چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

چکیده تصویری چیست و چه ساختاری دارد؟

چکیده تصویری نمایشی مختصر از نتایج اولیه یک مقاله علمی است که به صورت بصری برای درک راحت تر و سریع تر موضوع برای خواننده به تصویر کشیده می شود. این نوع چکیده ها تصویری سریع از نتایج اصلی مطالعه ارائه می دهد و به خواننده کمک می کند تا متوجه شود آیا آن مقاله با حوزه های مورد علاقه او ارتباط دارد یا خیر. بنابراین، در این مقاله چکیده تصویری، اجزا و ساختارهای اصلی را را به اختصار توضیح داده و نکاتی را برای تولید یک چکیده تصویری خوب برای محققان فراهم کرده ایم.

مقدمه

چکیده های تصویری که معمولا به آنها چکیده های گرافیکی نیز می گویند، تا حدی مشابه با اینفوگرافیک هستند. با این تفاوت که اختصاصا به صورت تصویری یافته های اولیه یک مقاله را به اختصار نمایش می دهند. نمایش اطلاعات به صورت تصویری به محققان کمک می کند تا درک بهتر و مؤثرتری از ایده های پیچیده پیدا کنند. اخیراً، بسیاری از محققان در زمینه های علمی مختلف خصوصا فیلد بهداشت و درمان از چکیده های تصویری برای به اشتراک گذاشتن نتایج تحقیقات جدید استفاده کرده اند.

محققان و متخصصان خدمات بهداشت و درمان مدتهاست که از رسم شکل و جداول، و ارائه آنها در اسلاید برای بیان فعالیت های خود استفاده می کنند، با این حال، ممکن است تولید مدیاهای تصویری مدرن، مانند اینفوگرافیک ها و چکیده های تصویری برای آنها تا حدودی ناآشنا باشد. یادگیری مهارت‌های ساخت چنین تصاویری می‌تواند به این محققان کمک کند تا یافته‌های علمی خود را سریع تر و با سهولت بیشتر بین عموم مردم به اشتراک بگذارند.

اجزای اصلی یک چکیده تصویری

چکیده های تصویری آکادمیک معمولا شامل چهار جزء زیر هستند:

1. عنوان: این بخش باید مختصر و جذاب باشد زیرا برداشت اولیه از یافته های علمی را تشکیل می دهد و باید کاملاً با موضوع تحقیق مرتبط باشد. به عنوان مثال، مطالعه ای که تأثیر یک داروی جدید را بر بیماری قلبی بررسی می کند، می تواند عنوانی مانند «تاثیر داروی X بر پیشرفت بیماری قلبی» داشته باشد.

2.  تصویر: تصویر باید از نظر زیبایی شناسی جذاب بوده و موضوع اصلی تحقیق را دربرگیرد. این تصویر می‌تواند نموداری باشد که یافته‌ها را در بر گرفته، تصویری از نحوه عملکرد دارو و یا شماتیکی از قلب باشد. به عنوان مثال، می توان از یک نمودار میله ای برای مقایسه پیشرفت بیماری قلبی در بیمارانی که با داروی X درمان شده اند در مقابل بیمارانی که دارونما دریافت کرده اند، استفاده کرد.

3. خلاصه یافته های تحقیق: این بخش باید مختصر بوده و بر نتایج اصلی تحقیق تاکید کند. برای مثال، “بیمارانی که داروی X دریافت کردند، 25 درصد کاهش در میزان پیشرفت بیماری قلبی در مقایسه با بیمارانی که دارونما دریافت کردند را نشان دادند.”

4.  فراخوانی برای اقدام یا Call to action: این بخش باید خوانندگان را تشویق کند تا مقاله اصلی را بخوانند. برای مثال از چنین جمله ای می توان برای این بخش استفاده کرد:  “برای درک بیشتراز روش‌ کار و جزئیات یافته‌های ما، متن کامل مقاله را مطالعه کنید”.

برای تهیه چکیده تصویری شفاف و مختصر که از نظر ظاهری نیز جذاب باشد باید از این چهارعنصر در ترکیب با یکدیگر استفاده کرد.

