چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید، لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و شماره موبایل، به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمائید.

چاپ مقاله سریع: بایدها و نبایدها

در دوران همه گیری کووید-19، تحقیقات جدید سریعتر از هر زمان دیگری منتشر می شوند. انتشار نتایج تحقیقاتی (چاپ مقاله) به موقع مزایای آشکاری دارد. محققان می توانند یافته های مهم را با یکدیگر و عموم مردم در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. در بهترین حالت، این کار می تواند به تلاش های صورت گرفته برای مبارزه با همه گیری کمک کرده و مانع از دوباره کاری تلاش های تحقیقاتی شود.

برخی از محققان نیز ممکن است دلایل شخصی برای تمایل به انتشار سریعتر تحقیقات خود در طول این دوره داشته باشند. برای مثال، آنها این شرایط را فرصتی برای ایجاد فهرستی از نشریات در یک دوره زمانی کوتاه می دانند. به علاوه، تحقیقات در مورد کووید-19 در حال حاضر احتمال جذب توجهات بیشتر نسبت به هر موضوع دیگری را دارد. بنابراین دلیل آن هر چه باشد، محققان به دنبال راه هایی برای چاپ سریعتر تحقیقاتشان هستند.

چاپ مقاله
چاپ مقاله: بایدها و نبایدها

راه های سریع برای چاپ مقاله

برای انتشار سریع تر، بسیاری از محققان سرورهای پیش از چاپ را هدف خود قرار می دهند. سرورهای پیش از چاپ، مثل BioRxiv مزایای خاصی دارند از جمله اینکه عمدتا در انتشار بسیار سریع بوده و رایگان در دسترس هستند. با این وجود، مقالات در سرورهای پیش از چاپ داوری همتا نمی شوند درنتیجه ممکن است که “کارهای علمی بد” را اشاعه دهند.

در طول این همه گیری، برخی از مجلات شناخته شده زمان پذیرش مقالات را برای چاپ کوتاه تر کرده اند. در عین حال، برخی از مجلاتی که شهرت کمتری دارند اقدام به جذب مقالات بیشتری که تمایل به چاپ سریعتر را دارند کرده اند. البته علت جذب بیشتر این مقالات شاید به این خاطر باشد که پروسه های داوری آنها خیلی سخت گیرانه نیست.

آیا انتشار سریعتر تحقیقات باید یک اولویت باشد؟ یا محققان باید همانند قبل به دنبال نشریات تحقیقاتی با کیفیت باشند؟ به نظر می رسد پاسخ صحیح این است که تبادل سریع تحقیقات امر مهمی است درصورتیکه منجر به کاهش کیفیت کار نشود.

پیشی گرفتن از کیفیت؟

دلایل متعددی وجود دارد که سرعت چاپ نباید بر کیفیت تحقیق اولویت یابد. قطعا باید زمان کافی برای بازبینی مناسب اختصاص داده شود. این موضوع در قلب نشر علمی جای دارد و بهترین راه برای دستیابی به “کارهای علمی خوب” محسوب می گردد. به علاوه در حالی که “کار علمی بد” می تواند در هر زمانی زیان آور باشد، در طول این دوره همه گیری به طور خاص عواقب شدیدتری دارد. نتایج نادرست و گمراه کننده می تواند تاثیری مستقیم بر سلامت انسان داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که مقاله تان را به یک مجله معتبر با فرآیند داوری همتای درست تحویل داده اید. اگر قصد دارید مقاله خود را به یک سرور پیش از چاپ ارائه دهید، باز هم باید مطمئن شوید که مقاله توسط شما و کسانی که در نوشتن مقاله با شما همکاری داشته اند به دقت بررسی شده باشد.

چه کاری نباید انجام داد

قابل درک است که شما بخواهید کار خود را هر چه سریعتر به چاپ برسانید. اما باید درک کنید که نباید در عین حال اختلالی در کیفیت ایجاد شود. بنابراین چه باید کرد؟

عجله نکنید

بطور کلی، دانشمندان موفق ماه ها یا سال ها برای ارائه ایده هایشان قبل از انجام تحقیق و تبدیل یافته هایشان به یک مقاله وقت صرف می کنند. امروزه برخی از محققان سعی دارند چند روزه یک مقاله ارائه دهند. در چنین مواردی، تمرکز صرفا بر روی هدف است تا فرآیند علمی.

