چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

آیا می خواهید یک داور همتا شوید؟

10 نکته تخصصی که توسط سردبیران مجله مورد توجه قرار داده می شود

وارد شدن به دنیای داوری همتا کار ساده ای نیست. محققان تازه کار، به منظور ارتقاء سطح در زمینه تحقیقاتی و دانشگاهی به طور مداوم به دنبال فرصت هایی برای پذیرش نقش یک داور همتا هستند. با انگیزه ای واقعی، قاطعیت و تدابیر می توانید با موفقیت کار خود را در دنیای داوری همتا شروع کنید. به جای فرستادن ایمیل های پراکنده به ویراستاران همیشه بهتر است که از یک روش نظام مند تر استفاده کنید.

آیا می خواهید یک داور همتا شوید؟
داور همتا

چرا داوری همتا ارزشمند است؟

مقاله هایی که داوری همتا شده اند برای محققان یک مزیت هستند زیرا به آنها اجازه می دهند همراه با تحقیقات نوین پیش بروند و مهارت های نوشتاری خود را بهبود بخشند. سیر به سمت داوری همتا فرد را تشویق می کند که تفکری انتقادی در مورد مقاله داشته باشد. زمانی که داوری مقالات را شروع می کنید سریعا می توانید اشتباهات رایج را تشخیص دهید. سپس می توانید از این تجربه برای بهبود سبک نگارش خود، ارائه و ارزش دادن بیشتر به مقالات تحقیقاتی خود استفاده کنید. همین امر نیز می تواند به افزایش شانس انتشار مقالات شما کمک نماید. داوران را می توان هم از طریق فهرست داوران در مجلات و هم از طریق گواهی نامه داوران شناخت. به علاوه، عضوی از جامعه داوران همتا بودن سبب ایجاد ارتباطات جدید با محققان در زمینه کاری خودتان شده و همکاری های آتی شما را تضمین می کند.

نکاتی برای اینکه مورد توجه سردبیران باشید

مقاله های با کیفیت در مجلات شناخته شده منتشر کنید

انتشار مقالات در مجلات معتبر شاید بهترین راه برای افزایش احتمال دیده شدن شما باشد. سردبیران قطعا به دنبال محققانی هستند که دارای مجموعه ای قوی از مقاله هایی با کیفیت نگارش مطلوب هستند. محققانی که در حوزه شما کار می کنند نیز ممکن است شما را به عنوان یک داور بالقوه برای مقاله هایشان معرفی کنند. استفاده از کلمات کلیدی مختص هر زمینه کاری در مقاله تان می تواند کلید مورد توجه قرار گرفتن شما برای سردبیرانی باشد که از طریق خدمات نمایه سازی پایگاه های داده به شما دسترسی پیدا کرده اند.

با سردبیران مجله در تماس مستقیم باشید

به سردبیران ایمیل بفرستید و تمایل خود را برای داوری همتای مقالات نشان کنید. حوزه تخصص خود را ذکر کرده و برخی از آثار خود را برای بررسی سردبیران به اشتراک بگذارید. شما همچنین می توانید سوابق خود را برای تاثیرگذاری بهتر ارائه دهید.

پیگیر سردبیران باشید

به جای سردبیر مجله با دستیار سردبیر تماس بگیرید چرا که احتمالا آنها بیشتر در غربالگری اولیه داوران همتا نقش دارند. در مورد تجربه خود در زمینه داوری همتا (تازه کار/ با سابقه)، تخصص تان در تحقیق و تمایلات عمومی خود صادق باشید. اگر یک محقق تازه کار هستید دقیقا این مطلب را ذکر کنید و بر تمایل خود در به دست آوردن تجربه به عنوان یک داور همتا تاکید کنید. همچنین بیان کنید که نسبت به تحویل به موقع تعهد دارید چرا که این موضوع امری حیاتی است که ویراستاران به دنبال آن هستند. چنانچه مهارت های شما با آنچه که مورد نیاز ویراستار است تطابق نداشته باشد ممکن است جواب فوری دریافت نکنید. با این وجود، به فرستادن ایمیل هر 3 تا 4 ماه یکبار ادامه دهید تا آنها بدانند که شما همچنان در دسترس هستید.

به شبکه های محققان بپیوندید

شبکه های محققان آنلاین نظیر ResearchGate ،ORCID به شما این امکان را می دهد که ویراستارانی که مختص زمینه کاری شما هستند را پیدا کرده و با آنها تماس بگیرید. مطمئن شوید که در پروفایل خود جزئیات کافی در مورد حوزه های تحقیق کنونی خود گنجانده باشید. همچنین شاید بخواهید لینک های اضافه به آثار منتشر شده خود (مقالات مجله یا کتاب ها) بدهید. همچنین این شبکه ها به شما به عنوان متخصص داوری همتا کمک می کنند پروفایل خود را بسازید و همین امر سبب می شود که سردبیران پروفایل شما را راحت تر از مجلات معتبر پیدا کنند.

