چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

استاد راهنما: تاثیر در موفقیت محقق

آیا تا به حال استاد راهنما داشته اید؟ یا برعکس، آیا تا به حال برای کسی استاد راهنما بوده اید؟ آیا امیدوار هستید استاد راهنمای مناسبی بیابید؟ مسیر انتخابی شما هر چه باشد، استاد راهنما می تواند در پیدا کردن مسیر موفقیت حرفه ای و تحصیلی به شما کمک نماید.

نقش استاد راهنما چیست؟

خب پس استاد راهنما کیست؟ نقش استاد راهنما متفاوت است اما همیشه شامل حمایت کردن می شود. ساده ترین نوع استاد راهنما یک معلم خصوصی در دانشگاه است. با این وجود، استاد راهنما بودن اغلب به معنای داشتن نقشی عمیق در پیشرفت شاگرد است.

استاد راهنما شاگردانش را هدایت می کند و همچنین دانش و تجربه خود را با آنها به اشتراک می گذارد. همچنین به سلامتی شاگردان و حرفه خود علاقه دارد. استاد و شاگرد می توانند هم رابطه شخصی و هم حرفه ای داشته باشند. یک استاد راهنمای خوب باید قادر باشد شیوه راهنمایی خود را بسته به اهداف فردی، فرهنگ و سابقه شاگردانش منطبق کند.

استاد راهنما: تاثیر در موفقیت محقق
استاد راهنما: تاثیر در موفقیت محقق

رابطه استاد شاگردی می تواند رسمی (مانند رابطه ای که توسط دانشکده ترتیب داده می شود) یا غیر رسمی باشد. داشتن استاد راهنما مخصوصا در دنیای تحقیقات علمی حیاتی است. محقق با تجربه تر می تواند تخصص خود را با کسی که اخیرا فارغ التحصیل شده به اشتراک بگذارد.

تاثیر راهنمایی خوب

مطالعات نشان داده اند که راهنمایی می تواند مطالعات آکادمیک و حرفه شاگرد را ارتقاء دهد. همچنین مشخص شده است که رابطه استاد شاگردی قوی به دانش آموزان کمک می کند در مطالعات STEM خود (علوم، فناروی، مهندسی و ریاضیات) مداومت داشته باشند. این موضوع خصوصا برای دانشجویانی از گروه های اقلیتی، قومی و نژادی بسیار اهمیت دارد.

محققان همچنین دریافتند که یک استاد راهنمای خوب می تواند در سازگاری با زندگی دانشجویی در محیط های اجتماعی و دانشگاهی به دانشجو کمک نماید. دانشجویان با وجود استاد راهنمای خوب، خود را فردی مستعد تلقی کرده و برای کاری که انجام می دهند ارزش بیشتری قائل هستند. از طرف دیگر، وجود رابطه ضعیف با دانشجو می تواند سبب شود دانشجویان تمایل خود را برای پیگیری یک حرفه STEM از دست بدهند.

بسیار محتمل است که دانشجویان لیسانسی که احساس می کنند استاد راهنمای خوبی دارند ادامه تحصیل دهند. همچنین احتمال اینکه آنها وارد حرفه ای از STEM شوند بیشتر است. این دیدگاه ها نشان دهنده تعهد قابل توجه تری به یک حرفه تحقیقاتی است. به نظر می رسد دانشجویان از گرو ه های اقلیت، قومی و نژادی از رابطه استاد شاگردی قوی بیشترین بهره را می برند. اگر این دانشجویان استاد راهنمای خوبی داشته باشند احتمال بیشتری دارد که در دوره های تحصیلات تکیملی شرکت کنند.

تجربه آموزشی تحقیق: راهنمایی ایده آل چیست؟

تجربه آموزشی تحقیق معمولا به معنای آموزش تکمیلی و پسا دکترا است. برای بسیاری از فارغ التحصیلان علوم، داشتن یک استاد راهنمای خوب بیشترین اهمیت را دارد. در دنیای ایده آل، استادان راهنما و شاگردان باید کاملا با هم منطبق باشند. هر یک باید بتواند دیگری را بر اساس تمایلات، شخصیت و دیگر فاکتورها انتخاب کند. با این وجود، در واقعیت این اتفاق نمی افتد.