اغلب محققان مسئول این امر به دنبال یک نتیجه هیجان انگیز هستند که ارزش خبری داشته باشد و علم را در این فرآیند نادیده می گیرند. مشکلات در روش تحقیق، مثل کوچک بودن اندازه نمونه و گزارش انتخابی نتایج نیز می تواند در هنگام تعجیل در ارائه تحقیق به جود آید.

شفاف بودن را فراموش نکنید

همانند همه مقالات، شفافیت در نشر علمی اهمیت دارد. باید مطمئن شوید که هر کسی که مقاله شما را می خواند همه اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی کار شما را در دسترس دارد. تمایل به انتشار سریعتر نمی تواند بهانه ای برای حذف اطلاعات حیاتی باشد. اگر در زمان ارائه مقاله خود به یک مجله معتبر این کار را انجام دهید، به طور قطع رد خواهد شد. با این وجود، اگر حجم داده هایتان زیاد است می توانید آن ها را در یک پایگاه داده در دسترس قرار دهید.

از اشتباهات در روش تحقیق اجتناب کنید

محققانی که بر روی کووید-19 کار می کنند عموما اهداف کاملا مشخصی دارند. برای مثال، آنها می خواهند بدانند که آیا درمان خاصی می تواند موثر باشد یا چه تعداد از افراد در یک جمعیت خاص به این بیماری مبتلا شده اند. از آنجایی که این سوالات اهمیت ویژه ای برای سلامت انسان دارند انتخاب روشی که به جای پاسخ علمی سریع فقط پاسخ سریعی ارائه دهند وسوسه انگیز است. به عنوان مثال اندازه نمونه را در نظر بگیرید. اگرچه برای یک مطالعه کوچک ممکن است نتیجه ای چشمگیر داشته باشد، اما باید روشن شود که تأثیر آن محدود خواهد بود.

از ارائه آمار نامعتبر اجتناب کنید

در طول همه گیری کووید-19 سوالات زیادی در ذهن افراد وجود دارد که اغلب در سوالات زیر خلاصه می شوند: تا چه حد می تواند بد باشد؟ ریسک ابتلای من به این بیماری چقدر است؟ ریسک مرگ و میر چقدر است؟

آمار به صورت بالقوه می توانند پاسخگوی این گونه سوالات باشند (البته نه با این اطمینانی که در رسانه ها اعلام می شود). با این وجود، دانشمندان باید از گرایش به استفاده از آمار سوء گیرانه اجتناب کنند. به عنوان مثال باید از ارائه یک نتیجه مثبت یا نتیجه ای که احتمالا سبب جلب توجهات شود اجتناب کرد. همانند همیشه، در گزارش خود در مورد تحلیل های آماری که انجام داده اید و کاربردهای آن شفاف عمل کنید.

از اصلاح کار خود نترسید

در نهایت به خاطر داشته باشید که در مقاله ای که برای چاپ آن عجله باشد احتمال داشتن خطا بیشتر است. در سرورهای پیش از چاپ، اشتباهات را می توان به سادگی با حذف مقالات و تعویض آن با نسخه های بازبینی شده اصلاح کرد. این اصلاحات حتی می تواند شانس شما را برای انتشار مقاله تان بعدها در یک مجله معتبر افزایش دهد.

در مورد مجلات چطور؟

جالب است بدانید که که سرورهای پیش از چاپ تنها بخش کوچکی از این مشکل هستند. محققان دریافته اند که در حدود 80 درصد از مقالات بی شمار موجود در مورد کووید-19 که در ماه های اخیر به نمایش گذاشته شده اند در مجلات به چاپ رسیده اند.

محققان تنها افراد مقصر برای مشکلات انتشار سریع نیستند بلکه مجلات نیز شریک بوده اند. برای مثال، در این زمان، برخی از مجلات یک پروسه سریع داوری همتا را معرفی کرده اند. اگرچه این کار می تواند امر خوبی باشد اما مجلات باید مطمئن شوند که استانداردهای معمول داوری آنها به خاطر چاپ سریع تر مقالات دستخوش تغییر نمی شود. ویراستاران مجله نیز باید بر استانداردهای معمول خود تاکید داشته باشند و همچنان دستورالعمل هایشان را به کار بندند.

چاپ مقاله سریع: بایدها و نبایدها

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top
تخفیف به مناسبت هفته معلم

این تخفیف حال و هوای تدریس داره ....