داوران همتا دروازه بانان پایگاه دانش هستند که بر جهت نهایی یک رشته و موفقیت آن در برآورد هدفش تاثیر می گذارند. بنابراین فعالیت به عنوان یک داور همتا به همان اندازه که شما را متواضع کرده در عین حال قدرت می بخشد و سابقه ای بی مانند از نقش شما در ارائه چیزی ارزشمند به حوزه انتخابی تان ارائه می دهد. این مقاله را با جمله ای از سی. اس لوئیز به پایان می بریم که “تجربه بی رحمانه ترین معلم انسان است اما بالاخره از طریق آن چیزی یاد می گیرید.”

چگونه داور همتای مجله شوید: نکات و ایده هایی برای متخصصان تازه کار

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....