معمولا، استادان راهنما باید دانشجویی را از میان دانشجویان پیشنهاد شده توسط دپارتمان انتخاب کنند. دانشجو هم کسی را به عنوان استاد راهنما انتخاب می کند که منابع لازم (زمان و پول) را در دسترس داشته باشد. در عین حال، برخی از دانشگاهیانی که قصد دارند استاد راهنما شوند ممکن است منابع مورد نیاز برای انجام این کار را نداشته باشند. اغلب رقابت زیادی برای کسب استاد راهنماهای موفق و خوش نام وجود دارد. یک راه برای کمک به این شرایط دادن کمک هزینه آموزشی به دانشجویان است. این کمک هزینه ها با دانشجو جابجا می شود و امکان انتخاب گسترده تری از دپارتمان را فراهم می کند.

استادان راهنما ممکن است با تضاد نقش ها دست و پنجه نرم کنند. برای نمونه، ممکن است زمان کمتری برای راهنمایی در کنار تقاضاهای دیگری که از آنها انتظار می رود مثل تدریس و بررسی متقاضیان کمک هزینه داشته باشند. مدیران می توانند این مشکل را با سپردن وظایف غیر دانشگاهی مثل مدیریت آزمایشگاه به دیگر کارمندان حل نمایند. استادان راهنما باید شاگردان خود را تشویق نمایند که محققان مستقلی شوند. اساتید باید سعی کنند از ساختن یک نسخه از روی خود اجتناب کنند، در عوض استادان راهنما باید دانشجویان را به توسعه زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه خود تشویق نمایند.

چگونه دانشگاه ها می توانند از راهنمایی حمایت کنند؟

دانشگاه ها می توانند به کارمندانشان کمک کنند تا به یک استاد راهنمای عالی تبدیل شوند و همچنین می توانند در مطابقت استاد راهنما با شاگرد مساعدت نمایند. برخی از کالج ها برنامه های رسمی برای راهنمایی دارند که برای کمک به دانشجویان برای تکمیل مطالعاتشان طراحی شده اند.

دانشگاه میشیگان در آمریکا برنامه ای دارد که دانشجویان را با محققان منطبق می سازد. دانشجویان این برنامه تحقیقاتی یک ساله و یک پروژه مستقل را تکمیل می کنند. این برنامه سبب می شود دانشجویان بیشتری با مطالعات STEM باقی بمانند. با این وجود، تاثیر گذاری این برنامه برای دانشجویان آفریقایی آمریکایی مرد بیشتر بوده است.

دانشکده های دیگر با ارائه آموزش به استادان راهنما کمک می کنند موفق شوند. ضروری است که استادان راهنما جنبه های مختلف نقش خود از جمله جنبه های اجتماعی و دانشگاهی را بشناسند. دانشکده ها همچنین می توانند پروسه راهنمایی را با دادن پاداش (با افزایش حقوق یا ترفیع) به استادان راهنمای خوب حمایت کنند.

چگونه استاد راهنما انتخاب کنید؟

تصمیم گرفته اید که یک استاد راهنما انتخاب کنید، اما چگونه؟ همان طور که دیدیم، یک استاد راهنمای خوب باید مهارت های زیادی داشته باشد. مشخصا، باید به دنبال کسی باشید که در زمینه تحقیقاتی شما تخصص کافی را داشته و بتواند شاگرد بپذیرد.

در تحقیقی که اخیرا انجام شده است “رویکرد داده محور” برای انتخاب استاد راهنما پیشنهاد می کند. این رویکرد بدان معنا است که شما قبل از انتخاب استاد راهنما طیفی از عوامل را مد نظر قرار دهید. برای نمونه، بهتر است به دنبال استادی باشید که سابقه قوی در تربیت شاگردان موفق داشته است. این امر مخصوصا برای استادان راهنما در مقطع فوق دکترا اهمیت دارد.

مزایای بلند مدت راهنمایی

راهنمایی درست می تواند مزایای مادام العمری برای فرد داشته باشد. این موارد می تواند شخصی و حرفه ای باشد. در تحقیقی که اخیرا با استفاده از 40 سال داده انجام شد مزایای راهنمایی بررسی گردید. بر این اساس محققان نتیجه گرفتند که استادان راهنمای موفق دانشجویان موفقی نیز تربیت می کنند. احتمال اینکه این دانشجویان یک حرفه تحقیقاتی را دنبال کنند و روزی خود به یک استاد راهنمای فوق العاده تبدیل شوند بیشتر است.

استاد راهنما: تاثیر در موفقیت محقق

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....