چکیده تصویری برای اینکه از نظر مخاطب جذاب باید باید چه ساختاری داشته باشد؟

ایجاد یک چکیده بصری جذاب نیاز به برنامه ریزی دقیق و طراحی متفکرانه دارد. در اینجا چند نکته در مورد نحوه ساختاربندی یک چکیده تصویری جذاب آورده شده است:

  1. اندازه اسلاید: اندازه اسلایدها معمولاً به نسبت 16:9 (Widescreen) تنظیم می شود که یک فرمت استاندارد برای ارائه ها و رسانه های دیجیتال است. این ابعاد برای نمایش در اکثر دستگاه های دیجیتال ایده آل است.
  • سربرگ یا Header: قسمتی است که لوگوی مجله و عنوان چکیده تصویری در آن قرار می گیرد. عنوان باید هدف اصلی که مطالعه به دنبال آن است را در بر گیرد. همچنین باید مختصر، جذاب و نزدیک به موضوع تحقیق باشد.
  • متن اصلی: در این بخش باید جزئیات روش کار، نحوه مواجهه و نتایج مطالعه گفته شود. در بخش روش کار، باید ویژگی‌های جامع گروه مورد مطالعه، از جمله تعداد شرکت‌کنندگان، داده‌های دموگرافیک، و معیارهای انتخاب مشخص شده باشد. بخش نحوه مواجهه و نتیجه باید شامل نحوه مواجهه (به عنوان مثال، دارو در مقابل دارونما) و نتایج مربوط به مطالعه (مانند خطر ابتلا به سرطان مثانه) پر شود.
  • پاورقی یا Footer: پاورقی محل نتیجه گیری، سایتیشن، و وابستگی سازمانی نویسنده چکیده به همراه مشخصات تماس آنها است. همچنین آرم مؤسسه نویسنده نیز در این قسمت درج می شود. یافته‌های اولیه این مطالعه همراه با جزئیاتی که به خوانندگان اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری در مورد مطالعه، موسسه نویسنده و نحوه تماس با نویسنده پیدا کنند در بخش ارائه می شوند.

 

نکاتی برای تهیه یک چکیده تصویری جذاب

ایجاد یک چکیده بصری جذاب مستلزم ترکیبی از خلاقیت، بیان واضح و مناسبت است. در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به ساخت یک چکیده تصویری جذاب آورده شده است.

  1. نوع چکیده گرافیکی را تعیین کنید: بسته به استراتژی، چکیده گرافیکی نهایی شما می تواند طراحی و زیبایی شناسی شما را نیز منعکس کند. فرمت چکیده می تواند شامل نمودار، چکیده تصویری، اینفوگرافیک باشد. برای انتخاب مناسب ترین نوع چکیده گرافیکی برای مقاله خود، باید مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید.
  2. از ابزار مناسب استفاد کنید: پس از تصمیم گیری در مورد نوع چکیده گرافیکی، مرحله بعدی پیدا کردن ابزار صحیح برای ایجاد آن است. شما به ابزاری نیاز دارید که به طور مستقیم به شما اجازه دهد تا اشکال و گرافیک هایی را که با موضوع شما همسو هستند استفاده کنید.
  3. تمرکز روی هدف: اهداف مقاله باید قلب چکیده گرافیکی باشند. این بدان معناست که باید پیام اصلی، نکات مهم و نتایج خود را که در چکیده گرافیکی گنجانده شده است به راحتی و وضوح برای دیگران قابل دیدن باشد.
  4. بیان شفاف و واضح داشته باشید: نکاتی که بنظرتان مهم‌تر از همه هستند را اولویت‌بندی کنید. از افعال معلوم استفاده کنید و سعی کنید از جملات با افعال معکوس استفاده نکنید. سعی کنیدبیان شما مبهم و یا نامشخص نبوده و همچنین از بیان اظهارات کلی خودداری کنید.
  5. حواستان به تعداد کلمات باشد: چکیده ها معمولاً بین 100 تا 250 کلمه هستند. طبق دستورالعمل های فرمت خاص چکیده پیش بروید.

سخن نهایی

هدف از یک چکیده تصویری ارائه یک خلاصه، مختصر و جذاب از یک مقاله پژوهشی است تا مخاطب را مجذوب و درگیر کند. چنین چکیده ای باید به خوبی سازماندهی شده باشد و حاوی چهار مؤلفه های اساسی که در این مقاله ذکر شد باشد تا در نهایت، تحقیق را برای مخاطب قابل فهم تر و قابل دسترس تر کند.

چکیده تصویری چیست و چه ساختاری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....