به صورت فعالانه با دیگر محققان در زمینه کاری خود در تماس باشید

سردبیران مجله معمولا از پیشنهادات داوران استفاده می کنند. اگر خود را به محققان بشناسانید شانس شما برای پیشنهاد شدن به عنوان یک داور افزایش می یابد. گفتگو با محققان و ویراستاران هم ردیف خود را در زمان حضور در کنفرانس ها آغاز کنید. برخی از مجلات همچنین از داوران دعوت می کنند تا با آنها در تماس باشند. این موضوع معمولا برای مجلات جدید که قصد توسعه حوزه کاری خود و دستیابی به حوزه های مختلف را دارند مصداق دارد.

پیشنهادات را دریافت کنید

با همکاران با سابقه و هم رده خود رابطه نزدیک داشته باشید تا متوجه ریزه کاری های پروسه داوری شده و از آنها بخواهید شما را به سردبیران پیشنهاد دهند. این امر راهی بزرگ برای به روز کردن مهارت های داوری شما در غیاب آموزش های رسمی است.

یادگیری داوری همتا و گواهی نامه

نه تنها محققان تازه کار بلکه حتی محققان ارشد و با سابقه نیز ممکن است در ایجاد یک گزارش خوب داوری همتا دچار مشکل شوند. ثبت نام در یک دوره آموزشی مجاز داوری همتا به شما کمک می کند مهارت های اساسی را بدست آورده و تبحر خود را در داوری همتا افزایش دهید. با گواهی نامه های داوری همتا، شما می توانید به ویراستاران مجله سیگنالی آشکار بدهید که یک داور همتا با ارزش هستید که به مجموعه داوران آنها می توانید افزوده شوید. 

مهارت های داوری خود را در پلتفرم های دیگر تمرین کنید

PubMed و F1000Research سیستم های داوری همتا پس از انتشار را راه اندازی کرده اند که در آنها کاربران ثبت شده می توانند در مورد مقالات چاپ شده نظر بدهند. از این پلتفرم ها برای ارائه پیشنهادات هدفمند، حرفه ای و سازنده در مورد مقالات استفاده کنید. این کار می تواند مهارت های ارزیابی انتقادی شما را به نمایش بگذارد. چنین سکوهایی همچنین به شما این امکان را می دهند که با جامعه محققان در مقیاس وسیع در یک شبکه باشید.

عضو پایگاه های داده مجلات شوید

در پایگاه های داده مجلات یک حساب با یک بیوگرافی جذاب و کلمات کلیدی مناسب ایجاد کنید. مطمئن شوید که گزینه “به عنوان داور در دسترس هستم” را انتخاب کرده باشید. این پایگاه ها محتمل ترین مکان است که سردبیران برای جست و جوی داوران به آن مراجعه می کنند. به علاوه، شما می توانید خود را را برای اقدام ابتکاری “داور داوطلب” که توسط چندین مجله راه اندازی شده است ثبت نام کنید.

پلتفرم شناسایی داور

یک صفحه پروفایل شخصی داوری در پلتفرم شناسایی داوران ایجاد کنید. شما می توانید با نشان دادن همه آثار داوری خود بر اساس سال، مستنداتی از سوابق داوری خود ارائه دهید. به علاوه، می توانید نشان دهید که آیا دست نوشته داوری شده توسط شما نهایتا چاپ شده است یا نه. شما همچینین می توانید برای هر بار انجام داوری همتا گواهی نامه دریافت کنید و برای ارتقاء درجه رزومه خود از آن استفاده کنید. به علاوه، سردبیران مجله ممکن است شخصا داورانی را بشناسند که گزارشات داوری همتای با کیفیتی را ارائه داده اند.

در نهایت، هیچ گاه از تلاش خود دست نکشید. به یاد داشته باشید که مداومت رمز موفقیت است. اگر دعوت نامه ای برای داوری همتا از یک مجله دریافت کرده اید برای پذیرش این دعوت مراقب، متمرکز و فعال باشد و داوری با کیفیتی را در زمان مقرر ارائه دهید. با این کار اعتماد سردبیران هر چه بیشتر به توانایی ها و حسن اخلاق شما جذب می شود.

آیا می خواهید یک داور همتا شوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....