چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

درباره کمیته اخلاق در نشر

کمیته اخلاق در نشر (COPE) انجمنی برای ویراستاران و سردبیران مجلات معتبر جهت بحث پیرامون یکپارچگی سوابق علمی است. کمیته اخلاق، ویراستاران را برای گزارش و فهرست بندی در مورد مشکلات اخلاقی در روند انتشار پشتیبانی و تشویق می کند.

در ژانویه 2008، تمامی مجلات منتشر شده توسط الزویر به عنوان بخشی از کمیته الزویر به منظور راهنمایی و پشتیبانی سردبیران ژورنال در راستای رسیدگی به تخلفات مربوط به اخلاق در نشر، به عضویت COPE در آمدند. ثبت مجلات در COPE این اطمینان را می دهد که سردبیران ژورنال در هنگام برخورد با مسائل اخلاقی نشر به یک منبع دیگر مراجعه کنند.

درباره  کمیته اخلاق در نشر
درباره  کمیته اخلاق در نشر

تاریخچه

کمیته اخلاق در نشر در سال 1997 توسط گروهی از سردبیران مجلات پزشکی که نگران رفتارهای غیر اخلاقی مرتبط با نشر بودند (برای مثال سرقت ادبی، مبادرت به انتقال اطلاعات جعلی، تحقیقات غیراخلاقی، نقض محرمانگی و غیره) تأسیس شد. این کمیته در ابتدا شامل گروهی از افراد متفرقه بوده است اما اکنون در قالب یک شرکت محدود و سازمان غیرانتفاعی ثبت شده مشغول فعالیت هستند.

قوانین

وقتی شکایتی مطرح می شود، کمیته اخلاق در نشر تلاشی برای تحقیق و قضاوت در مورد درستی یا نادرستی ادعاهای سو رفتار در انتشار ندارد. بلکه تحقیقات و گزارش های این کمیته فقط بر روی این موضوع متمرکز است که آیا مجلات مربوطه مطابق با قوانین و استانداردهای کمیته و دستورالعمل ویراستاران عمل می کنند یا خیر.

موارد

اعضای کمیته اخلاق در نشر در نشست سه ماهه خود پرونده ها را بررسی می کنند. این نشست در شهر لندن انگلستان برگزار می شود و شرکت در آن برای اعضا و مهمانان آزاد است. دعوتنامه ها و صورتجلسه ها (شامل مشاوره و اطلاعات پیگیری در مورد همه موارد بحث شده) به همه اعضای این کمیته اطلاع رسانی می شود. حضور به صورت حضوری یا تلفنی امکان پذیر است.

از اعضای حاضر در جلسه درخواست شده است که پرونده ای را ارسال کنند تا در هنگام بحث در نشست با مشاوره در مورد اقدامات مناسب، مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین از اعضا درخواست می شود تا در جلسات بعدی در مورد پرونده ها بازخوردی ارائه دهند.

کلیه پرونده های ارسالی به این کمیته (به طور ناشناس و بدون هیچ گونه اطلاعاتی در مورد مجله ارسال کننده) به پایگاه داده وارد می شوند. این پایگاه داده برای اعضای آن قابل دسترسی است و در پاسخ به سوالاتی که ممکن است ایجاد شود و موارد مشابهی که مطرح و بررسی شده اند، کاربردی می باشد. همچنین به عنوان ابزاری تحقیقاتی مفید خواهد بود.

علاوه بر این، اعضای آن می توانند از مدیرمسئول کمیته درباره مسائل حساس اخلاقی مشاوره محرمانه بگیرند.

سایر امکانات

سایر مزایای عضویت در COPE عبارتند از:

– حضور رایگان در سمینار سالانه

– وب سایت دارای فضای مخصوص اعضا مانند وبلاگ، سخنرانی ها و …

– ابزار رسیدگی اخلاق در انتشارات

– خبرنامه

– برنامه آموزش الکترونیکی در مورد نحوه کنترل و جلوگیری از سوء رفتار

کمیته اخلاق در نشر برای دعوت از ویراستاران و سردبیران به آن ها ایمیل ارسال می کند تا در انجمن ها، کارگاه ها و جلسات این کمیته شرکت کنند. همچنین در رابطه با موارد خاص مربوط به مجلات با آن ها تماس می گیرد.

در مورد نمودارهای کمیته اخلاق در نشر توجه داشته باشید

نمودارهای کمیته اخلاق در نشر ابزارهای مفیدی برای ویراستاران و سردبیران هستند زیرا بصورت تصویری روند کلی تحقیق، ارتباطات و تصمیم گیری را نشان می دهند. با این وجود تفاوت های جزئی بین روش های توصیه شده در کمیته که در این نمودارها توضیح داده شده و روش های پیشنهادی الزویر وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که ویراستاران در مورد اقدامات مشترک درمورد انتشارات خود با یکدیگر بحث و گفتگو کنند.

درباره کمیته اخلاق در نشر

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....